Etusivu Työmme Ihmisoikeuskasvatus

Ihmisoikeuskasvatus

Tehokas tapa tehdä ihmisoikeustyötä.

Tieto omista ja muiden oikeuksista, niiden loukkauksista ja tavoista ratkaista ongelmia auttaa jokaista kansalaista osallistumaan aktiivisesti ihmisoikeuksien turvaamiseen, joko omassa lähiympäristössä tai toisella puolella maapalloa.

Tilaa tästä sähköpostiin ajankohtaiset vinkit ihmisoikeuskasvatukseen.

Toimi nyt

Kirjoita kirje tai toteuta oppitunti Amazonia puolustavien naisten puolesta

Amazonin naiset -kollektiivi puolustaa alkuperäiskansojen oikeuksia ja Amazonin ympäristöä. Heidän työnsä uhmaa kaivos- ja öljyteollisuuden poliittisia ja taloudellisia intressejä alkuperäiskansojen alueilla Ecuadorissa. Vuonna 2018 joukko tuntemattomia henkilöitä hyökkäsi heitä vastaan ja lähetti tappouhkauksia.

Kirjoita kirje tai toteuta oppitunti iranilaisen ihmisoikeuspuolustajan puolesta

Nasrin Sotoudeh on omistautunut mm. naisten oikeuksien puolustamiselle sekä kritisoinut kuolemanrangaistuksen käyttöä. Maaliskuussa 2019 hänet tuomittiin 38 vuoden vankeuteen ja 148 raipaniskuun.

Kouluille ja oppilaitoksille

Paivatyokerays_250x86

Päivätyökeräys

Amnestyn päivätyökampanjan teemana 2018 on sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeudet. Anna päivän palkka Amnestyn tukemiseksi!

KirjeitaVapaudelle_500x172

Koulujen kirjemaraton

Ilmoita koulusi tai luokkasi mukaan maailman suurimpaan ihmisoikeuskampanjaan marras-joulukuussa!

Amnesty-Decoders_500x171

Materiaalipankki

Materiaalipankista löydät Amnestyn ja muiden järjestöjen tuottamia materiaaleja ihmisoikeuksien käsittelyyn.

Opiskele itsenäisesti ihmisoikeuksista

500x171_ihmisoikeuskasvatus

Kansainväliset verkkokurssit

Opiskele itsenäisesti ja ilmaiseksi ihmisoikeuksista Amnestyn verkkokursseilla.

pride_blogi_2_500x171

Johdatus ihmisoikeus­ajatteluun

Avoin 1-5 opintopisteen opintokokonaisuus ihmisoikeuksista.

500x171_vetskukuva_trans

Luentoja perus- ja ihmisoikeuksista

Opiskele perus- ja ihmisoikeuksista Ihmisoikeuskeskuksen sivuilla.

Miten Amnesty tekee ihmisoikeuskasvatusta?

Amnestyn Suomen osasto tekee ihmisoikeuskasvatustyötä monella eri tavalla. Kampanjoimme kouluissa kirjoittamalla kirjeitä vaarassa olevien ihmisten puolesta ja keräämällä varoja päivätyökeräyksellä. Päivätyökeräyksen teemana 2018 on sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeudet. Tuemme kampanjoivia kouluja ja opettajia työssään verkkokoulutuksella.Koulutamme aktivistejamme, tukijoitamme ja yhteistyökumppaneitamme vuosittaisissa koulutuksissa ja seminaareissa.

Amnestyn Suomen osasto tekee myös ihmisoikeuskasvatuksen vaikuttamistyötä. Työn tavoitteena on edistää ihmisoikeuskasvatuksen ja -koulutuksen jalkautumista kaikkeen kasvatukseen ja koulutukseen Suomessa – niin opettajien, kasvattajien kuin viranhaltijoidenkin. Ihmisoikeuskasvatus ja -koulutus tulee aina tapahtua ihmisoikeuksia kunnioittavalla tavalla. Ihmisoikeuskasvatuksen ja koulutuksen järjestäminen on valtion velvollisuus.

Amnestyn Suomen osasto on mukana useissa yhteistyöhankkeissa ja verkostoissa kuten ihmisoikeudet.net -hankkeessa sekä järjestöjen globaalikasvatusverkostossa. Näiden hankkeiden ja verkostojen yhteistyön pohjalta on syntynyt mm. kaikille avoin Johdatus ihmisoikeusajatteluun -verkkokurssi ja eri opettajankoulutuslaitoksia vuosittain kiertävä Maailma koulussa -seminaarikokonaisuus. Olemme mukana myös Transformer 2030 – opettajat kestävän kehityksen muutosagentteina -hankkeessa, sekä sitä edeltäneessä Koulu maailmaa muuttamaan -opettajien täydennyskoulutushankessa.

Ota yhteyttä: ihmisoikeuskasvatuksen asiantuntija Emma Åman emma.aman@amnesty.fi