Koulujen kirjemaraton

Kirjeitä Vapaudelle -kampanjan koulujen kirjemaraton järjestetään 6.11.-15.12.2017. Kirjemaraton on maailmanlaajuinen toimintajakso, jonka aikana sadattuhannet ihmiset ympäri maailman kirjoittavat vetoomuskirjeitä ja solidaarisuusviestejä ihmisoikeusloukkauksia kokeneiden ihmisten tukemiseksi.

Amnesty tarjoaa opettajille ainutlaatuisen mahdollisuuden osallistua kirjemaratoniin! Opettaja voi järjestää koulussaan tai oppilaitoksessaan oppitunnin, jonka pitämiseksi saa Amnestyn laatiman opettajan oppaan ja oheismateriaalit. Materiaali on maksutonta, ja sen sisältö on suunnattu yläkouluun, toiselle asteelle ja kansanopistoihin.  Kirjemaraton sopii mainiosti myös koko koulun tai oppilaitoksen yhteiseksi tapahtumapäiväksi, mutta erityisen hyvin osaksi äidinkielen, englannin, uskonnon, elämänkatsomustiedon, yhteiskuntaopin, filosofian, historian tai terveystiedon opetusta.

Koulujen kirjemaraton järjestetään myös ruotsiksi! Se sopii siten mainiosti järjestettäväksi myös esimerkiksi ruotsin tunnilla. Ruotsinkieliset kampanjasivut löydät täältä.

”On aina hyvä asia, että oppilaat pääsevät tekemään itse. Koulujen kirjemaratonissa nuoret pääsevät tekemään ja vaikuttamaan.”
Helsinkiläinen yläkoulun opettaja

”Kirjemaraton toi oikeata maailmaa opiskeluun.” Mikkeliläinen 9lk. oppilas

Mikä kirjemaraton on?

Kirjemaraton on oppitunti ihmisoikeuksista.  Kampanja on hyvin linjassa uusien opetussuunnitelmien perusteiden kanssa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan opetus antaa perustan ihmisoikeuksia kunnioittavaan maailmankansalaisuuteen ja rohkaisee toimimaan myönteisten muutosten puolesta.  Lukio-opetuksen perustana on elämän ja ihmisoikeuksien kunnioitus sekä ihmisarvon loukkaamattomuus. Opiskelija muodostaa lukioaikanaan jäsentyneen käsityksen perus- ja ihmisoikeuksien taustalla olevista arvoista, keskeisistä perus- ja ihmisoikeusnormeista sekä näitä oikeuksia edistävistä toimintatavoista.
Kirjemaratonissa oppilaat eläytyvät ihmisoikeusloukkauksia kokeneiden ihmisten tarinoihin, tutustuvat YK:n ihmisoikeuksien julistukseen konkreettisella tavalla, saavat mahdollisuuden toimia oikeasti ihmisoikeusloukkauksia kokeneiden ihmisten puolesta, oppivat aktiivista kansalaisuutta sekä vaikuttavaa kirjoittamista. Samalla oppilaiden kulttuurinen osaaminen sekä eettiset arviointitaidot kehittyvät.

Oppitunnilla tutustutaan ihmisoikeuksiin harjoitusten ja kahdenmg_3792-300x200opekuva ihmisoikeusloukkauksia kokeneen ihmisen tai yhteisön kautta, analysoidaan vetoomuskirjettä sekä kirjoitetaan lopuksi oma vetoomuskirje joko yksin tai pienessä ryhmässä. Kirjemaraton on tilaisuus vaikuttaa todellisten ihmisten elämään, osana maailmanlaajuista kampanjaa ihmisoikeuksien puolesta. Pirkkalan yhteislukion opettajat Terhi Virtanen ja Pirjo Rantanen kertovat blogissamme miksi heidän koulunsa lähti mukaan kirjemaratonille. Lue blogiteksti täältä.

mg_3955-300x200oppilaskuvaOppitunnin pitämiseksi opettaja saa valmiin opettajan oppaan ja ohjeet tunnin pitoon. Oppitunti on suunniteltu 60–90 minuutin mittaiseksi. Vetoomuskirje kirjoitetaan suomeksi, englanniksi tai jollain muulla kielellä esimerkiksi kielten oppitunneilla. Materiaali sisältää englanti-suomi -sanalistan kirjeen kirjoittamisen avuksi. Esitys ja muu materiaali ovat vetoomuskirjettä ja analysoitavaa kirjettä lukuun ottamatta suomeksi.

Keiden puolesta kirjoitamme vuonna 2017?

Tämän vuoden kirjemaratonissa lähetetään vetoomuskirjeitä ja solidaarisuuskortteja Suomeen ja Jamaikalle.

Sakris Kupila on 21-vuotias suomalainen transaktivisti ja lääketieteen opiskelija. Sakris ymmärsi teini-ikäisenä olevansa transsukupuolinen. Suomen lain mukaan hän ei voi kuitenkaan muuttaa henkilötodistuksensa sukupuolimerkintää sukupuoli-identiteettiään vastaavaksi ilman suostumista steriloitavaksi. Suomen translaki loukkaa ihmisoikeuksia asettaessaan sukupuolen juridiselle vahvistamiselle ehdoiksi mm. mielenterveysdiagnoosin sekä lisääntymiskyvyttömyyden. Tänä vuonna oppilaat voivat kirjoittaa pääministeri Juha Sipilälle ja vaatia Suomea kunnioittamaan transihmisten oikeutta fyysiseen ja henkiseen koskemattomuuteen, sekä yksityis- ja perhe-elämän suojaan.

Poliisit ampuivat jamaikalaisen Shackelia Jacksonin veljen Nakiean tammikuussa 2014 hänen työpaikalleen. Poliisit olivat etsineet rastahiuksista nuorta miestä epäiltynä ryöstöstä, ja Shackelian veli vastasi ulkonäöltään kuvausta. Poliisiväkivalta ja rankaisemattomuus ovat yleisiä Jamaikalla, ja viimeisen kymmenen vuoden aikana sen seurauksena on kuollut noin 2 000 ihmistä, suurin osa heistä köyhyyden keskellä eläviä nuoria miehiä. Jo kolmen vuoden ajan rohkea Shackelia on käynyt oikeustaistelua veljensä puolesta. Hän jatkaa Nakiean kohtalon selvittämistä huolimatta siitä, että poliisit uhkailevat ja painostavat häntä ja hänen perhettään. Vaadimme Jamaikan pääministeriä suojelemaan Shackelian perhettä häirinnältä ja tuomaan tappoihin syyllistyneet poliisit oikeuden eteen!

Kirjeillä on vaikutusta!

Vuoden 2016 marras-joulukuussa ihmiset lähes 200 maassa lähettivät yhteensä yli 4,6 miljoonaa viestiä ihmisoikeuksien puolesta. Esimerkiksi Taiwanissa 350 opettajaa ja 35 000 oppilasta, Itävallassa 200 koulua ja yli 4000 oppilasta, Saksassa 546 koulua ja yli 200 koulua Alankomaissa  otti osaa kampanjaan. Puolassa kampanjassa tehtiin 356 645 ihmisoikeustekoa, joista suuri osa kouluissa.

Aiempien vuosien kirjemaratoneilla on saatu aikaan huikeita tuloksia! Vuonna 2014 kirjoitimme alaikäisenä kuolemaantuomitun ja kidutetun Moses Akatugban puolesta. Hänet vapautettiin kansainvälisen kirjemaratonin tuloksena. Seuraavana vuonna kampanjamme saavutti myös Burkina Fason viranomaiset, jotka sitoutuivat lapsiavioliittojen vähentämiseen. Vuoden 2016 koulujen kirjemaratonissa kirjoitettiin albinismin takia syrjittyjen ja vainottujen ihmisten tukemiseksi Malawissa sekä kahden nuorisoaktivistin puolesta Azerbaidžanissa, jotka vangittiin poliittisen graffitin maalaamisen takia. Malawin viranomaiset saivat yli puoli miljoonaa viestiä, ja albinismin takia syrjittyjen ja vainottujen ihmisten tilanne saavutti myös laajaa kansainvälistä mediahuomiota. Amnestyn kampanjointi on osaltaan johtanut myös lakimuutokseen, joka sisältää uusia rikosnimikkeitä sekä tiukempia rangaistuksia hyökkäyksistä, jotka kohdistuvat ihmisiin, joilla on albinismi. Myös azerbaidžanilaisten Bayram Mammadovin ja Giyas Ibrahimovin puolesta tehtiin maailmanlaajuisesti yli 200 000 ihmisoikeustekoa. Vaikka heidät sittemmin tuomittiin tekaistujen syytteiden perusteella 10 vuoden vankeusrangaistuksiin, he ovat esittäneet kiitoksensa Amnestyn kansainvälisestä kampanjoinnista, sekä kaikesta heille osoitetusta tuesta. Amnesty jatkaa työtä Bayramin ja Giyasin vapauttamiseksi.

Siinä missä yksi kirje ei riitä saamaan aikaan muutosta, tuhannet kirjeet yhdessä voivat sen tehdä.

Miten kirjemaratoniin osallistutaan?

Oppitunti on suunniteltu 60–90 minuutin mittaiseksi. Oppitunnin pitämiseksi opettaja saa valmiin opettajan oppaan ja ohjeet tunnin pitoon. Opas sisältää tietoa ihmisoikeuksista, kampanjan teemoista ja Amnestysta. Siinä on lisäksi toiminnallisia harjoituksia sekä ohjeet kirjeen kirjoittamiseen. Opasta voi soveltaa kunkin oppitunnin tavoitteisiin nähden sopivaksi. Oppitunnin materiaalin voi joko tulostaa itse tai sen voi tilata postitse ilmoittautumisen yhteydessä.

Esitys ja materiaali ovat vetoomuskirjettä ja analysoitavaa kirjettä lukuun ottamatta suomeksi. Kirjeen kirjoittamisen apuna voitte käyttää materiaaliin sisältyvää englanti-suomi -sanalistaa. Vetoomuskirje kirjoitetaan englanniksi, suomeksi tai jollain muulla kielellä esimerkiksi kielten oppitunneilla.

Kirjeiden kirjoittamisen lisäksi oppilaat voivat osallistua kampanjaan kirjoittamalla solidaarisuuskortteja ihmisoikeusloukkauksia kokeneille kampanjahenkilöille tai twiitata kohdemaan presidentille. Jos haluatte osallistaa oppilaita laajemmin koulussa, voitte tehdä solidaarisuuskorttien kirjoitusta varten pöydän ja mainostaa sitä kampanjajulisteilla. Voit pyytää ilmoittautumisen yhteydessä tai sähköpostitse valmiita solidaarisuuskorttipohjia ja julisteita lähetettäväksi koululle.

Oppitunnilla laaditut kirjeet ja solidaarisuuskortit lähetetään palautuskuoressa Amnestylle, joka välittää ne eteenpäin maiden vastuuviranomaisille tai ihmisoikeusloukkauksia kokeneille ihmisille. Kirjeen ja korttien lähettäminen on vapaaehtoista, eli oppilas itse ratkaisee, haluaako lähettää kirjeensä tai korttinsa.

Kaikille mukaan ilmoittautuneille kouluille lähetetään palautuskuori, jossa koulut voivat lähettää kirjoitetut kirjeet Amnestylle. Kirjemaratonille on mahdollista osallistua 6.11–15.12.2017. Muistathan kuitenkin ilmoittautua viimeistään viikkoa ennen oppitunnin pitämistä, jotta materiaalit ja palautuskuori saapuvat ajoissa perille. Kirjeet tulee postittaa takaisin Amnestylle viimeistään 20.12.2017.

Ilmoittaudu kirjemaratoniin tästä!

Amnesty on pyytänyt Opetushallitukselta ohjeistuksen kirjemaratonin järjestämisestä.

Kirjemaratonista tulee ilmoittaa ennakkoon alaikäisten oppilaiden huoltajille. Voit halutessasi käyttää Amnestyn laatimaa kirjepohjaa, jonka voit tulostaa ja lähettää huoltajille.

• Kirje huoltajalle, (Huom! Kun tulostat kirjeen huoltajille, valitse kaksipuolinen tuloste 2-sided, flip on short edge, niin voit taittaa sen nelisivuiseksi esitteeksi).

Koulujen kirjemaraton – tulostettavat materiaalit julkaistaan viimeistään 1.11.2017

Voit tutustua alla olevista linkeistä vuoden 2016 kampanjan materiaaleihin.

Videomateriaali

Haluatko tukea kirjemaratonin järjestämiseen?

Amnesty järjestää Koulujen kirjemaraton –verkkokoulutuksia
ma 31.10 klo 15-16
ti 8.11 klo 16-17
ti 29.11 klo 16-17
Koulutuksissa saat tarkempaa tietoa vuoden 2017 kampanjateemoista ja näet ja kuulet, mitä koulujen kirjemaratonin opettajan opas sisältää ja millaisia materiaaleja tarjoamme kouluille. Koulutuksessa on myös mahdollista saada räätälöityä apua oman luokan tai koko koulun kirjemaratonin toteuttamiseen. Koulutuksiin ilmoittaudutaan Koulujen kirjemaraton -ilmoittautumisen yhteydessä.

Amnesty koulussa – Facebook-sivu

Haluatko saada uusimmat uutiset ja opettajakollegoiden vinkit vuosittaiseen Koulujen kirjemaratoniin liittyen? Käy tykkäämässä Amnesty koulussa -Facebook-sivusta, ja jaa kysymykset, kommentit, ideat ja oppituntivinkit muiden kirjemaraton -tykkääjien kesken!

Kiitos kun olet mukanamme – yhdessä olemme vahvoja.

Kysyttävää koulujen kirjemaratonista?

Ota yhteyttä Amnestyn ihmisoikeuskasvatuksen asiantuntijaan Emma Åmaniin, emma.aman@amnesty.fi