Osallistu

Vapaaehtoiseksi

Tule mukaan oman paikkakuntasi Amnestyn paikallisryhmään tai valtakunnallisiin verkostoihimme.

Paikallisryhmät

Amnestyn paikallisryhmiä toimii yli kymmenellä paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Paikallisryhmät tekevät vetoomustyötä ihmisoikeuspuolustajien ja ihmisoikeusloukkausten kohteeksi joutuneiden puolesta ja järjestävät Amnestyn kampanjatapahtumia omalla paikkakunnallaan.

Ryhmien toimintaan ovat tervetulleita kaikki ihmisoikeuksista ja niiden puolustamisesta kiinnostuneet. Ryhmässä voit osallistua Amnestyn kampanjointin säännöllisesti tai antaa sen työlle tukeasi satunnaisemmin esimerkiksi avustamalla ryhmän järjestämissä tapahtumissa. Myös ammatti- ja asiantuntija-apu on usein tervetullutta.

Katso kartasta, löytyykö omalta paikkakunnaltasi Amnesty-ryhmä.

Jollei omassa kaupungissasi vielä toimi ryhmää, ja haluaisit olla mukana käynnistämässä paikallista Amnesty-toimintaa, ota meihin yhteyttä: amnesty@amnesty.fi

Tapahtumakalenterista löydät tietoa Amnestyn tapahtumista ja tilaisuuksista paikkakunnallasi

Toimistovapaaehtoiseksi

Toimistovapaaehtoisten apu on tärkeä voimavara Amnestyn Helsingin toimistolle. Vapaaehtoistehtäviin kuuluu mm. Amnesty Storen tuotteiden postitusta asiakkaille, arkistointia sekä kampanjamateriaalien askartelua. Rekrytoimme tarvittaessa, lisätietoja: toimistosihteeri Jussi Manelius, jussi.manelius@amnesty.fi, 050 465 5490.

Toimi verkostossa

Amnestyssä toimivat valtakunnalliset verkostot työskentelevät naisiin kohdistuvaa väkivaltaa sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen ja romanien syrjintää vastaan. Työelämäverkosto seuraa työelämän ihmisoikeuskysymyksiä.

Verkosto on helppo tapa pitää itsesi ajan tasalla, jakaa tietoa, osallistua tapahtumiin. Joku raja!- ja hlbti-verkoston tapaamisia järjestetään noin kerran kuukaudessa Helsingissä. Verkostot toimivat myös sähköpostilistan kautta ja sosiaalisessa mediassa. Teemakoulutuksia järjestetään erilliskoulutuksina ja osana seminaariviikonloppujamme.

Joku raja! -verkosto

Joku raja! -verkosto on kaikille avoin, valtakunnallinen ruohonjuuritason toimintamahdollisuus sinulle, joka haluat osallistua naisiin kohdistuvan väkivallan vastaiseen työhön Suomessa ja maailmalla. Vuonna 2015 verkostolaiset mm. osallistuvat Korkea aika -kampanjaan ja toimivat Istanbulin sopimuksen riittävän toimeenpanon puolesta. Verkoston tapaamisia järjestetään noin kerran kuukaudessa Helsingissä.

Tervetuloa mukaan toimintaan! Ota yhteyttä Joku raja!-verkostoon kirjoittamalla sähköpostiin:  jrverkosto@gmail.com. Liity myös mukaan Joku raja! -verkoston Facebook-ryhmään!

Sateenkaariverkosto

Sateenkaariverkosto on avoin toimintaryhmä kaikille homojen, lesbojen, bi-, trans- ja intersukupuolisten ihmisten syrjinnän vastaisesta työstä kiinnostuneille. Sateenkaariverkostolaiset järjestävät tapahtumia sekä osallistuvat vetoomuskampanjoihin ja mielenilmauksiin. Vuonna 2015 verkostolaiset toimivat muun muassa Suomen translain muuttamisen puolesta osallistuvat Helsinki Pride -viikkoon.

Tervetuloa mukaan toimintaan! Ota yhteyttä: sateenkaariverkosto@gmail.com Liity myös mukaan Sateenkaariverkoston Facebook-ryhmään!

Romanien oikeudet -verkosto

Romanivähemmistöt kohtaavat Euroopassa laajaa ja vakavaa syrjintää. Amnesty vaatii Euroopan unionilta ja sen jäsenmailta konkreettisia toimenpiteitä, jotta romaneihin kohdistuva monisatavuotinen syrjinnän ja köyhyyden kierre saataisiin katkaistua.

Suomessa kampanjoimme romanien ihmisoikeuksien puolesta: vaikutamme Suomen ja n EU:n viranomaisiin romanipolitiikan vahvistamiseksi, vetoamme Romanian viranomaisiin pakkohäädetyn romaniyhteisön oikeuksien puolesta ja tiedotamme romanien asemasta.

Romani-sähköpostilistan kautta saat viestejä 1-2 krt/kk ja saat tietää romaneja koskevista syrjintätapauksista ja osallistua vetoomuskampanjoihin. Liity listalle täyttämällä liittymislomake täällä.

Voit myös liittyä verkoston facebook-ryhmään.

