Koulujen kirjemaraton

Koulujen kirjemaraton

Kirjeitä Vapaudelle -kampanjan koulujen kirjemaraton järjestetään 7.11.-15.12.2016. Kirjemaraton on maailmanlaajuinen toimintajakso, jonka aikana sadattuhannet ihmiset ympäri maailman kirjoittavat vetoomuskirjeitä ja solidaarisuusviestejä ihmisoikeusloukkauksia kokeneiden ihmisten tukemiseksi.

Vuoden 2016 kampanja on päättynyt. Uusi kampanja käynnistyy marraskuussa 2017.

Amnesty tarjoaa opettajille ainutlaatuisen mahdollisuuden osallistua kirjemaratoniin! Opettaja voi järjestää koulussaan tai oppilaitoksessaan oppitunnin, jonka pitämiseksi saa Amnestyn laatiman opettajan oppaan ja oheismateriaalit. Materiaali on maksutonta, ja sen sisältö on suunnattu yläkouluun, toiselle asteelle ja kansanopistoihin.  Kirjemaraton sopii mainiosti myös koko koulun tai oppilaitoksen yhteiseksi tapahtumapäiväksi, mutta erityisen hyvin osaksi äidinkielen, englannin, uskonnon, elämänkatsomustiedon, yhteiskuntaopin, filosofian, historian tai terveystiedon opetusta.

Koulujen kirjemaraton järjestetään tänä vuonna myös ensimmäistä kertaa ruotsiksi! Se sopii siten mainiosti järjestettäksi myös esimerkiksi ruotsin tunnilla. Ruotsinkieliset kampanjasivut löydät täältä.

 ”On aina hyvä asia, että oppilaat pääsevät tekemään itse. Koulujen kirjemaratonissa nuoret pääsevät tekemään ja vaikuttamaan.”
Helsinkiläinen yläkoulun opettaja

”Kirjemaraton toi oikeata maailmaa opiskeluun.” Mikkeliläinen 9lk. oppilas

 

Mikä kirjemaraton on?

Kirjemaraton on oppitunti ihmisoikeuksista.  Kampanja on hyvin linjassa uusien opetussuunnitelmien perusteiden kanssa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan opetus antaa perustan ihmisoikeuksia kunnioittavaan maailmankansalaisuuteen ja rohkaisee toimimaan myönteisten muutosten puolesta.  Lukio-opetuksen perustana on elämän ja ihmisoikeuksien kunnioitus sekä ihmisarvon loukkaamattomuus. Opiskelija muodostaa lukioaikanaan jäsentyneen käsityksen perus- ja ihmisoikeuksien taustalla olevista arvoista, keskeisistä perus- ja ihmisoikeusnormeista sekä näitä oikeuksia edistävistä toimintatavoista.
Kirjemaratonissa oppilaat eläytyvät ihmisoikeusloukkauksia kokeneiden ihmisten tarinoihin, tutustuvat YK:n ihmisoikeuksien julistukseen konkreettisella tavalla, saavat mahdollisuuden toimia oikeasti ihmisoikeusloukkauksia kokeneiden ihmisten puolesta, oppivat aktiivista kansalaisuutta sekä vaikuttavaa kirjoittamista. Samalla oppilaiden kulttuurinen osaaminen sekä eettiset arviointitaidot kehittyvät.

Oppitunnilla tutustutaan ihmisoikeuksiin harjoitusten ja kahdenmg_3792-300x200opekuva ihmisoikeusloukkauksia kokeneen ihmisen tai yhteisön kautta, analysoidaan vetoomuskirjettä sekä kirjoitetaan lopuksi oma vetoomuskirje joko yksin tai pienessä ryhmässä. Kirjemaraton on tilaisuus vaikuttaa todellisten ihmisten elämään, osana maailmanlaajuista kampanjaa ihmisoikeuksien puolesta. Mikkelin lyseon yläkoulun opettaja Helena McKeough kirjoittaa blogissamme siitä, miksi koulujen kirjemaratoniin lähteminen kannattaa. Käy lukemassa Helenan blogiteksti täältä.

mg_3955-300x200oppilaskuvaOppitunnin pitämiseksi opettaja saa valmiin opettajan oppaan ja ohjeet tunnin pitoon. Oppitunti on suunniteltu 60–90 minuutin mittaiseksi. Vetoomuskirje kirjoitetaan suomeksi, englanniksi tai jollain muulla kielellä esimerkiksi kielten oppitunneilla. Materiaali sisältää englanti-suomi -sanalistan kirjeen kirjoittamisen avuksi. Esitys ja muu materiaali ovat vetoomuskirjettä ja analysoitavaa kirjettä lukuun ottamatta suomeksi.

 

 

 

Koin opetuksen tärkeäksi, että mekin – joilla on asiat aika hyvin – tiedetään, mitä ihmisoikeudet ovat ja miten voi vaikuttaa.” Kuusamon lukion oppilas

”Globaalin maailman uutisvirta voi olla masentavaa. Tässä kampanjassa sinä voit tehdä jotain – herättää toivoa, ja se on todella helppoa.” Mikkeliläinen uskonnon opettaja

Kirjeillä on vaikutusta!

