Etusivu Uutiset Unkari vaarantaa naiset koronapandemian aikana – ei ratifioi Istanbulin sopimusta

Unkarin hallitus on ohittanut kansalaisyhteiskunnan vaatimukset Istanbulin sopimuksen ratifioimisesta kuvailemalla niitä "poliittiseksi marinaksi". Kyseessä on Euroopan neuvoston naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan vastainen yleissopimus.

Unkari allekirjoitti Istanbulin sopimuksen jo vuonna 2014, mutta 5. toukokuuta 2020 maan parlamentti päätti, ettei sopimusta saateta voimaan.

“Päätös on juuri nyt erityisen vaarallinen. Unkarissa ilmoitetut perheväkivaltatapaukset ovat kaksinkertaistuneet koronaviruspandemian aikana. Päätös ei ainoastaan vaaranna naisia ​​ja tyttöjä, vaan antaa rikoksentekijöille viestin, että heitä ei aseteta syytteeseen​​ teoistaan”, sanoo David Vig, Amnestyn Unkarin osaston toiminnanjohtaja.

Hallituksen toimet naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan ovat olleet riittämättömiä jo ennen koronaviruspandemiaa. Tämä käy ilmi esimerkiksi rikostutkintojen ja syytteiden vähäisistä määristä.

“Unkarin hallitus väittää, että Istanbulin sopimus ‘tukee laitonta maahanmuuttoa’ ja ‘edistää haitallisia sukupuoli-ideologioita’. Näin se siirtää huomion pois omista puutteistaan naisiin kohdistuvan väkivallan torjunnassa”, Vig jatkaa.

Unkarin on peruutettava päätös ja ratifioitava Istanbulin sopimus pikaisesti. Sen on myös toteutettava kaikki tarvittavat toimenpiteet naisten ja tyttöjen suojelemiseksi väkivallalta, erityisesti pandemian aikana.

Toukokuussa annetussa asetuksessa todetaan, että pandemiasta huolimatta poliisi voi kieltää rikoksentekijää lähestymästä uhria ja osoittaa tekijälle vaihtoehtoisen majoituspaikan. Asetus on laiha lohtu monille väkivaltaa kokeville naisille, joiden tapauksia ei ole tutkittu.

Vetoomus:Unkari takaisin oikeusvaltion tielle

Arvoisa Eurooppaministeri Tytti Tuppurainen

Viime syksynä Suomen EU-puheenjohtajuuskauden aikana olitte tärkeässä roolissa viemässä eteenpäin Unkaria koskevia oikeusvaltiotoimia, kun Unkarin kuulemiset saatiin käyntiin. Tämä oli iso harppaus kohti arvojaan puolustavaa EU:ta. Nyt tarvitsemme samaa jämäkkyyttä.

Vaadin, että

• Suomi jatkaa EU:n yleisten asiain neuvostossa ja muilla julkisilla foorumeilla Unkarin oikeusvaltion puolustamista. Unkarin kuulemisia Euroopan unionista tehdyn sopimuksen artiklan 7 mukaisessa menettelyssä on jatkettava ja Unkarin toimet on tuomittava julkisesti.
  • Suomi on mukana varmistamassa, että Unkarin hallituksen EU-varojen ja koronapandemian hoitoon liittyvien tukien käyttöä valvotaan entistä tarkemmin.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa nollalla ja siinä tulee olla vähintään kuusi merkkiä. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.