Etusivu Osallistu Vapaaehtoiseksi

Tule mukaan oman paikkakuntasi Amnestyn paikallisryhmään tai valtakunnallisiin verkostoihimme.

Paikallisryhmät

Amnestyn paikallisryhmiä toimii yli kymmenellä paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Paikallisryhmät tekevät vetoomustyötä ihmisoikeuspuolustajien ja ihmisoikeusloukkausten kohteeksi joutuneiden puolesta ja järjestävät Amnestyn kampanjatapahtumia omalla paikkakunnallaan.

Ryhmien toimintaan ovat tervetulleita kaikki ihmisoikeuksista ja niiden puolustamisesta kiinnostuneet. Ryhmässä voit osallistua Amnestyn kampanjointin säännöllisesti tai antaa sen työlle tukeasi satunnaisemmin esimerkiksi avustamalla ryhmän järjestämissä tapahtumissa. Myös ammatti- ja asiantuntija-apu on usein tervetullutta.

Haluatko mukaan paikallisryhmän toimintaan? Ota yhteyttä oman paikkakuntasi ryhmäsihteeriin.

Helsingin aktivistiryhmä
Helsingin Aktivistiryhmään ovat tervetulleita kaikki pääkaupunkiseudun Amnesty-aktivismista kiinnostuneet.
amnestyaktivistit@gmail.com
Facebook-ryhmä: https://www.facebook.com/groups/1479588852292570/
Facebook-sivu: https://www.facebook.com/amnestyhki31

Helsingfors svenskspråkig grupp
Touko Niinimäki, touko.niinimaki@gmail.com

Joensuun paikallisryhmä
Facebook-ryhmä: https://www.facebook.com/groups/amnestyjoensuu/
Facebook-sivu: https://www.facebook.com/JoensuuAmnesty

Jyväskylän paikallisryhmä
Piia Suoranta, piia.k.suoranta@student.jyu.fi
Facebook-ryhmä: https://www.facebook.com/groups/290039164480922/
Facebook-sivu: https://www.facebook.com/amnestyjyvaskyla/

Keski-Uudenmaan paikallisryhmä
Ryhmä toimii pääasiassa Tuusula-Kerava-Järvenpää-akselilla.
Simo Muinonen, simo@muinonen.eu
Facebook-sivu: https://www.facebook.com/pages/Amnesty-International-Keski-Uusimaa/252440648125135

Kuopion paikallisryhmä

Kirre Koivunen, kirre.koivunen@gmail.com

Rovaniemen paikallisryhmä
Jonni Kaitale, jonnikait@gmail.com
Facebook-sivu: https://www.facebook.com/pages/Amnesty-International-Rovaniemi/136726273091541

Savonlinnan paikallisryhmä
Stephen Condit, wid.condit@gmail.com

Tampereen paikallisryhmä
Heli Heiskanen, amnestytampere@gmail.com
Facebook-ryhmä: https://www.facebook.com/groups/83261216865

Turun suomenkielinen paikallisryhmä
Jari Mikkonen, jarimik@gmail.com ja Enni Lindberg, enni.lindberg@gmail.com
Facebook-ryhmä: https://www.facebook.com/groups/146326225527241/
Facebook-sivu: https://www.facebook.com/AmnestyTurku/

Åbo svenskspråkig grupp
Robin Lybeck, rlybeck@abo.fi
Facebook-ryhmä: https://www.facebook.com/groups/1376821952592314/

Jollei omassa kaupungissasi vielä toimi ryhmää, ja haluaisit olla mukana käynnistämässä paikallista Amnesty-toimintaa, ota meihin yhteyttä: amnesty@amnesty.fi

Tapahtumakalenterista löydät tietoa Amnestyn tapahtumista ja tilaisuuksista paikkakunnallasi

Toimistovapaaehtoiseksi

Toimistovapaaehtoisten apu on tärkeä voimavara Amnestyn Helsingin toimistolle. Vapaaehtoistehtäviin kuuluu mm. Amnesty Storen tuotteiden postitusta asiakkaille, arkistointia sekä kampanjamateriaalien askartelua. Rekrytoimme tarvittaessa, lisätietoja: toimistosihteeri Jussi Manelius, jussi.manelius@amnesty.fi, 050 465 5490.

Toimi verkostossa

Amnestyssä toimivat valtakunnalliset verkostot työskentelevät naisiin kohdistuvaa väkivaltaa sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen ja romanien syrjintää vastaan. Työelämäverkosto seuraa työelämän ihmisoikeuskysymyksiä.