Vuoden 2015 marras-joulukuussa ihmiset lähes 200 maassa lähettivät yhteensä yli 3,7 miljoonaa viestiä ihmisoikeuksien puolesta. Esimerkiksi Taiwanissa 170 koulua ja 15 000 oppilasta, Itävallassa 180 koulua ja 3500 oppilasta, Saksassa 284 koulua ja Italiassa 200 koulua otti osaa kampanjaan. Puolassa kampanjassa tehtiin 270 575 ihmisoikeustekoa, valtaosa kouluissa.

Aiempien vuosien kirjemaratoneilla on saatu aikaan huikeita tuloksia! Vuonna 2014 kirjoitimme alaikäisenä kuolemaantuomitun ja kidutetun Moses Akatugban puolesta. Hänet vapautettiin kansainvälisen kirjemaratonin tuloksena. Viime vuonna koulujen kirjemaratonissa kirjoitettiin viharikoksen uhriksi joutuneiden Costasin ja hänen kumppaninsa sekä Burkina Fason tyttöjen seksuaali- ja lisääntymisterveysoikeuksien takaamisen puolesta. Costas sai valtavan määrän kirjeitä ihmisiltä ympäri maailman ja kertoi, että ne antoivat hänelle toivoa tulevaisuuteen. Burkina Fasossa viranomaiset reagoivat kirjeisiin ja ilmoittivat olevansa sitoutuneita lapsiavioliittojen vähentämiseen. Siinä missä yksi kirje ei riitä saamaan aikaan muutosta, tuhannet kirjeet yhdessä voivat sen tehdä.

 

Keiden puolesta kirjoitamme vuonna 2016?

Tämän vuoden kirjemaratonissa lähetetään vetoomuskirjeitä ja solidaarisuuskortteja Malawiin ja Azerbaidžaniin.

Annie Alfred on 10-vuotias malawilainen tyttö, jolla on albinismi.malawi Hänen elimistönsä ei tuota tarpeeksi ihoa auringolta suojaavaa pigmenttiä. Annie ja muut ihmiset, joilla on albinismi, kokevat syrjintää ja joutuvat elämään jatkuvassa pelossa, sillä jotkut uskovat että heidän ruumiinosissaan piilee taikavoimia. Köyhässä Malawissa heidän ruumiinosiensa myymistä pidetään nopeana keinona rikastua. Malawissa on arviolta 7000 – 10 000 ihmistä, jotka elävät samassa tilanteessa kuin Annie, ja vuonna 2015 Malawissa raportoitiin 45 murhayrityksestä, murhasta tai sieppauksesta. Tänä syksynä oppilaat voivat kirjoittaa ja twiitata Malawin presidentille Arthur Peter Mutharikalle: murhat ja syrjintä on lopetettava!

 

2_azerbaijan_1_cmyk_giyas2Azerbaidž2_azerbaijan_2_cmyk_bayram2anilaiset opiskelijat ja nuorisoaktivistit Bayram Mammadov, 21, ja Giyas Ibrahimov, 22, kritisoivat maansa hallitusta kirjoittamalla graffiteja maan edellisen presidentin patsaaseen tämän syntymäpäivän aattona. He ottivat kuvia viesteistään ja latasivat ne Facebookiin. Seuraavana päivänä heidät pidätettiin, vangittiin ja heitä vastaan nostettiin tekaistut huumerikossyytteet. Opiskelijoita kidutettiin ja heidät pakotettiin valheellisesti tunnustamaan heroiinin hallussapito. Mikäli heidät tuomitaan huumerikoksesta, edessä on 12 vuoden tuomiot vankilassa. Vaadimme Azerbaidžanin presidenttiä vapauttamaan heidät välittömästi. Bayramille ja Giyasille voi myös lähettää solidaarisuuskortteja pidätyskeskukseen.

Miten kirjemaratoniin osallistutaan?

Oppitunti on suunniteltu 60–90 minuutin mittaiseksi. Oppitunnin pitämiseksi opettaja saa valmiin opettajan oppaan ja ohjeet tunnin pitoon. Opas sisältää tietoa ihmisoikeuksista, kampanjan teemoista ja Amnestysta. Siinä on lisäksi toiminnallisia harjoituksia sekä ohjeet kirjeen kirjoittamiseen. Opasta voi soveltaa kunkin oppitunnin tavoitteisiin nähden sopivaksi. Oppitunnin materiaalin voi joko tulostaa itse tai sen voi tilata postitse ilmoittautumisen yhteydessä.

Esitys ja materiaali ovat vetoomuskirjettä ja analysoitavaa kirjettä lukuun ottamatta suomeksi. Kirjeen kirjoittamisen apuna voitte käyttää materiaaliin sisältyvää englanti-suomi -sanalistaa. Vetoomuskirje kirjoitetaan englanniksi, suomeksi tai jollain muulla kielellä esimerkiksi kielten oppitunneilla.

