Tietoa Amnestysta
Kaikkien ihmisten ja ihmisoikeuksien puolesta vuodesta 1961

Tietoa Amnestysta

Toimiston vaihde (ti-to 14-16)
amnesty@amnesty.fi
Medialle
Vilma Vuorio
Tiedottaja
Avoimet työpaikat
Etsimme parhaillaan muun muassa F2F- ja televarainhankkijoita.
Suomen osasto
Liity vuona 1967 perustetun paikallisosastomme jäseneksi

Amnesty International on vuonna 1961 perustettu kansainvälinen ihmisoikeusjärjestö, jolla on noin kymmenen miljoonaa jäsentä ja tukijaa yli 150 maassa.

Järjestön tavoitteena on maailma, jossa YK:n ihmisoikeusjulistuksessa lausutut oikeudet ja vapaudet toteutuvat kaikille ihmisille.

Amnesty Internationalin tarina sai alkunsa keväällä 1961, kun brittijuristi Peter Benensonin ”The Forgotten Prisoners” -artikkeli julkaistiin The Observer -sanomalehdessä. Benenson haastoi artikkelissaan lukijoita tekemään puolueetonta ja rauhanomaista työtä kuuden mielipidevangin vapauttamiseksi. Maaperä haasteelle oli otollinen ja muutamassa vuodessa yhden miehen vetoomuksesta syntyi tuhansien ihmisten joukkoliike.

Nyt liki 60 vuotta myöhemmin Amnesty on kasvanut tukijamäärältään maailman suurimmaksi ihmisoikeusjärjestöksi. Järjestö jatkaa edelleen kamppailua yksittäisten ihmisten puolesta, minkä lisäksi se vaikuttaa niin globaaleihin sopimuksiin kuin kansallisiin lakeihin ja käytäntöihin.

saavutuksia

1961

Asianajaja Peter Benenson ystävineen perustaa Amnestyn.

1963

Amnesty vapauttaa ensimmäisen mielepidevankinsa, Siperiaan vangitun ukrainalaisen arkkipiispa Josyf Slipyjin.

1977

Vuonna 1977 Amnestyn aloittaessa kuolemanrangaistuksen vastaisen kampanjointinsa, rangaistuksen oli lakkauttanut vain 16 valtiota. Nykyään tuo luku on 107.

1984

Amnestylla on ollut merkittävä rooli kidutuksen vastaisen yleissopimuksen valmistelussa. Sopimuksella pyritään estämään kidutusta ympäri maailmaa.

saavutuksiamme

1986

Siviiliasepalvelusjärjestelmän uudistaminen, palvelusajan lyhentäminen ja tutkijalautakunnan lopettaminen on osittain Amnestyn kampanjoinnin tulosta.

muita saavutuksiamme

2014

Amnestylla on ollut merkittävä rooli kansainvälisen asekauppasopimuksen alulle saattamisessa. YK:n yleiskokouksessa hyväksytty sopimus on ensimmäinen maailmanlaajuinen tavanomaisten ja pienaseiden myyntiä rajoittava sopimus.

tutustu muihin saavutuksiimme

2017 & 2019

Amnestyn Suomen osasto on toiminut aloitteen tekijänä kansalaisaloitteissa tasa-arvoisesta avioliitosta, äitiyslaista, translaista ja aborttilain muutoksesta. Tasa-arvoinen avioliittolaki astui voimaan vuonna 2017 ja äitiyslaki 2019.

tutustu muihin saavutuksiimme

Amnestyn monet tehtävät

Amnestyn tehtävänä on tehdä ihmisoikeudet tunnetuiksi, tutkia vakavia ihmisoikeusloukkauksia sekä kampanjoida niitä vastaan kaikkialla maailmassa.

Järjestöllä on ollut merkittävä rooli muun muassa kidutuksen kieltämisessä kaikkialla maailmassa, kansainvälisen rikostuomioistuimen perustamisessa, asekauppasopimuksen aikaansaamisessa ja kuolemantuomion käytön merkittävässä vähentymisessä. Amnesty on myös tuonut naisiin kohdistuvan väkivallan esille ihmisoikeuskysymyksenä ja tehnyt tehokasta työtä sen torjumiseksi. Vuonna 1977 Amnesty International sai Nobelin rauhanpalkinnon.

Amnesty tekee laajaa tutkimustyötä eri maiden ihmisoikeustilanteesta. Tietojen perusteella Amnesty esittää eri maiden hallituksille ja viranomaisille konkreettisia suosituksia ongelmien ratkaisemiseksi. Kampanjointi pitää sisällään esimerkiksi säännöllistä yhteydenpitoa viranomaisiin ja poliitikkoihin, tiedon levittämistä, asenteiden muokkaamista ja ihmisoikeuskasvatusta.

Samaan aikaan Amnesty toimii aktiivisesti yksittäisten, vakavien ihmisoikeusloukkausten kohteeksi joutuneiden ihmisten tilanteen parantamiseksi.

Näin Amnesty työskentelee

Tutkimme
Amnestylla on osastoja jokaisella mantereella ja yli 70 eri maassa. Teemme laajaa tutkimustyötä eri maiden ihmisoikeustilanteesta.

Amnestyn tutkijat seuraavat ihmisoikeuksien toteutumista ja kehittymistä, paljastavat piiloon jääviä ihmisoikeusloukkauksia ja tuottavat tutkimuksestaan raportteja.
Vaikutamme
Käytämme jatkuvasti tutkimuksemme tuottamaa tietoa tehokkaaseen vaikuttamistyöhön olemalla suoraan yhteydessä päättäjiin.

Amnesty on historiansa aikana vaikuttanut lukuisten konkreettisten ihmisoikeussopimusten ja lakimuutosten syntyyn ja ollut sen myötä mukana luomassa globaalia ihmisoikeusjärjestelmää.
Kampanjoimme
Tutkimuksen ja vaikuttamistyön lisäksi Amnestyn tehtävänä on varmistaa, etteivät ihmisoikeusloukkaukset jää vaille huomiota.

Osastomme ympäri maailman tekevät kampanjoita, mediatyötä ja viestintää, jotta paha saa palkkansa.