Ihmisoikeus­kasvatus
Tulevaisuutta muuttamassa

Ihmisoikeus­kasvatus

© Eric_Carriere

Kaipaatko lisätietoa ihmisoikeuskasvatuksestamme ja ajankohtaisista tapahtumista?

Tilaa opettajaviesti

Amnestyn Suomen osasto tekee ihmisoikeuskasvatustyötä monella eri tavalla. Kampanjoimme kouluissa kirjoittamalla kirjeitä vaarassa olevien ihmisten puolesta ja keräämällä varoja päivätyökeräyksellä. Päivätyökeräyksen teemana 2020-21 on sateenkaarioikeudet. Tuemme kampanjoivia kouluja ja opettajia työssään verkkokoulutuksella.Koulutamme aktivistejamme, tukijoitamme ja yhteistyökumppaneitamme vuosittaisissa koulutuksissa ja seminaareissa.

Amnestyn Suomen osasto tekee myös ihmisoikeuskasvatuksen vaikuttamistyötä. Työn tavoitteena on edistää ihmisoikeuskasvatuksen ja -koulutuksen jalkautumista kaikkeen kasvatukseen ja koulutukseen Suomessa – niin opettajien, kasvattajien kuin viranhaltijoidenkin. Ihmisoikeuskasvatus ja -koulutus tulee aina tapahtua ihmisoikeuksia kunnioittavalla tavalla. Ihmisoikeuskasvatuksen ja koulutuksen järjestäminen on valtion velvollisuus.

Amnestyn Suomen osasto on mukana useissa yhteistyöhankkeissa ja verkostoissa kuten ihmisoikeudet.net -hankkeessa sekä järjestöjen globaalikasvatusverkostossa. Näiden hankkeiden ja verkostojen yhteistyön pohjalta on syntynyt mm. kaikille avoin Johdatus ihmisoikeusajatteluun -verkkokurssi ja eri opettajankoulutuslaitoksia vuosittain kiertävä Maailma koulussa -seminaarikokonaisuus. Olemme mukana myös Fingon koordinoimissa Transformer 2030 -hankkeissa, sekä niitä edeltäneessä Koulu maailmaa muuttamaan -opettajien täydennyskoulutushankkeessa.

Lue lisää: mitä on ihmisoikeuskasvatus?

Kouluille ja oppilaitoksille

Jos sinulle tulee kysyttävää materiaaleista tai mahdollisista kouluvierailusta, ota yhteyttä emma.aman@amnesty.fi

Virtuaalivierailut
Tilaa virtuaalivierailu ihmisoikeuksista. Vierailuiden sisällöt on suunniteltu yläkouluille ja toiselle asteelle.
Päivätyökeräys
Päivätyökeräyksen teemana on sateenkaari-ihmisten oikeudet. Tutustu oppimateriaaleihin ja järjestä keräys koulussasi!
osallistu
Oppimateriaalit
Materiaalipankista löydät Amnestyn ja muiden järjestöjen tuottamia materiaaleja ihmisoikeuksien käsittelyyn.
tutustu materiaaleihin

Tilaa opettajien uutiskirje

Jätä yhteystietosi ja saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi tiedon ajankohtaisista ihmisoikeuskasvatuksen materiaaleista ja niihin liittyvistä toimintapyynnöistä.