Kirjeiden kirjoittamisen lisäksi oppilaat voivat osallistua kampanjaan kirjoittamalla solidaarisuuskortteja ihmisoikeusloukkauksia kokeneille kampanjahenkilöille tai twiitata kohdemaan presidentille. Jos haluatte osallistaa oppilaita laajemmin koulussa, voitte tehdä solidaarisuuskorttien kirjoitusta varten pöydän ja mainostaa sitä kampanjajulisteilla. Voit pyytää ilmoittautumisen yhteydessä tai sähköpostitse valmiita solidaarisuuskorttipohjia ja julisteita lähetettäväksi koululle.

Oppitunnilla laaditut kirjeet ja solidaarisuuskortit lähetetään palautuskuoressa Amnestylle, joka välittää ne eteenpäin maiden vastuuviranomaisille tai ihmisoikeusloukkauksia kokeneille ihmisille. Kirjeen ja korttien lähettäminen on vapaaehtoista, eli oppilas itse ratkaisee, haluaako lähettää kirjeensä tai korttinsa.

Kaikille mukaan ilmoittautuneille kouluille lähetetään Amnestyn koulujen kirjemaraton -rintamerkit sekä palautuskuori, jossa koulut voivat lähettää kirjoitetut kirjeet Amnestylle. Kirjemaratonille on mahdollista osallistua 7.11–15.12.2016. Muistathan kuitenkin ilmoittautua viimeistään viikkoa ennen oppitunnin pitämistä, jotta materiaalit ja/tai rintamerkit ja palautuskuori saapuvat ajoissa perille. Kirjeet tulee postittaa takaisin Amnestylle viimeistään 20.12.2016.

Amnesty on pyytänyt Opetushallitukselta ohjeistuksen kirjemaratonin järjestämisestä. Kirjemaratonista tulee ilmoittaa ennakkoon alaikäisten oppilaiden huoltajille. Voit käyttää esimerkiksi alla olevaa Amnestyn laatimaa kirjepohjaa, kun ilmoitat kirjemaratonista huoltajille.

Koulujen kirjemaraton – tulostettavat materiaalit julkaistaan viimeistään 3.11.2016

Videomateriaali

 

Haluatko tukea kirjemaratonin järjestämiseen?

Amnesty järjestää Koulujen kirjemaraton –verkkokoulutuksia
ma 31.10 klo 15-16
ti 8.11 klo 16-17
ti 29.11 klo 16-17
Koulutuksissa saat tarkempaa tietoa vuoden 2016 kampanjateemoista ja näet ja kuulet, mitä koulujen kirjemaratonin opettajan opas sisältää ja millaisia materiaaleja tarjoamme kouluille. Koulutuksessa on myös mahdollista saada räätälöityä apua oman luokan tai koko koulun kirjemaratonin toteuttamiseen. Koulutuksiin ilmoittaudutaan Koulujen kirjemaraton -ilmoittautumisen yhteydessä.

Kuvaa ja kerro miltä kirjemaraton koulussanne näyttää!

Kirjemaraton on erinomainen tilaisuus oppilaille syventää costas-solidaarisuuskortti2vuorovaikutustaitoja ja mediatuottamisen osaamista. Keräämme nyt kuva- ja videomateriaalia käytettäväksi kasvatustarkoituksessa ja mm. ensi vuoden kirjemaratonkampanjan markkinointia varten. Olisi hienoa jos ryhmästänne löytyisi innokkaita kuvaajia ja saisimme nähdä, miltä kirjemaratonpäivä koulussanne näyttää, minkälaisia ajatuksia kirjeiden ja korttien kirjoittaminen herättää ja millaiseksi lopputuotokset muokkautuvat. Toteutustapa on vapaa ja kuvia ja videoita voi ottaa esimerkiksi digikameralla, älypuhelimella tai tabletilla. Ohjeet kuvien ja videoiden lähettämiseen, sekä esimerkkikysymyksiä mahdollisia parihaastatteluja varten löytyy tästä linkistä. Huom! Mikäli alaikäiset oppilaat esiintyvät itse kuvissa tai videoissa, on heidän huoltajiltaan pyydettävä kuvauslupa. Voit käyttää esimerkiksi alla olevaa Amnestyn laatimaa kuvauslupapohjaa.

costas-solidaarisuuskorttikortti_costasille

 

Amnesty koulussa – Facebook-sivu

Haluatko saada uusimmat uutiset ja opettajakollegoiden vinkit vuosittaiseen Koulujen kirjemaratoniin liittyen? Käy tykkäämässä Amnesty koulussa -Facebook-sivusta, ja jaa kysymykset, kommentit, ideat ja oppituntivinkit muiden kirjemaraton -tykkääjien kesken!

Kiitos kun olet mukanamme – yhdessä olemme vahvoja.

 

Kysyttävää koulujen kirjemaratonista?

Ota yhteyttä:  Amnestyn ihmisoikeuskasvatuksen asiantuntijaan emma.aman@amnesty.fi

 

 

Seuraa meitä: