Ihmisoikeus­puolustajat

tapettua ihmisoikeuspuolustajaa vuonna 2019
ihmisoikeus­puolustajista tapettiin Latinalaisessa Amerikassa
Tavoite

Ihmisiä, jotka edistävät ja suojelevat ihmisoikeuksia rauhanomaisesti, kutsutaan ihmisoikeuspuolustajiksi. He ovat tavallisia ihmisiä, kuten toimittajia, juristeja, opiskelijoita, koululaisia, opettajia, politiikkoja tai aktivisteja.

Joillekin ihmisille ihmisoikeuksien puolustaminen on kokopäivätyö, toiset päättävät nousta puolustamaan oikeuksia joissakin tietyissä tilanteissa. Ihmisoikeuspuolustaja ei välttämättä ole tunnettu ihmisoikeusaktivisti, eivätkä kaikki ihmisoikeustyötä tekevät pidä itseään ihmisoikeuspuolustajina.

Ihmisoikeuspuolustajat tuovat julki ihmisoikeusloukkauksia, edistävät niiden tutkimista sekä vaativat loukkauksiin syyllistyneitä vastuuseen teoistaan.

Ihmisoikeuspuolustajia vastaan hyökätään kaikkialla maailmassa. Esimerkiksi hallitukset, yritykset, aseelliset ryhmittymät sekä syrjintää lietsovat ryhmät pyrkivät hiljentämään ihmisoikeuspuolustajia ja pysäyttämään heidän työnsä.

Miten Amnesty kampanjoi ihmisoikeuspuolustajien tukena?

YK:n ihmisoikeuspuolustajia koskeva julistus takaa jokaiselle oikeuden toimia ihmisoikeuksien puolesta rauhanomaisesti ja velvoittaa valtioita suojelemaan rauhanomaista ihmisoikeustyötä. Amnesty vaatii hallituksia varmistamaan, että ihmisoikeuspuolustajat voivat työskennellä ilman syrjinnän ja väkivallan pelkoa. Ihmiset, jotka on vangittu rauhanomaisen epäoikeudenmukaisuuden vastustamisen vuoksi, on vapautettava välittömästi ja ehdoitta.

Ihmisoikeuspuolustajien työn tukeminen on Amnestyn kampanjoinnin ja vaikuttamistyön ytimessä. Se pitää sisällään esimerkiksi säännöllistä yhteydenpitoa viranomaisiin ja poliitikkoihin, tiedon levittämistä ja ihmisoikeuskasvatusta.

Berta Caceres

Millaisia vaaroja ihmisoikeuspuolustajat kohtaavat?

Useissa maissa kansalaisyhteiskunnan ja ihmisoikeuspuolustajien työ on vaikeaa ja vaarallista. Monet hallitukset rajoittavat esimerkiksi sananvapautta ja kokoontumisvapautta tiukalla lainsäädännöllä, mikä antaa viranomaisille vallan puuttua ihmisoikeustyöhön.

Viranomaisten lisäksi ihmisoikeuspuolustajat saattavat kokea uhkaa myös ääriliikkeiden edustajilta.

Vastustajat saattavat maalata ihmisoikeuspuolustajista kuvaa rikollisina, terroristeina tai epäisänmaallisina. Usein heitä myös valvotaan laittomasti. Maineen tahraamisen lisäksi hallitukset hiljentävät ihmisoikeuspuolustajia tekaistuilla syytteillä, vankeustuomioilla ja jopa väkivallalla. Vuosittain satoja ihmisoikeuspuolustajia murhataan ympäri maailman.

Ihmisoikeuksien puolesta toimivat naiset ja tytöt, sekä kaikki naisten oikeuksien ja seksuaali- ja lisääntymisterveysoikeuksien puolustajat kohtaavat työssään usein moninkertaisia vaikeuksia. Naisten on usein ylitettävä paitsi viranomaisten ihmisoikeustyölle asettamat esteet myös oman yhteisönsä tai perheensä naisten roolia koskevat ennakkoluulot ja asenteet.

Lue lisää & mediayhteydenotot

Vilma Vuorio