Verkosto on helppo tapa pitää itsesi ajan tasalla, jakaa tietoa ja osallistua tapahtumiin. Tällä hetkellä verkostot toimivat vain Facebookissa. Teemakoulutuksia järjestetään erilliskoulutuksina ja osana seminaariviikonloppujamme.

Joku raja! -verkosto

Joku raja! -verkosto on kaikille avoin, valtakunnallinen ruohonjuuritason toimintamahdollisuus sinulle, joka haluat osallistua naisiin kohdistuvan väkivallan vastaiseen työhön Suomessa ja maailmalla. Verkostolaiset ovat osallistuneet mm. eduskuntavaalien alla toteutettuun Korkea aika -kampanjaan ja toimivat Istanbulin sopimuksen riittävän toimeenpanon puolesta. Verkoston tapaamisia järjestetään Helsingissä.

Tervetuloa mukaan toimintaan! Ota yhteyttä Joku raja! -verkostoon sähköpostitse: jrverkosto@gmail.com. Liity myös mukaan Joku raja! -verkoston Facebook-ryhmään!

Sateenkaariverkosto

Sateenkaariverkosto on avoin toimintaryhmä kaikille homojen, lesbojen, biseksuaalien, transihmisten ja intersukupuolisten ihmisten syrjinnän vastaisesta työstä kiinnostuneille. Sateenkaariverkostolaiset järjestävät tapahtumia sekä osallistuvat vetoomuskampanjoihin ja mielenilmauksiin. Verkostolaiset ovat toimineet muun muassa Suomen translain muuttamisen puolesta ja osallistuvat Helsinki Pride -viikkoon.

Tervetuloa mukaan toimintaan! Liity täältä Sateenkaariverkoston Facebook-ryhmään!

Romanien oikeudet -verkosto

Romanivähemmistöt kohtaavat Euroopassa laajaa ja vakavaa syrjintää. Amnesty vaatii Euroopan unionilta ja sen jäsenmailta konkreettisia toimenpiteitä, jotta romaneihin kohdistuva monisatavuotinen syrjinnän ja köyhyyden kierre saataisiin katkaistua.

Suomessa toimii Amnestyn romanien oikeudet -verkosto, joka kokoaa yhteen romanitoimijoita ja romanien ihmisoikeuksia puolustavia asiantuntijoita ja aktiiveja. Verkosto toimii pääasiassa Facebook-ryhmässään, jossa tiedotetaan Euroopan romanien ihmisoikeustilanteesta ja syrjinnästä sekä jaetaan aiheeseen liittyviä toimintapyyntöjä. Verkostossa keskustellaan myös Suomessa olevien romanien tilanteesta.

Tule mukaan! Liity Facebook-ryhmään!

Työelämäryhmä

Työelämän perusoikeudet ovat ihmisoikeuksia!

Jokaisella työntekijällä on oikeus järjestäytyä haluamaansa ammattiliittoon, muodostaa riippumattomia ammattiyhdistyksiä ja ryhtyä lakkoon oikeuksiensa, kuten kunnollisten palkkojen, työolojen ja inhimillisten työaikojen puolustamiseksi. Tämän takaavat erityisesti YK:n alaisen kansainvälisen työjärjestön ILO:n sopimukset. Noin puolet maapallon palkansaajista asuu maissa, joissa keskeisintä järjestäytymistä koskevaa ILO-sopimusta ei valitettavasti ole ratifioitu.

Amnestyn työelämäryhmä tiedottaa ja keskustelee kansainvälisistä ammattiyhdistysoikeuksista ja maailmalla tapahtuvista työelämään liittyvistä ihmisoikeusloukkauksista. Ryhmä toimii tällä hetkellä Facebookissa.

Liity työelämäryhmään Facebookissa.

Kääntäjäverkosto

Kansainvälinen Amnestymme toimii monilla eri kielillä. Vapaaehtoiset kääntäjämme kääntävät erilaisia tekstejä Amnestyn käyttöön. Käännöksiä tarvitaan erityisesti vuosikokouksen yhteydessä ja jäsen- ja tukijatiedotukseen ympäri vuoden.

Tehtävään edellytetään kokemusta kääntämisestä sekä ihmisoikeusterminologian tuntemusta. Lisätietoja: toimistosihteeri Jussi Manelius, jussi.manelius@amnesty.fi, 050 465 5490.