Etusivu Työmme Ihmisoikeuskasvatus Osallistu Amnestyn päivätyökeräykseen

Osallistu Amnestyn päivätyökeräykseen

Kenelläkään ei ole oikeutta päättää puolestamme omaa sukupuoltamme tai sitä, ketä rakastamme. Tehdään tästä todellisuutta: liity kamppailuun ihmisoikeuksien puolesta ja järjestä päivätyökeräys koulussasi.

Sateenkaarioikeuksien turvaaminen Suomessa ja kaikkialla maailmassa on tärkeää. Miljoonia ihmisiä syrjitään, vangitaan, pahoinpidellään ja jopa tapetaan seksuaalisen suuntautumisen tai sukupuoli-identiteetin vuoksi. Osallistumalla Amnestyn päivätyökeräyksen autat varmistamaan, että jokainen nuori saa päättää itse omasta sukupuolestaan ja siitä, ketä rakastaa.

Pidetään huolta, että jokainen nuori voi olla oma itsensä – rauhassa ja pelkäämättä.

Osallistu Amnestyn päivätyökeräykseen. Toimi näin:

• Päättäkää koulussa keräyspäivä ja keräyssumma (suositus 15 euroa /oppilas). Keräykseen osallistuminen on oppilaille vapaaehtoista.
  • Ilmoittaudu mukaan alla olevalla lomakkeella.
  • Kerro oppilaille päivätyön ajankohta ja keräyskohde.
  • Ota käyttöön valmiit ja maksuttomat oppimateriaalit, joiden avulla voit kertoa käytännönläheisesti seksuaali- ja sukupuoli-identiteettiä koskevista oikeuksista.
  • Jaa ennen päivätyöpäivää sähköpostitse saamasi tiedote oppilaiden kotiväelle ja työlomakkeet oppilaille. Oppilaille annetaan päivämäärä, jolloin palkka ja työlomakkeen palautusosa palautetaan koululle.
  • Kerää kaikkien keräykseen osallistuneiden oppilaiden palauttamat rahat yhteen ja vie ne pankkiin. Rahat tilitetään Amnesty International Suomen osasto ry:n lahjoitustilille FI74 1263 3000 0856 82. Rahat voi laskea koululla etukäteen, jos haluat tietää keräyssumman. Pankeissa ei enää tehdä kolikkolaskentaa.

Oppilaan tulee:

• Hankkia itselleen paikka päivätyökeräyksen suorittamiselle. Se voi esimerkiksi olla siivoamista, lemmikkien hoitoa tai pihatöissä auttamista kotona, naapurissa tai sukulaisten luona. Oppilas voi myös avustaa lähiyrityksessä tai toimia vanhusten, lasten tai yhteisöjen parissa. Voitte myös järjestää luokan tai koko koulun yhteisen tapahtuman esimerkiksi myyjäiset, konsertin tai muun tempauksen.
  • Antaa esitäytetty työlomake työnantajalle, joka allekirjoittaa lomakkeen alaosan työpäivän lopuksi. Työnantaja maksaa palkan joko tilisiirtona Amnestyn lahjoitustilille tai suoraan oppilaalle.
  • Palauttaa työlomakkeen alaosa yhdessä rahojen kanssa kouluun. Lomakkeen yläosa jää työnantajalle kuitiksi maksusta

Amnestyn päivätyökeräyksen tekevät oppilaat ovat vakuutettuja vakuutusyhtiö IF:n kautta. Päivätyön palkasta ei tarvitse suorittaa ennakonpidätystä tai sosiaaliturvamaksuja.

Ilmoita koulusi mukaan päivätyökeräykseen!

Ota käyttöön päivätyökeräykseen liittyvät oppimateriaalit

Päivätyökeräyksellä toimit syrjimättömän tulevaisuuden puolesta

Sateenkaari-ihmisten oikeuksia loukataan räikeästi eri puolilla maailmaa. Hiljattain Turkin hallinto on estänyt pride-tapahtumia ihmisoikeussopimusten vastaisesti. Venäjään kuuluvassa Tšetšenian tasavallassa homoina tai lesboina pidettyjä ihmisiä on kidutettu ja pahoinpidelty. Kiinassa terveydenhuollon ammattilaiset antavat transihmisille puutteellista tietoa sukupuolenkorjaushoidoista ja yhteiskunnan asenteet ovat syrjiviä.

Toimimme sateenkaarioikeuksien puolesta, jotta jokainen voisi elää vapaana syrjinnästä ja väkivallasta riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä, sukupuolen ilmaisusta ja sukupuolipiirteistä. Tähän suuntaan on viime aikoina otettu hyviä askelia useissa valtioissa:

Samaa sukupuolta olevien suhteet eivät ole enää rikos Botswanassa ja Intiassa. Taiwan salli avioliitto-oikeuden samaa sukupuolta oleville pareille. Kreikassa, Norjassa ja Tanskassa sukupuolen juridista vahvistamista koskevaa lainsäädäntöä on uudistettu ihmisoikeusmyönteisemmäksi. Kansalaiset ympäri maailman ovat osoittaneet tukeaan rohkeille sateenkaarioikeuksien puolustajille kuten ukrainalaiselle Vitalina Kovalille.

Koulusi tuki on meille erittäin arvokasta, sillä rahoitamme toimintamme lähes yksinomaan yksittäisen ihmisten lahjoitusten ja jäsenmaksujen avulla. Lahjoitukset käytetään maailmanlaajuiseen työhön ihmisoikeusloukkausten estämiseksi.

Me  teemme työtä sen puolesta, jotta kenenkään ei tarvitsisi piilotella omaa sukupuoltaan tai sitä, ketä rakastaa.