Etusivu Unkarin oikeusvaltio koetuksella

Ei ihmisoikeuksia, ei oikeusvaltiota

Unkarin oikeusvaltio koetuksella

Mitä Unkarissa tapahtuu?

Unkari on ajautunut vuodesta 2010 pääministerinä toimineen Viktor Orbánin kaudella kauas oikeusvaltioperiaatteesta. Maan hallitus polkee ihmisoikeuksia ja loukkaa toistuvasti kansainvälistä oikeutta ja EU:n lainsäädäntöä.

Orbánin johtama hallitus on heikentänyt systemaattisesti viimeiset kymmenen vuotta muun muassa vähemmistöjen, asunnottomien ja opiskelijoiden asemaa. Myös itsenäisesti toimiva lehdistö ja oikeuslaitos ovat uhattuina.

Oikeusvaltiolla on merkitystä kaikilla elämänalueilla. Unkarissa oikeusvaltiota – ihmisarvoa, yhdenvertaisuutta, sanan- ja lehdistönvapautta, oikeuslaitoksen riippumattomuutta ja oikeutta laadukkaaseen koulutukseen –puolustavat aktivistit, toimittajat ja tuomarit näkevät päivittäin, miten periaatteen rapauttaminen vaikuttaa ihmisten elämään.

Oikeusvaltio murenemassa Unkarissa ja Puolassa

LHBTI-mielenosoitus

Laki ja käytännöt syrjivät vähemmistöjä

Unkarissa samaa sukupuolta olevien avioliitto on perustuslaissa kielletty, eikä transsukupuolisia ja intersukupuolisia tunnusteta oikeudellisesti. Amnesty International kampanjoi maailmanlaajuisesti Unkarin ihmisoikeuksia loukkaavia käytäntöjä vastaan.

Unkarissa valtaväestöön kuuluvista ihmisistä 34 prosentilla on korkeakoulututkinto. Romaneista tutkinto on yhdellä prosentilla. Viimeisten kymmenen vuoden aikana romanien sijoittaminen etnisesti erotelluille koululuokille on yleistynyt.

Kaikki ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä. Seksuaalivähemmistöjä tai etnisiä vähemmistöjä ei voi sulkea lain suojan ulkopuolelle.

Asunnottomuus on kriminalisoitu

Orbánin hallitus kielsi asunnottomuuden laissa vuonna 2018. Unkarissa on noin 15 000 asunnotonta ja vähintään 70000 välittömässä asunnottomuuden vaarassa elävää ihmistä.

Jutka Lakatosné työskentelee vapaaehtoisena asunnottomille asuntoja järjestävässä ruohonjuuritason organisaatiossa. Itsekin asunnoton Jutka ryhtyi aktivistiksi sen jälkeen, kun poliisi pahoinpiteli hänet ja hänen romanipuolisonsa keskellä kirkasta päivää.

Niin kauan, kun pystyn liikuttamaan jalkojani ja käsiäni, paikkani on muiden asunnottomien joukossa heidän tukenaan!
 – Aktivisti Jutka Lakatosné

Asunnottomien puolesta järjestetty mielenosoitus Unkarissa

Vapaa media vaarassa

Unkarissa on jäljellä enää muutama vapaa media taistelemassa valeuutisia vastaan. Tiedotusvälineiden omistuksen keskittyminen hallitusta myötäileville toimijoille on kiihtynyt Orbánin kaudella. Samalla poliittista päätöksentekoa ja muita julkiseen piiriin kuuluvia aiheita pimitetään vapaalta lehdistöltä.

Riippumattomia tiedotusvälineitä tarvitaan antamaan ihmisille tietoa, jonka perusteella he voivat tehdä punnittuja päätöksiä ja arvioida vallanpitäjien toimia. Hallitusten läpinäkyvyys ja vastuullisuus edellyttävät vapaata ja riippumatonta lehdistöä.

Toimittaja Zsolt Porcsin työskenteli päätoimittajana Hajdu-Bihari Napló -nimisessä päivälehdessä vuoteen 2018 saakka. Tuolloin lehti liitettiin osaksi Orban-myönteistä KESMA-monialayhtiötä ja Porcsin erotettiin. Zsoltin tarina on yksi monista.

Keskitetyn koulutusjärjestelmän kasvatit

Vuonna 2011 Orbánin hallitus ajoi läpi ensimmäiset uudistuksensa Unkarin koulutusjärjestelmään. Oppivelvollisuus laskettiin 16 vuoteen ja lukukausimaksut otettiin käyttöön kaikissa korkeakouluissa. Koulut menettivät suurimman osan itsemääräämisoikeudestaan ja koulukirjat yhtenäistettiin. Kirjojen antama kuva esimerkiksi “pakolaiskriisistä” tai sukupuolirooleista heijastaa Orbánin hallituksen ideologiaa.

Unkarilaiset opettajat ovat huolestuneita opetussuunnitelmasta, joka peräänkuuluttaa kuuliaisuutta eikä tarjoa eväitä merkitykselliseen elämään. Joka kolmas unkarilaisopiskelija suunnittelee muuttoa ulkomaille kotimaan heikkojen tulevaisuusnäkymien vuoksi. Monet ulkomaille muuttavista eivät koskaan palaa.

Central European Unversityn kirjasto Budapestissa
Amnestyn mielenosoitus Unkarissa

Politiikka on sotkeutunut oikeuslaitokseen

Unkarin oikeuslaitoksen uudistukset ovat heikentäneet toimeenpanovallan valvontaa ja vaarantaneet oikeuslaitoksen riippumattomuuden.

Orbánin hallitus on edistänyt vuodesta 2010 saakka lainsäädäntöä, joka on saattanut Unkarin oikeusjärjestelmän poliittisen paineen alaiseksi. Sanktioiden pelossa unkarilaiset tuomarit ovat yhä haluttomampia puhumaan tilanteestaan julkisesti, tai järjestäytymään ammattinsa puolustamiseksi.

Vuonna 2012 Unkarin hallitus laski mielivaltaisesti tuomareiden eläkeikää, jolloin satoja tuomareita joutui jäämään eläkkeelle vasten tahtoaan. Tilalle valittiin pääministeri Orbániin ja tämän hallitukseen myötäsukaisesti suhtautuvia tuomareita.

Ilman riippumattomia tuomareita ihmisoikeudet eivät voi toteutua.

Unkarilaisten kertomana

Dezső Máté

Dezső Máté

Syrjintä
PÉTER TÖRÖK

Péter Török

Koulutus ja tulevaisuus
Katalin Törley

Katalin Törley

Koulutusjärjestelmä

Zsolt Porcsin

Lehdistönvapaus

Erzsébet Diós

Oikeusjärjestelmä

Jutka Lakatosné

Asunnottomat

Millainen on oikeusvaltio ja miksi sillä on merkitystä?

Oikeusvaltiolla tarkoitetaan valtiota, jossa kukaan ole lain yläpuolella, kaikkia kohdellaan tasavertaisesti, lakien täytäntöönpano on läpinäkyvää ja reilua, oikeuslaitos toimii itsenäisesti ja ihmisoikeudet ovat kaikille taatut.

Jos ihmisoikeuksia ei kunnioiteta, ei ole oikeusvaltiota. Jos oikeusvaltioperiaatetta ei noudateta, ihmisoikeudet eivät toteudu. Oikeusvaltio ja ihmisoikeudet turvaavat vapauden elää ihmisarvoista elämää.