Etusivu Työmme Työmme painopisteet Seksuaalisuuteen ja sukupuoleen perustuva syrjintä

Seksuaalisuuteen ja sukupuoleen perustuva syrjintä

Miljoonia ihmisiä ympäri maailman syrjitään, vangitaan, pahoinpidellään ja jopa tapetaan seksuaalisen suuntautumisensa tai sukupuoli-identiteettinsä vuoksi.

Vaadimme seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen syrjinnän poistamista – niin yhteiskunnan rakenteista kuin ihmisten asenteista. Seksuaalisen suuntautumisen tai sukupuoli-identiteetin vuoksi pidätetyt tai vangitut ihmiset ovat mielipidevankeja ja vaadimme heidän välitöntä ja ehdotonta vapauttamistaan. Kampanjointimme mielipidevankien vapauttamiseksi perustuu yksittäisten ihmisten toimintaan.

Lesbojen, homojen, biseksuaalien, trans- ja intersukupuolisten (LHBTIQ) ihmisten oikeuksien loukkauksilla on monia muotoja. Heitä kidutetaan ja kohdellaan halventavasti, heidän sanan- ja kokoontumisvapauksia rajoitetaan ja heitä pidätetään mielivaltaisin perustein.

Tuemme uhattuja Pride-tapahtumia ympäri maailmaa.  Suomalaiset Amnesty-aktivistit ovat useina vuonna osallistuneet Baltic Pride -kulkueisiin.

Suomessa työmme keskiössä ovat transihmisten oikeudet.

Mukaan aktivistiverkostoon

Amnestyn valtakunnallinen Sateenkaariverkosto on avoin toimintaryhmä kaikille homojen, lesbojen, bi-, trans- ja intersukupuolisten ihmisten syrjinnän vastaisesta työstä kiinnostuneille. Sateenkaariverkostolaiset järjestävät tapahtumia sekä osallistuvat vetoomuskampanjoihin ja mielenilmauksiin.

Tervetuloa mukaan toimintaan! Ota yhteyttä verkoston koordinaattoriin Antti Kauppiseen kirjoittamalla osoitteeseen sateenkaariverkosto@gmail.com. Voit liittyä myös mukaan Sateenkaariverkoston Facebook-ryhmään!