Etusivu Koulujen kirjemaraton Oppilaan materiaali

Priden puolustajat

Gustavo Gatica

SATIIRI ARMEIJASTA JOHTI VANKEUTEEN

Paing Phyo Min on 23-vuotias myanmarilainen opiskelija, joka rakastaa laulamista, kitaransoittoa ja Taylor Swiftiä. Hän on myös runotaidetta tekevän Peacock Generation -ryhmän jäsen. Ryhmä tekee runoutta ja musiikkia yhdistäviä perinteisiä Thangyat -esityksiä, joita esitetään yleensä huhtikuussa Myanmarin uudenvuoden juhlien yhteydessä.

Keväällä 2019 ryhmä kritisoi esityksissään Myanmarin armeijaa sen rahankäytöstä ja pyrkimyksistä valtaan. Tallenteita esityksistä jaettiin sosiaalisessa mediassa. Myanmarin armeija ei siedä kritiikkiä. Erityisesti jaettu kuva koirasta armeijan univormussa herätti vastustusta.

Esitykset johtivat Paing Phyo Minin ja muiden ryhmän jäsenten pidätyksiin, syytteisiin ja vankilatuomioihin. Paing Phyo Min sai syytteet ”kunnianloukkauksesta” ja sotilaiden rohkaisemisesta velvollisuuksiensa hylkäämiseen.

Paing Phyo Min tuomittiin kuuden vuoden vankeusrangaistukseen vain siksi, että hän käytti oikeuttaan sananvapauteen. Hän istuu tuomiotaan vankilassa, jossa on ylikansoituksen takia kohonnut riski saada koronatartunta.

Sotilasjuntta hallitsi Myanmaria vuoteen 2010 saakka. Armeijalla on edelleen paljon valtaa, vaikka maata johtaa nykyisin siviilihallitus. Armeija pitää tiiviisti kiinni vallastaan siviilihallinnon rinnalla, ja se on Myanmarissa haastanut oikeuteen yhteiskunnallista kritiikkiä esittäneitä ihmisiä. Lakeja, joiden perusteella Paing Phyo Min ja hänen esiintyjäryhmänsä tuomittiin, käytetään yleisesti ilmaisun vapauden rajoittamiseen.

Mitä vaadimme?

Taiteen tekeminen ja yhteiskunnallisen kritiikin esittäminen ei ole rikos. Vaadimme Paing Phyo Minin vapauttamista. Vetoamme hänen puolestaan Myanmarin valtionkansleriin.

SYYTTETTYINÄ SATEENKAARIOIKEUKSIEN PUOLUSTAMISESTA

Melike Balkan ja Özgür Gür ovat opiskelijoita Middle East Technical University (METU) yliopistossa Turkin Ankarassa. He kuuluvat opiskelijaryhmään, joka on vuosien ajan puolustanut sateenkaarioikeuksia. Vuodesta 2011 lähtien ryhmä on järjestänyt vuosittaisen Pride-marssin ja muita tapahtumia yliopistonsa kampuksella.

Kesällä 2019 Meliken ja Özgürin yliopisto kielsi Pride-tapahtumien järjestämisen yliopiston alueella. Kun opiskelijat vastustivat kieltoa rauhanomaisella mielenosoituksella, poliisi hajotti kokoontumisen väkivalloin ja pidätti osallistujia. Myöhemmin kahdeksaatoista opiskelijaa, Melike ja Özgür heidän joukossaan, ja yhtä yliopiston työntekijää vastaan nostettiin syytteet laittomasta kokoontumisesta ja hajaantumiskäskyn noudattamatta jättämisestä.

Nyt Melikeä ja Özgüria uhkaa kolmen vuoden vankeusrangaistus.

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia poljetaan Turkissa laajasti.  Marraskuussa 2017 Ankarassa kiellettiin kaikkien sateenkaaritapahtumien järjestäminen. Verukkeena kiellolle käytettiin heinäkuun 2016 vallankaappausyrityksen jälkeistä hätätilaa. Hätätila kumottiin heinäkuussa 2018, mutta siitä huolimatta saman vuoden lokakuussa Ankarassa kiellettiin jälleen kaikki sateenkaaritapahtumat.

Vuoden 2019 alussa kiellon todettiin olevan Turkin perustuslain vastainen. METU-yliopiston rehtori kielsi kuitenkin Pride-tapahtuman järjestämisen kampuksella kesällä.

