Medialle

Amnestyn uusimmat tiedotteet ja taustamateriaalit tiedotusvälineille.

17.1.2017 | Tiedote

Kutsu julkaisutilaisuuteen: Amnestyn selvitys kuntien toimista naisiin kohdistuvan väkivallan torjumiseksi

Tutkija Satu Lidman selvitti Amnestyn toimeksiannosta naisiin kohdistuvan väkivallan torjumiseen liittyvien ihmisoikeusvelvoitteiden toteutumista kunnissa. Selvitys julkaistaan torstaina 26.1. Samassa yhteydessä esitellään myös ensimmäinen YK:n naisten oikeuksia valvovalle CEDAW-komitealle tehty valitus Suomea koskien.

16.1.2017 | Tiedote

Amnesty: EU-maiden terrorisminvastaisessa lainsäädännössä orwellilaisia piirteitä: lait rajoittavat ihmisoikeuksia niiden puolustamisen sijaan

EU-maat ovat turvallisuuden nimissä ajaneet läpi joukon ihmisoikeuksia rajoittavia ja syrjiviä lakeja. Monet maat ovat hyväksyneet antiterrorismilakeja, jotka ovat rapauttaneet lain suojaa ja lisänneet viranomaisten toimivaltaa, mutta kaventaneet samalla viranomaisten oikeudellista vastuuta. Lait ovat rajoittaneet ilmaisunvapautta ja altistavat kansalaiset rajoittamattomalle valvonnalle.

4.1.2017 | Tiedote

Amnesty: Vastuuton asevienti Irakiin lopetettava

Yhdysvaltojen, Euroopan maiden, Venäjän ja Iranin valmistamia aseita päätyy Irakin armeijan kautta puolisotilaallisille joukoille, joiden tiedetään syyllistyneen sotarikoksiin. Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International vaatii valtioita varmistamaan, ettei niiden viemiä aseita päädy ihmisoikeusloukkauksista epäiltyjen ryhmien käsiin.

23.12.2016 | Tiedote

Amnesty: Puolueet pettivät lupauksensa lapsille

Eduskuntapuolueet murensivat lupauksensa lasten säilöönoton kieltämisestä, ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin Suomen osasto arvostelee. Eduskunnassa hyväksyttiin tällä viikolla laki, joka jatkaa lasten säilöönottoa kansainvälisten suositusten vastaisesti.

21.12.2016 | Tiedote

Amnesty: Mosulin lapset tarvitsevat kipeästi hoitoa

Irakilaisten lasten hätä on kärjistymässä humanitaariseksi katastrofiksi Mosulin kaupungissa. Ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin mukaan Mosulin taisteluissa haavoittuneiden tai traumatisoituneiden hoito on vakavasti puutteellista.

Kaisa Väkiparta
Tiedottaja
Puhelin: +358 40 833 1532
Sähköposti: kaisa.vakiparta@amnesty.fi

Vuosien 2013-15 tiedotteemme löytyvät Cisionin uutishuoneesta.

Tuoreimmat uutiset, tiedotteet ja raportit löytyvät myös Amnestyn kansainvälisiltä sivuilta.

Valokuvia median käyttöön löydät Amnestyn Flickr -sivuilta.