Etusivu Työmme Ihmisoikeuskasvatus Oppimateriaali: Suomen translaki ja LHBTI-oikeudet

Oppimateriaali: Suomen translaki ja LHBTI-oikeudet

Tältä sivulta löydät tietoa ja materiaaleja LHBTI-oikeuksien käsittelyyn oppitunnilla. Materiaalit sisältävät taustatietoa Suomen translain ongelmista, LHBTI-oikeuksista Ukrainassa, tehtäviä teemojen käsittelyyn sekä mahdollisuuden toimia ihmisoikeuksien puolesta. Materiaalit toimivat sellaisenaan osana opetusta, sekä tukevat Amnestyn vuoden 2019-2020 päivätyökeräyksen teemoja.

Järjestä oppitunti ihmisoikeuksien puolesta!

Kirjoita viesti ihmisoikeuksien puolesta

Käsittele ihmisoikeuksia tehtävien kautta

Ilmoita koulusi mukaan Amnestyn päivätyökeräykseen

Suomen translaki ja LHBTI-oikeudet maailmalla

Sateenkaari-ihmisten oikeuksia loukataan räikeästi eri puolilla maailmaa. Venäjään kuuluvassa Tšetšenian tasavallassa homoina tai lesboina pidettyjä ihmisiä on kidutettu ja pahoinpidelty. Turkissa on estetty pride-tapahtumia ja hyökätty mielenosoittajia vastaan. Suomen nykyinen translaki altistaa syrjinnälle.

Toimimme sen puolesta, että jokainen ihminen voisi elää vapaana syrjinnästä ja väkivallasta riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä, sukupuolen ilmaisusta ja sukupuolipiirteistä. Tähän suuntaan on viime aikoina otettu hyviä askelia useissa valtioissa:

Samaa sukupuolta olevien suhteet eivät ole enää rikos Botswanassa ja Intiassa. Taiwan salli avioliitto-oikeuden samaa sukupuolta oleville pareille. Kreikassa, Norjassa ja Tanskassa sukupuolen juridista vahvistamista koskevaa lainsäädäntöä on uudistettu ihmisoikeusmyönteisemmäksi. Kansalaiset ympäri maailman ovat osoittaneet tukeaan rohkeille sateenkaarioikeuksien puolustajille kuten ukrainalaiselle Vitalina Kovalille.

Tuemme pitkäjänteisesti sateenkaari-ihmisten oikeuksia edistävää kansainvälistä ihmisoikeustyötä ja vaikutamme parhaillaan Suomessa transihmisten oikeuksien turvaamiseksi.

Translain on turvattava itsemääräämisoikeus kaikille – ei unohdeta lapsia ja nuoria!

Suomen on lopetettava transihmisiin kohdistuvat ihmisoikeusloukkaukset. Nykyinen translaki sisältää ihmisoikeussopimusten vastaisia ehtoja sukupuolen juridiselle vahvistamiselle, joka tarkoittaa käytännössä henkilötietojen sukupuolimerkinnän muuttamista henkilön sukupuoli-identiteettiä vastaavaksi.

Nykyinen translaki edellyttää, että sukupuolimerkinnän korjaamiseksi henkilön on oltava lisääntymiskyvytön, esitettävä lääketieteellinen selvitys siitä että hän kuuluu ”vastakkaiseen sukupuoleen” ja elää pysyvästi tämän mukaisessa sukupuoliroolissa sekä oltava täysi-ikäinen. Lainsäädäntö loukkaa trans- ja muunsukupuolisten ihmisten oikeutta olla joutumatta epäinhimillisen kohtelun kohteeksi sekä oikeutta yksityisyyteen ja identiteettiin.

Rinteen hallitus on sitoutunut itsemääräämisoikeuteen perustuvan translain uudistukseen. Hallitusohjelmaan on kuitenkin kirjattu, että uuden lain myötä sukupuolen juridinen vahvistaminen olisi edelleen mahdollista vain 18 vuotta täyttäneille. Tämä ei mahdollista lapsen edun yksilöllistä huomioimista. Väärä sukupuolimerkintä voi aiheuttaa syrjintää ja hankaloittaa esimerkiksi koulutukseen hakeutumista.

Translain uudistuksessa on luovuttava ehdottomasta 18 vuoden ikärajasta sukupuolen juridisessa vahvistamisessa. Lain on turvattava trans- ja muunsukupuolisten lasten ja nuorten oikeuksien toteutuminen sekä suojeltava heitä ympäröivän yhteiskunnan syrjinnältä. Myös lapsilla ja nuorilla on oltava oikeus omaa identiteettiä vastaavaan sukupuolimerkintään.

Mitä vaadimme?

Vaadimme seksuaalisuuteen ja sukupuoleen perustuvan syrjinnän poistamista niin yhteiskuntien rakenteista kuin ihmisten asenteista.