Pride-tapahtumaa puolustaneeseen mielenosoitukseen osallistuneiden tuomiosta päättävä oikeudenkäynti on edelleen kesken. Pahimmillaan he voivat saada jopa kolmen vuoden vankeusrangaistuksen.

Kansainvälinen tuki mahdollisti Pride-tapahtuman järjestämisen METU-yliopiston kampuksella vuonna 2018. Nyt tukea tarvitaan jälleen.

Mitä vaadimme?

Puolusta kokoontumisvapautta. Vetoamme opiskelijaryhmän puolesta Turkin oikeusministeriin. Vaadimme opiskelijoita vastaan nostettujen syytteiden kumoamista ja mielenosoituksen hajottaneiden poliisien liiallisen voimankäytön tutkimista.

POLIISIN SOKEUTTAMA OIKEUDENMUKAISUUDEN PUOLUSTAJA

Vuonna 2019 Chilessä puhkesi laajoja mielenosoituksia. Mielenosoitukset saivat alkunsa joukkoliikenteen hintojen nostamisesta, ja ne laajenivat vastustamaan kasvavaa eriarvoisuutta. Protestit kestivät viikkoja, ja ne herättivät huomiota ympäri maailmaa. 21-vuotias Gustavo Gatica opiskeli psykologiaa maan pääkaupungissa Santiagossa ja osallistui mielenilmauksiin miljoonien muiden chileläisten tavoin. Ihmiset olivat voimaantuneita kansanliikkeestä. Viranomaiset näkivät asian toisin.

Eräänä päivänä marraskuussa poliisit ampuivat ihmisjoukkoja kumiluodeilla. Sadat ihmiset loukkaantuivat, ja kymmenet saivat näkövammoja. Chilen vallanpitäjät eivät puuttuneet poliisin toimintaan mielenilmauksissa, vaan antoivat väkivallan jatkua. Poliisin liiallisen voimankäytön salliminen johti mielenosoittajien pahoinpitelyihin, ja tiedossa on myös kuolemantapauksia.

Gustavo oli yksi tuona marraskuisena päivänä väkijoukossa olleista ihmisistä. Häntä ammuttiin molempiin silmiin, ja hän sokeutui pysyvästi. Tapahtumasta uutisoitiin ympäri maailmaa.

Poliisin sisäisessä tutkinnassa ei saatu selville, kuka on vastuussa Gustavon loukkaantumisesta. Heinäkuussa 2020 Amnesty julkaisi todisteita siitä, että poliisitutkinnassa on salattua tietoa Gustavon ampumiseen syyllistyneestä henkilöstä. Kaksi kuukautta Amnestyn tietojen julkistuksen jälkeen Chilen valtakunnansyyttäjä asetti poliisikomentaja “G-3”:n syytteeseen mielenosoittajien kasvoihin ampumisesta ja Gustavolle aiheuttamistaan vahingoista.

Poliisikomentajien rooli ja vastuu Gustavon sokeutumiseen johtaneista tapahtumista on myös tutkittava. Heidän velvollisuutenaan olisi ollut estää aseiden ja ammusten väärinkäyttö.

Kun protestit jatkuivat Santiagon kaduilla Gustavon loukkaantumisen jälkeen, mielenosoittajat pukeutuivat silmälappuihin ja huusivat Gustavon nimeä. He vaativat oikeutta. Niin mekin.

Mitä vaadimme?

Puolusta kokoontumisvapautta. Vetoamme Gustavo Gatican puolesta Chilen valtakunnansyyttäjään. Vaadimme ihmisoikeusloukkauksiin syyllistyneiden poliisien ja etenkin väkivallan sallineiden komentajien saattamista vastuuseen.

Kirjeiden ja solidaarisuusviestien kirjoittaminen

Kirjeenkirjoitusohjeet

Tehtävää helpottamaan olemme koonneet seuraavat ohjeet. Ohjeita ei kuitenkaan tule tuijottaa liikaa. Tärkeintä on, että kirjoitat kirjeen tavalla, joka itsellesi tuntuu luonnollisimmalta. Persoonallisilla viesteillä on usein suurin vaikutus. Huomioi, että kirjeissä tulee käyttää asiallista ja kunnioittavaa kieltä.

Näin kirjoitat vaikuttavan ja vetoavan kirjeen ihmisoikeuksien puolesta:

1. Tuo kirjeessäsi esille:

• Kenen puolesta kirje kirjoitetaan?
  • Mitä hänelle on tapahtunut?
  • Miksi tapahtunut on loukannut hänen ihmisoikeuksiaan?
  • Mitä vaadit tilanteen muuttamiseksi?

