Ihmisoikeuskasvatus

Oppimateriaalit

Amnesty on yhdessä muiden järjestöjen kanssa tuottanut valmista materiaalia opettajille ja kouluttajille, jotka haluavat pitää ihmisoikeusasioita esillä kasvatustyössään.

Mun rajat

Mun rajat -oppimateriaali

Mun rajat on Amnesty Suomen osaston tekemä opetusmateriaali yläkouluille ja toiselle asteelle. Mun rajat -opetusmateriaalin keskeinen viesti on, että seksuaalinen itsemääräämisoikeus on ihmisoikeus.

Mun rajat opetusmateriaalien pohjalta vedettyjen tuntien tavoitteena on opettaa nuorta kunnioittamaan omia ja toisten nuorten oikeuksia sekä kertoa, kuinka omalla toiminnalla voi edistää oikeuksien toteutumista. Nuoria halutaan rohkaista pohtimaan omia sekä toisten rajoja ja käymään keskustelua vallitsevista seksuaalisuuteen liittyvistä stereotypioista ja normeista.

Opetusmateriaali sisältää 15 erilaista toiminnallista harjoitusta aiheesta sekä neljä valmista tuntisuunnitelmaa oppitunneille. Painettua Mun rajat -opetusmateriaalia myydään Amnesty Storessa www.amnestystore.fi. Opetusmateriaalin hinta on 15e + postikulut.

Voit ladata Mun rajat -opetusmateriaalin itsellesi maksutta tästä.

Koulukino

Koulukino ja Amnesty ovat yhdessä tehneet opetuspaketteja eri ihmisoikeusteemaisiin elokuviin. Opetuspaketit sisältävät tietoa elokuvasta ja siihen liittyvistä ihmisoikeusnäkökulmista. Lisäksi opetuspaketissa on toiminnallisia ja osallistavia tehtäviä luokkahuonetyöskentelyyn ennen ja jälkeen elokuvan katselun.

Jokainen opettaja, kannustamalla keskusteluun ja jakamalla omat oivalluksensa ja tunteensa elokuvasta oppilaiden kanssa, on media –ja ihmisoikeuskasvattaja.

Lue lisää Koulukinon sivuilta:

Amnestyn opetusmateriaaleja sosiaalisessa mediassa

Amnestyn Suomen osaston Youtube channel

Amnestyn kansainvälinen Youtube channel

Amnestyn kansainvälinen ihmisoikeuskasvatusmateriaalipankki

Amnestyn kansainvälisillä sivuilla on kaikille avoin ihmisoikeuskasvatusmateriaalipankki. Ihmisoikeuskasvatusmateriaaleja voi hakea esimerkiksi teemoittain ja ikäryhmittäin.

Friidu ja Fredi

Uudistuneet Friidu ja Fredi avaavat uudenlaisen näkökulman ihmisoikeuksien ja tasa-arvon todellisuuteen. Opettajille ja kasvattajille suunnatut materiaalit kurkistavat lakien ja asetusten taakse ja tarjoavat näkökulman tyttöjen ja poikien maailmaan arjen näkökulmasta.

Materiaalit sisältävät runsaasti tietoa ihmisoikeuksien tilasta, mutta tarjoavat tilastojen ja taulukoiden ohella myös vaihtoehtoista materiaalia aiheiden käsittelyyn. Runot, kirjallisuuskatkelmat ja lainaukset auttavat pohtimaan teemoja uusista näkökulmista. Harjoitusten avulla teemoja on helppo sisällyttää osaksi opetusta, tai pitää kokonainen ihmisoikeuskurssi.

Täysin veloituksettomat materiaalit löytyvät osoitteesta:
www.ykliitto.fi/friidu

www.ykliitto.fi/fredi