Medialle

Amnestyn uusimmat tiedotteet ja taustamateriaalit tiedotusvälineille.

21.11.2017 | Tiedote | Uutiset

Myanmar: Rohingyat epäinhimillisen apartheid-hallinnon vankeina

Laaja raporttimme paljastaa Myanmarin tämänhetkisen kriisin juurisyyt. Myanmarin hallitus ja viranomaiset ylläpitävät rohingyoja syrjivää apartheid-järjestelmää, joka on rikos ihmisyyttä vastaan.

19.11.2017 | Tiedote | Uutiset

Verkkohäirinnällä järkyttävät vaikutukset naisten hyvinvointiin

Uuden kyselytutkimuksen tulokset paljastavat sosiaalisessa mediassa tapahtuvan häirinnän hälyttävät vaikutukset naisten hyvinvointiin. Naiset ympäri maailmaa kertovat verkkohäirinnän aiheuttavan stressiä, ahdistusta ja paniikkikohtauksia.

16.11.2017 | Tiedote | Uutiset

Filippiinit: Marawin taistelu jätti jälkeensä kuoleman ja tuhon

Mindanaon saaren siviilit maksoivat kovan hinnan Marawin taistelusta, jossa kymmeniä ihmisiä tapettiin ja koteja ja omaisuutta tuhottiin laajasti. Touko- ja lokakuun välisenä aikana käytyyn taisteluun osallistui Filippiinien armeija sekä itseään islamilaiseksi valtioksi (ISIS) kutsuvan aseellisen ryhmittymän liittolaisia.

16.11.2017 | Tiedote

Kutsumuistutus: Saako Afganistaniin palauttaa? Keskustelutilaisuus ke 22.11. klo 8.30

Milloin: Ke 22.11. klo 8.30–10.00 Missä: Cafe Köket, Kiseleff, Aleksanterinkatu 28, 00170 Helsinki Miten käy turvapaikanhakijoille, jotka palautetaan Kabuliin vasten tahtoaan? Miltä turvapaikkaprosessi näyttää turvapaikanhakijan silmin? Amnestyn mukaan Suomen täytyy keskeyttää palautukset Afganistaniin – miksi? Näihin kysymyksiin etsitään vastauksia Amnestyn Suomen osaston järjestämässä aamukahvitilaisuudessa Helsingissä 22. marraskuuta. Asiantuntijan näkökulman keskusteluun tarjoaa Amnesty Internationalin pakolais- ja siirtolaiskysymyksiin […]

13.11.2017 | Tiedote | Uutiset

Syyrian hallituksen julma näännytystaktiikka ajanut tuhansia ihmisiä pois kodeistaan

Uusi raporttimme paljastaa, että niin sanotut "sovintosopimukset" Syyrian hallituksen ja aseellisten kapinallisjoukkojen välillä ovat pakottaneet tuhansia ihmisiä pakoon kodeistaan. Syyrian hallituksen on varmistettava, että piirityksissä ja pommituksissa kärsineet siviilit saavat palata koteihinsa turvallisesti.

Milja Komulainen
Tiedottaja
Puhelin: +358 44 756 9109
Sähköposti: milja.komulainen@amnesty.fi

Vuosien 2013-15 tiedotteemme löytyvät Cisionin uutishuoneesta.

Tuoreimmat uutiset, tiedotteet ja raportit löytyvät myös Amnestyn kansainvälisiltä sivuilta.

Valokuvia median käyttöön löydät Amnestyn Flickr -sivuilta. Kaikki kuvat ovat vapaasti tiedotusvälineiden käytettävissä. Toivomme kuvaajan nimen mainitsemista, jos se on kuvan tiedoissa. Muussa tapauksessa kuvaajaksi voi merkitä Amnesty International.