Ota yhteyttä: Vapaehtoiset romanikoordinaattorit Veera Nurmenniemi, veera.nurmenniemi@gmail.com ja Meri Ahlberg, meriahlberg@gmail.com

Työelämäryhmä

Työelämän perusoikeudet ovat ihmisoikeuksia!

Jokaisella työntekijällä on oikeus järjestäytyä haluamaansa ammattiliittoon, muodostaa riippumattomia ammattiyhdistyksiä ja ryhtyä lakkoon oikeuksiensa, kuten kunnollisten palkkojen, työolojen ja inhimillisten työaikojen, puolustamiseksi. Tämän takaavat erityisesti YK:n alaisen kansainvälisen työjärjestön ILO:n sopimukset. Noin puolet maapallon palkansaajista asuu maissa, joissa keskeisintä järjestäytymistä koskevaa ILO-sopimusta ei valitettavasti ole ratifioitu.

Amnestyn työelämäryhmä tiedottaa ja keskustelee kansainvälisistä ammattiyhdistysoikeuksista ja maailmalla tapahtuvista työelämään liittyvistä ihmisoikeusloukkauksista. Ryhmä toimii tällä hetkellä facebookissa.

Liity työelämäryhmään Facebookissa.

Venäjä-ryhmä

Venäjä-ryhmän aktiiveja yhdistää kiinnostus Venäjää ja sen ihmisoikeustilannetta kohtaan. Näiden kiinnostusten pohjalta järjestämme tapahtumia, tempauksia ja mm. venäläisen nykykirjallisuuden kirjapiiriä. Tärkeä osa työtämme on Venäjän ihmisoikeusloukkausten julkituominen informatiivisella ja kiinnostavalla tavalla.

Tervetuloa mukaan toimintaan! Ota yhteyttä  Anu Tuukkaseen, (anu.tuukkanen@amnesty.fi)

Liity myös mukaan Venäjä-ryhmän Facebook-sivulle

Amnesty -lehden toimitus

Amnesty-lehden toimituskuntaan ja avustajajoukkoon kuuluu ihmisoikeuskysymyksistä kiinnostuneita ammattitaitoisia toimittajia, graafikoita ja valokuvaajia.

Toimituskunta

Toimituskunta tarjoaa lehden tekemiseen ideointi- ja suunnittelutukea ja ammattitaitoisia vapaaehtoisia. Toimituskuntaan kuuluminen on sitoutumista edellyttävä, vastuullinen ja ammattitaitoa vaativa vapaaehtoistehtävä, jota voit hyödyntää esimerkiksi apurahoja tai työpaikkoja hakiessa. Toimituskunta kokoontuu neljä kertaa vuodessa ideoimaan lehden tulevia numeroita ja jakamaan kirjoitus- ja kuvaustöitä. Toimituskunnan jäseneksi hakeudutaan vuodeksi kerrallaan.

Lehden avustajat

Lehden avustajat ovat vapaaehtoisia kuvaajia ja toimittajia, jotka eivät osallistu lehden suunnitteluun mutta tekevät säännöllisesti tai silloin tällöin juttuja tai kuvauskeikkoja/kuvituksia lehden toimitussihteerin ja graafikon pyyntöjen mukaan.

Lähetä vapaamuotoinen kirjallinen hakemus- ja/tai portfolio tiedottaja Kaisa Väkiparralle. Yhteys: kaisa.vakiparta@amnesty.fi, 040 833 1532.

Kääntäjäverkosto

Kansainvälinen Amnestymme toimii monilla eri kielillä. Vapaaehtoiset kääntäjämme kääntävät erilaisia tekstejä Amnestyn käyttöön. Käännöksiä tarvitaan erityisesti vuosikokouksen yhteydessä ja jäsen- ja tukijatiedotukseen ympäri vuoden.

Tehtävään edellytetään kokemusta kääntämisestä sekä ihmisoikeusterminologian tuntemusta. Lisätietoja: toimistosihteeri Jussi Manelius, jussi.manelius@amnesty.fi, 050 465 5490.

Asiantuntijaryhmät

Medi-ryhmä, Turku

Medi-ryhmän tehtävä on edistää terveyteen liittyviä ihmisoikeuksia, tuoda ihmisille tietoa niistä ja kasvattaa omaa asiantuntemusta terveyteen liittyvissä oikeuksissa ja niihin liittyvissä loukkauksissa.

Turussa toimivassa ryhmässä on mukana lääketieteen ja hoitoalan opiskelijoita, lääkäreitä, hoitajia, sosiaalityöntekijöitä ja hammaslääkäreitä.

Medi-ryhmä tuo esiin terveyteen liittyvien ongelmien ihmisoikeudelliset aspektit, tuo tietoa terveyteen liittyvistä ihmisoikeusloukkauksista ja arvioi terveyttä ja hyvinvointia ylläpitävien rakenteiden riittävyyttä ja laatua. Samalla se tarjoaa kanavan käsitellä oman ammatin moraalista pohjaa yhdessä muiden hoitoalan ammattilaisen kanssa ja löytää näin omalle työlle enemmän merkitystä.

Medi-ryhmä etsii uusia jäseniä – tule mukaan ja ota yhteyttä ryhmän vapaaehtoiskoordinaattoriin Mikko Hirviniemeen: mediryhma@amnesty.fi