Etusivu Työmme Työmme painopisteet Sananvapaus ja ihmisoikeudet Venäjällä

Sananvapaus ja ihmisoikeudet Venäjällä

Vladimir Putinin kolmannen presidenttikauden alettua toukokuussa 2012 kansalaisten vapauksia on Venäjällä rajoitettu nopeaan tahtiin. Oikeudet sananvapauteen, kokoontumisvapauteen ja yhdistymisvapauteen ovat uhattuina, vaikka ne taataan Venäjän perustuslaissa ja kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa, joihin Venäjä on sitoutunut.

Vapaan sanan ja kansalaistoiminnan nujertaminen Venäjällä on kiihtynyt vuoden 2012 jälkeen, ja huipentunut Ukrainan konfliktiin liittyvään propagandasotaan. Vallitsevaa totuutta ylläpidetään epäoikeudenmukaisilla oikeudenkäynneillä, mielivaltaisesti tulkittavalla lainsäädännöllä, ja joissakin tapauksissa myös väkivallalla.

Vuonna 2012 voimaan tullut laki ”ulkomaisista agenteista” on jättänyt syvät jäljet venäläiseen järjestökenttään. Ulkomaista rahoitusta saavien järjestöjen toimintaan puuttuvan lain ilmeisenä tarkoituksena on järjestöjen työn vaikeuttaminen ja niiden leimaaminen vieraan vallan etuja ajaviksi ”vakoojiksi”. Laki on vaikeuttanut erityisesti ihmisoikeusjärjestöjen ja vaalitarkkailujärjestöjen työtä. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia ajavien järjestöjen ja aktivistien työtä hankaloittaa myös laki, joka kieltää sukupuolen moninaisuutta koskevan tiedon jakamisen nuorille ”ei-traditionaalisten seksuaalisuhteiden propagointina”.

Ukrainan konfliktista vallitsee vain yksi virallinen totuus, josta poikkeavat voidaan hiljentää tehokkaasti.

Vuosina 2011 ja 2012 vaalien jälkeen nähdyt laajat mielenosoitukset säikäyttivät hallituksen. Mielenosoitusten järjestämistä on sittemmin rajoitettu kiristämällä lupakäytäntöjä ja moninkertaistamalla luvattomasta mielenilmaisusta annettavia rangaistuksia. Mielenosoittajien pidättäminen ja mielenosoitusten hajottaminen liiallista voimaa käyttämällä on tavallista.

Riippumaton tiedonvälitys Venäjällä on ajettu marginaaliin. Valtamediat ovat täysin hallituksen ohjauksessa ja itsesensuuri on tavallista. Kriittisten äänien vaientamisesta riittää varoittavia esimerkkejä. Internet oli viime vuosiin saakka melko vapaan tiedonvälityksen kanava, mutta nyt myös blogeja ja verkkojulkaisuja rajoitetaan laeilla, ja hallitusta kritisoivia verkkosivustoja on suljettu. Ukrainan konfliktista vallitsee vain yksi virallinen totuus, josta poikkeavat voidaan hiljentää tehokkaasti joko väkivallalla tai oikeustoimin.

Yksilötyö

Anna Politkovskaja