Vaadimme Suomen hallitusta lopettamaan transihmisten epäinhimillisen kohtelun ja kunnioittamaan itsemääräämisoikeutta:

• Toteuttamalla hallitusohjelmaan kirjatun translain kokonaisuudistuksen viipymättä
  • Varmistamalla, että uusi translaki takaa itsemääräämisoikeuden toteutumisen kaikille
  • Luopumalla sukupuolen juridisen vahvistamisen 18 vuoden ikärajasta

Ukraina: sateenkaariaktivisti Vitalina Koval

Ukraina: Vitalina Koval

Vitalina Koval

“Haaveissani sillä ei ole väliä, minkä värinen ihosi on, mitä sukupuolta edustat tai ketä rakastat. Maailma olisi vihasta vapaa.”

Ukrainalainen aktivisti Vitalina Koval on omistautunut sateenkaariyhteisön ja naisten oikeuksien puolustamiselle omassa kotikaupungissaan Uzhgorodissa. Hän ja muut aktivistit ovat kuitenkin joutuneet äärioikeistoryhmien hyökkäysten kohteeksi. Äärioikeistoryhmät ovat uhkailleet ja hyökänneet erityisesti naisten ja LHBTI-ryhmien oikeuksien puolustajia sekä poliittisia aktivisteja vastaan. Ukrainassa äärioikeistolaisten ryhmien tekemiä viharikoksia ei tutkita tehokkaasti eivätkä viharikoksiin syyllistyneet joudu vastuuseen.

Maaliskuussa 2018 Vitalina järjesti kansainvälisen naistenpäivän aikaan mielenosoituksen, jossa puolustettiin naisten ja LHBTI-ryhmiin kuuluvien ihmisten oikeuksia. Ryhmä äärioikeiston jäseniä hyökkäsi mielenosoittajia vastaan uhkaillen ja repien julisteita. Poliisit olivat luvanneet suojella mielenosoittajia, mutta häiriköiden onnistui heittää punaista maalia Vitalinan ja muiden mielenosoittajien päälle, aiheuttaen Vitalinan silmiin vaurioita. Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta. Myöhemmin Vitalina ja muut aktivistit saivat lisää uhkauksia ja kaksi aktivistia kertoi, että heidät oli pahoinpidelty.

Mutta Vitalina ei luovuta. Kansainvälisen painostuksen ansiosta Vitalinan onnistui järjestää uusi mielenosoitus maaliskuussa 2019. Ensimmäistä kertaa moneen vuoteen poliisit suojelivat mielenilmausta ja mielenosoittajat välttyivät äärioikeiston hyökkäyksiltä. Myös Vitalinaan vuonna 2018 kohdistuneen hyökkäyksen tutkinta on edennyt.

Äärioikeistolaisten ryhmien uhka on silti olemassa, ja Vitalinan työ jatkuu.

“Haluan edistää tasa-arvon ja ihmisoikeuksien toteutumista, enkä aio perääntyä. Tiedän, että selviämme tästä taistelusta voittajina.”

Kirjoita viesti ihmisoikeuksien puolesta

Ihmisoikeuksia voi edistää monin eri tavoin. Yksinkertaisimmillaan vaikuttaminen voi tapahtua kirjeen tai postikortin kautta. Kortteja ja kirjeitä kirjoitetaan myös ihmisoikeusloukkauksia kokeneille ihmisille tuen osoittamiseksi. Vaikuttavien viestien kirjoittaminen on myös yksi ihmisoikeuskasvatuksen keino. Kirjoittamisen kautta oppilaat pääsevät harjoittelemaan osallistumista ja vaikuttamistaitoja käytännössä. Lue tästä Opetushallituksen lausunto vaikuttavien viestien kirjoittamisesta koulussa.

Postikortti translain muuttamisen puolesta

Kirjoita transihmisten oikeuksia edistävä vaikuttava postikortti perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurulle. Kerro kortissa omin sanoin siitä, millaisia ajatuksia sinulla on transihmisten epäinhimillisestä kohtelusta Suomessa. Postikortissa voit muistuttaa ministeriä siitä, että Suomen valtiolla on velvollisuus turvata trans- ja muunsukupuolisten lasten ja nuorten oikeuksien toteutuminen.

Transihmisten oikeuksien kunnioittamiseksi voit vaatia Suomen hallitusta esimerkiksi:

• Toteuttamaan hallitusohjelmaan kirjatun translain kokonaisuudistuksen viipymättä
  • Varmistamaan, että uusi translaki takaa itsemääräämisoikeuden toteutumisen kaikille
  • Luopumaan juridisen sukupuolen vahvistamisen 18 vuoden ikärajasta

Lähetä portikortti osoitteeseen:

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru

Sosiaali- ja terveysministeriö

00023 Valtioneuvosto

Tukiviesti Vitalina Kovalille

Kirjoita vaikuttava viesti Vitalinalle. Viestin tarkoitus on osoittaa hänelle tukea ja kertoa että häntä ajatellaan.

• Kirjoita viesti englanniksi, suomeksi, venäjäksi tai ukrainaksi. Voit myös kirjoittaa viestin millä tahansa muulla kielellä.
  • Kirjoita jotain mikä saisi Vitalinan tuntemaan itsensä vahvemmaksi. Voit myös kertoa jotain itsestäsi ja siitä miten Vitalinan tarina on koskettanut sinua.
  • Tee viestistäsi näyttävä. Vitalina ottaa mielellään vastaan sateenkaaren väreissä olevia viestejä!

