Medialle

Amnestyn uusimmat tiedotteet ja taustamateriaalit tiedotusvälineille.

26.6.2017 | Tiedote | Uutiset

Asiantuntijat: Suomen translaki reilusti jälkijunassa muihin Pohjoismaihin verrattuna

Suomen translaki on ihmisoikeusnäkökulmasta pahasti jäljessä muista Pohjoismaista. Kansainväliset asiantuntijat kritisoivat Suomea lainsäädännöstä, joka pakottaa transihmiset sterilisaatioon ja lääketieteellisiin tutkimuksiin tilanteessa, jossa henkilö haluaa korjata henkilötodistuksen sukupuolimerkinnän. Asiantuntijat keskustelevat Helsingissä Pride-viikolla transihmisten oikeuksista suomalaisten päättäjien kanssa.

21.6.2017 | Tiedote

Kutsu: Seminaari transihmisten oikeuksista Pohjoismaissa 28.6. klo 13

Toteutuvatko transihmisten oikeudet Pohjoismaissa? Miksi Suomi laahaa lainsäädännössään jäljessä? Transihmisten oikeuksia käsittelevässä seminaarissa kuullaan näkemyksiä translaista niin pohjoismaisilta asiantuntijoilta kuin suomalaisilta poliitikoilta. Tilaisuuden avaa heinäkuussa perhe- ja peruspalveluministerinä aloittava Annika Saarikko.

20.6.2017 | Tiedote

Järjestöt maailman pakolaispäivänä: Pakolaiskiintiötä korotettava historiallisessa pakolaistilanteessa

Yli 40 järjestöä vetoaa Suomen hallitukseen maailman pakolaispäivänä 20.6. Kun maailmassa on jälleen enemmän pakolaisia kuin koskaan, Suomen on osallistuttava yhteiseen vastuunjakoon. Pakolaiskiintiötä on korotettava, järjestöt vaativat eduskunnassa järjestetyssä tilaisuudessa tänään.

15.6.2017 | Tiedote

Kutsu: Pakolaiskiintiö puhuttaa kansanedustajia maailman pakolaispäivänä

Maailman pakolaispäivänä 20.6. YK:n pakolaisjärjestö UNHCR julkaisee kansainväliset pakolaistilastot viime vuodelta. Pakolaisten määrä on historiallisen korkealla tasolla, ja myös Suomelta vaaditaan vastuunkantoa. Pakolaiskiintiöstä keskustellaan kansanedustajien ja järjestöjen asiantuntijoiden kesken.

6.6.2017 | Tiedote

Suomalainen transaktivisti Sakris Kupila Amnestyn kansainvälisen kampanjan kasvoksi

Suomen translaki loukkaa useita ihmisoikeuksia. Ihmisoikeuspuolustaja Sakris Kupila vaatii yhdessä Amnesty Internationalin kanssa translain kokonaisuudistusta. Suomen hallitukseen vedotaan ympäri maailman kansainvälisessä Rohkeus-kampanjassa.

Kaisa Väkiparta
Tiedottaja
Puhelin: +358 40 833 1532
Sähköposti: kaisa.vakiparta@amnesty.fi

Vuosien 2013-15 tiedotteemme löytyvät Cisionin uutishuoneesta.

Tuoreimmat uutiset, tiedotteet ja raportit löytyvät myös Amnestyn kansainvälisiltä sivuilta.

Valokuvia median käyttöön löydät Amnestyn Flickr -sivuilta. Kaikki kuvat ovat vapaasti tiedotusvälineiden käytettävissä. Toivomme kuvaajan nimen mainitsemista, jos se on kuvan tiedoissa. Muussa tapauksessa kuvaajaksi voi merkitä Amnesty International.