Medialle

Amnestyn uusimmat tiedotteet ja taustamateriaalit tiedotusvälineille.

24.5.2017 | Tiedote

Kutsu: Amnesty, EGS ja Jani Leinonen peittävät vihapuhetta tihkuvan seinän Maailma kylässä -festivaalilla

Amnesty julkistaa Maailma kylässä -festivaalilla yhteistyössä graffititaitelija EGS:n ja kuvataiteilija Jani Leinosen kanssa Wall of Hope -teoksen. Teos valtaa koko Läntisen teatterikujan festivaalin ajaksi.

15.5.2017 | Raportit | Tiedote | Uutiset

Ihmisoikeuksien puolustajien oikeuksia loukataan enemmän kuin koskaan

Ihmisoikeuspuolustajiin kohdistuu maailmanlaajuisesti enemmän hyökkäyksiä kuin koskaan. Vuonna 2016 ihmisoikeuksien puolustajia tapettiin 281, kun vuotta aiemmin vastaava luku oli 156. Ihmisoikeuksien puolustajien henkilökohtainen turvallisuus on vaarassa samalla kun kansalaisyhteiskunnan tilaa kavennetaan. Leimaava kielenkäyttö ja yksityisyyden suojaa loukkaava valvonta ovat lisääntyneet.

25.4.2017 | Tiedote | Uutiset

Trump uhannut ihmisoikeuksia sata kertaa ensimmäisen sadan päivän aikana

Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin ensimmäiset sata päivää vallassa ovat osoittaneet, kuinka vaarallinen Trumpin agenda on ihmisoikeuksien toteutumiselle. Olemme koonneet 100 tapaa, jolla Trump on uhannut ihmisoikeuksien toteutumista niin Yhdysvalloissa kuin globaalisti.

12.4.2017 | Tiedote | Uutiset

Yli 40 järjestöä vetoaa hallitukseen pakolaiskiintiön korottamiseksi

Hallituksen kehysriihessä huhtikuun lopussa luodaan suuntaviivat Suomen taloudelle seuraavalle vuodelle. Järjestöt vaativat, että pakolaiskiintiötä korotetaan vuodelle 2018. Kiintiön korottamisen puolesta puhuvat myös Sixten Korkman ja Kari Mäkinen.

10.4.2017 | Tiedote | Uutiset

Amnestyn kuolemanrangaistusraportti: Teloitusten määrä väheni viime vuonna

Vaikka teloitusten määrä väheni edellisestä vuodesta, kuolemantuomioita langetettiin enemmän. Maailmassa teloitettiin 1 032 ihmistä vuonna 2016. Neljä maata on vastuussa 87 prosentista kaikista tiedossa olevista teloituksista.

Kaisa Väkiparta
Tiedottaja
Puhelin: +358 40 833 1532
Sähköposti: kaisa.vakiparta@amnesty.fi

Vuosien 2013-15 tiedotteemme löytyvät Cisionin uutishuoneesta.

Tuoreimmat uutiset, tiedotteet ja raportit löytyvät myös Amnestyn kansainvälisiltä sivuilta.

Valokuvia median käyttöön löydät Amnestyn Flickr -sivuilta. Kaikki kuvat ovat vapaasti tiedotusvälineiden käytettävissä. Toivomme kuvaajan nimen mainitsemista, jos se on kuvan tiedoissa. Muussa tapauksessa kuvaajaksi voi merkitä Amnesty International.