Lähetä viesti osoitteeseen:

Vitalina Koval

Amnesty International Ukraine Office – postal box address

POB 40

Kyiv

Ukraine

Tom of Finland -elokuva ja opetusmateriaali

Tom of Finland, eli Touko Laaksonen (1920-1991), oli kansainvälisesti tunnettu suomalainen kuvataiteilija, joka tuli tunnetuksi homoeroottisista piirroksistaan ja sarjakuvistaan. Vaikka hän ei mieltänyt itseään ihmisoikeustaistelijaksi tai piirroksiaan korkeakulttuuriksi, hänen taiteensa on ollut homoyhteisölle inspiroivaa, röyhkeän provokatiivista ja rajoituksista piittaamatonta, ja se on puolustanut sekä sananvapautta että oikeutta olla vapaasti oma itsensä.

Tom of Finland -elokuva on tärkeä, monikerroksinen ja koskettava kuvaus ihmisestä, joka on suurimman osan elämästään joutunut peittämään tärkeän osan minuuttaan: seksuaalisen suuntautumisensa. Se sijoittuu osin aikaan, jolloin tuhannet homomiehet ja lesbot joutuivat Suomessa salaamaan halunsa ja rakkautensa rikostuomion ja jopa väkivallan uhalla. Kyseessä on ihmisoikeusteko, koska se tekee näkyväksi seksuaalivähemmistöihin kohdistuneen syrjinnän historiaa – ja kertoo siitä, miten yhden ihmisen luoma fantasiakuvasto nousi homoyhteisön sisällä vastarinnan symboliksi.

Päivätyökeräykseen osallistuvat koulut voivat tilata Amnestyltä Tom of Finland -elokuvan dvd:n.

Ota käyttöösi elokuvan käsitteltyä varten kehitetty ihmisoikeuskasvatusmateriaali Koulukino-sivustolla. Materiaali sisältää taustatietoa ja tehtäviä sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudesta, termeistä ja normeista.

Koulutehtävät

Tästä osiosta löydät erilaisia tehtäviä LHBTI-oikeuksien käsittelyyn oppitunnilla. Tehtäviä voi soveltaa kaikenkokoisille ryhmille sekä lyhyempinä että pidempinä versioina.

Huomioithan, että teemat saattavat koskettaa hyvinkin henkilökohtaisesti osaa oppilaista. Tehtäviä ja teemoja tuleekin käsitellä sensitiivisesti ottaen huomioon, että luokassa on mitä todennäköisimmin oppilaita, joille aihe on henkilökohtainen.

Tukea teemojen käsittelyyn löytyy esim. Setan sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuutta käsittelevästä oppaasta.

Tehtävä: Mitkä oikeudet eivät toteudu?

Vie aikaa n. 30 min.
Mitä tarvitsen? Tiivistelmä ihmisoikeuksien julistuksesta ja taustateksti translain ongelmista tai Vitalina Kovalin tarina

Tämän harjoituksen tarkoituksena on tutustua ihmisoikeuksiin ja tarinassa tapahtuviin ihmisoikeusloukkauksiin. Harjoitus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa tarinoita käsitellään eettisellä tasolla ja pohditaan mikä on väärin tavassa, jolla ihmistä kohdellaan. Toisessa osassa pohdinta liitetään YK:n yleismaailmallisessa ihmisoikeusjulistuksessa lueteltuihin artikloihin. Voit halutessasi pitää harjoituksen lyhyempänä käsittelemällä vain jommankumman osan.

Tehtävä: LHBTI-oikeuksien lyhyt historia Suomessa

Vie aikaa n. 30 min.
Mitä tarvitsen? Tehtävänantomonisteet, kyniä, paperia, puhelimet / tabletit / tietokoneet tiedonhakua varten

Tämä tehtävä tutustuttaa oppilaita lyhyesti LHBTI-oikeuksien historiaan ja edistymiseen Suomessa. Harjoituksen tarkoituksena on:

• syventää oppilaiden ymmärrystä LHBTI-oikeuksien historiasta Suomessa
  • havainnollistaa oikeuksia ajavien ihmisten, järjestöjen ja kansanliikkeiden mahdollisuuksia saada aikaan muutosta
  • antaa valmiuksia vaikuttamiseen ja yhteiskunnallisen muutoksen tavoitteluun

Tehtävä: Suomen translaki loukkaa ihmisoikeuksia - videot

Vie aikaa n. 30 min.
Mitä tarvitsen? Tehtävänantomonisteet, kyniä, opiskelijoille puhelimet/tabletit/tietokoneet videoiden katsomista varten

Harjoituksen tavoitteina on:

• lisätä opiskelijoiden tietoisuutta sukupuolen moninaisuudesta ja Suomessa tapahtuvista transihmisiin kohdistuvista ihmisoikeusloukkauksista