Etusivu Osallistu Vapaaehtoiseksi

Vapaaehtoiseksi

Paikallisryhmät

Amnestyn paikallisryhmiä toimii usealla paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Paikallisryhmät tekevät vetoomustyötä ihmisoikeuspuolustajien ja ihmisoikeusloukkausten kohteeksi joutuneiden puolesta ja järjestävät Amnestyn kampanjatapahtumia omalla paikkakunnallaan.

Ryhmien toimintaan ovat tervetulleita kaikki ihmisoikeuksista ja niiden puolustamisesta kiinnostuneet. Ryhmässä voit osallistua Amnestyn kampanjointin säännöllisesti tai antaa sen työlle tukeasi satunnaisemmin esimerkiksi avustamalla ryhmän järjestämissä tapahtumissa. Myös ammatti- ja asiantuntija-apu on usein tervetullutta.

Haluatko mukaan paikallisryhmän toimintaan? Ota yhteyttä oman paikkakuntasi ryhmäkoordinaattoriin tai lähetä viestiä ryhmän sähköpostiosoitteeseen.

Helsingin aktivistiryhmä
Helsingin aktivistiryhmä kokoontuu Amnestyn toimistolla (Hietaniemenkatu 7 A) joka toinen torstai klo 17 24.1. lähtien.
amnestyaktivistit@gmail.com

Facebook-sivu: https://www.facebook.com/oulunamnesty

Rovaniemen paikallisryhmä
Ryhmäkoordinaattori Jonni Kaitale, jonnikait@gmail.com
Facebook-sivu: https://www.facebook.com/pages/Amnesty-International-Rovaniemi/136726273091541

Savonlinnan paikallisryhmä
Ryhmäkoordinaattori Stephen Condit, wid.condit@gmail.com

Tampereen paikallisryhmä
Ryhmäkoordinaattorit Heli Heiskanen ja Jenna Karttunen, amnestytampere@gmail.com
Facebook-ryhmä: https://www.facebook.com/groups/83261216865

Turun paikallisryhmä
Ryhmäkoordinaattorit Jari Mikkonen, jarimik@gmail.com ja Enni Lindberg, enni.lindberg@gmail.com
Facebook-ryhmä: https://www.facebook.com/groups/146326225527241/
Facebook-sivu: https://www.facebook.com/AmnestyTurku/

Jollei omassa kaupungissasi vielä toimi ryhmää, ja haluaisit olla mukana käynnistämässä paikallista Amnesty-toimintaa, ota yhteyttä ryhmien yhteyshenkilöön Amnestyn toimistolla: outi.pallasoja@amnesty.fi

Tapahtumakalenterista löydät tietoa Amnestyn tapahtumista ja tilaisuuksista paikkakunnallasi

Toimistovapaaehtoiseksi

Toimistovapaaehtoisten apu on tärkeä voimavara Amnestyn Helsingin toimistolle. Vapaaehtoistehtäviin kuuluu mm. Amnesty Storen tuotteiden postitusta asiakkaille, arkistointia sekä kampanjamateriaalien askartelua. Rekrytoimme tarvittaessa, lisätietoja: toimistokoordinaattori Jussi Manelius, jussi.manelius@amnesty.fi, 050 465 5490.

Toimi verkostossa

Amnestyn vapaaehtoiset teemaverkostot toimivat tällä hetkellä pääosin Facebookissa. Liittymällä verkostojen ryhmiin voit pitää itsesi ajan tasalla muun muassa käynnissä olevista kampanjoista ja tapahtumista. Kampanjateemoista voidaan järjestää myös koulutuksia.

Joku raja! -verkosto

Voit liittyä naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisen Joku raja! -kampanjan verkoston Facebook-ryhmään täällä.

Sateenkaariverkosto

Sateenkaariverkosto on avoin toimintaryhmä kaikille homojen, lesbojen, biseksuaalien, transihmisten ja intersukupuolisten ihmisten syrjinnän vastaisesta työstä kiinnostuneille. Sateenkaariverkostolaiset järjestävät tapahtumia sekä osallistuvat vetoomuskampanjoihin ja mielenilmauksiin. Verkostolaiset ovat toimineet muun muassa Suomen translain muuttamisen puolesta ja osallistuvat Helsinki Pride -viikkoon.

Tervetuloa mukaan toimintaan! Liity täältä Sateenkaariverkoston Facebook-ryhmään!

Romanien oikeudet -verkosto

Romanivähemmistöt kohtaavat Euroopassa laajaa ja vakavaa syrjintää. Amnesty vaatii Euroopan unionilta ja sen jäsenmailta konkreettisia toimenpiteitä, jotta romaneihin kohdistuva monisatavuotinen syrjinnän ja köyhyyden kierre saataisiin katkaistua.

Suomessa toimii Amnestyn romanien oikeudet -verkosto, joka kokoaa yhteen romanitoimijoita ja romanien ihmisoikeuksia puolustavia asiantuntijoita ja aktiiveja. Verkosto toimii pääasiassa Facebook-ryhmässään, jossa tiedotetaan Euroopan romanien ihmisoikeustilanteesta ja syrjinnästä sekä jaetaan aiheeseen liittyviä toimintapyyntöjä. Verkostossa keskustellaan myös Suomessa olevien romanien tilanteesta.

Tule mukaan! Liity Facebook-ryhmään!

Työelämäryhmä

Työelämän perusoikeudet ovat ihmisoikeuksia!

Jokaisella työntekijällä on oikeus järjestäytyä haluamaansa ammattiliittoon, muodostaa riippumattomia ammattiyhdistyksiä ja ryhtyä lakkoon oikeuksiensa, kuten kunnollisten palkkojen, työolojen ja inhimillisten työaikojen puolustamiseksi. Tämän takaavat erityisesti YK:n alaisen kansainvälisen työjärjestön ILO:n sopimukset. Noin puolet maapallon palkansaajista asuu maissa, joissa keskeisintä järjestäytymistä koskevaa ILO-sopimusta ei valitettavasti ole ratifioitu.

Amnestyn työelämäryhmä tiedottaa ja keskustelee kansainvälisistä ammattiyhdistysoikeuksista ja maailmalla tapahtuvista työelämään liittyvistä ihmisoikeusloukkauksista. Ryhmä toimii tällä hetkellä Facebookissa.

Liity työelämäryhmään Facebookissa.

Kääntäjäverkosto

Kansainvälinen Amnestymme toimii monilla eri kielillä. Vapaaehtoiset kääntäjämme kääntävät erilaisia tekstejä Amnestyn käyttöön. Käännöksiä tarvitaan erityisesti vuosikokouksen yhteydessä ja jäsen- ja tukijatiedotukseen ympäri vuoden.

Tehtävään edellytetään kokemusta kääntämisestä sekä ihmisoikeusterminologian tuntemusta. Lisätietoja: toimistokoordinaattori Jussi Manelius, jussi.manelius@amnesty.fi, 050 465 5490.