2. Käytä kirjeessäsi kunnioittavaa ja rauhallista sävyä.

3. Käytä kirjeissäsi Amnestyn antamia vaarassa olevaan yksilöön tai ryhmään liittyviä ohjeistuksia ja tietoja.

4. Käytä omaa ääntäsi. Voit sisällyttää viestiisi omaan elämääsi liittyvän viittauksen, kuten ”Opiskelijana koen, että…”. Esitä Amnestyn vaatimukset omien tunteidesi ja sanojesi kautta.

5. Perustele vaatimuksesi vedoten ihmisoikeuksiin ja kansainväliseen oikeuteen, älä poliittisiin mielipiteisiin. Poliittisten väittämien ja argumenttien esittäminen ei ole tehokasta. Päinvastoin, siitä saattaa joskus olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

6. Kirjoita siitä, miten ihmisoikeustilanne voi muuttua paremmaksi.

7. Ilmaise henkilökohtaista kiinnostusta kirjeesi kohdemaahan.

8. Pidä kirjeesi ytimekkäänä. Suurin osa vetoomuskirjeistä mahtuu yhdelle sivulle.

9. Allekirjoita kirjeesi omalla nimelläsi. Voit myös kirjoittaa kirjeeseen koulusi nimen ja yhteystiedot, näin kirjeesi on uskottavampi.

10. Joskus saatat saada vastauksen kirjeeseesi. Toivomme, että lähetät vastauksesta kopion Amnestylle osoitteeseen Hietaniemenkatu 7 A, 00100 Helsinki.

Malliviestejä

Myanmar: Paing Phyo Min

H.E. Aung San Suu Kyi

State Counsellor

Ministry of the State Counsellor Office

Office No. 20, Nay Pyi Taw

Republic of the Union of Myanmar

(Voit kirjoittaa tähän koulusi osoitteen tai ryhmän)

Arvoisa valtiokansleri Aung San Suu Kyi / Your Excellency State Counsellor Aung San Suu Kyi

1. Kerro jotain, mikä tekee kirjeestä henkilökohtaisen:

• Voit kertoa, miksi olet järkyttynyt tavasta, jolla Paing Phyo Miniä kohdellaan. Voit myös kertoa jotain itsestäsi.

I am disappointed … – Olen pettynyt …

For me freedom of expression is important because … – Minulle ilmaisunvapaus on tärkeää, koska …

As a young person myself … – Nuorena ihmisenä …

2. Muistuta häntä valtion velvollisuudesta kunnioittaa ihmisten oikeutta sanan- ja mielipiteen vapauteen sekä rauhanomaiseen kokoontumisvapauteen. Voit kertoa, miksi Paing Phyo Minin oikeuksia ei mielestäsi kunnioiteta.

Esimerkkilauseita:

I feel that the human rights of Paing Phyo Min are not respected because … – Minusta tuntuu, että Paing Phyo Minin oikeuksia ei kunnioiteta koska …

3. Kerro, että haluat Myanmarin viranomaisten

• vapauttavan Paing Phyo Minin ja muut Peacock Generation -ryhmän jäsenet välittömästi
  • muuttavan lakeja, jotka loukkaavat ilmaisunvapautta

Turkki: Priden puolustajat

Mr Abdülhamit Gül

Minister of Justice

Adalet Bakanlığı

06659 Ankara

Turkey

Hyvä oikeusministeri Abdülhamit Gül / Dear Minister of Justice Abdülhamit Gül,

1. Kerro jotain, mikä tekee kirjeestä henkilökohtaisen:

• Voit kertoa, miksi olet järkyttynyt tavasta, jolla METU-yliopiston Pride-marssin puolustajia kohdellaan. Voit myös kertoa jotain itsestäsi.

As a young person myself … – Nuorena ihmisenä …

2. Muistuta häntä valtion velvollisuudesta kunnioittaa ihmisten oikeutta sanan- ja mielipiteen vapauteen sekä rauhanomaiseen kokoontumisvapauteen. Voit kertoa, miksi METU Priden puolustajien oikeuksia ei mielestäsi kunnioiteta.

Esimerkkilauseita:

I feel that the human rights of the METU Pride defenders are not respected because … – Minusta tuntuu, että METU Priden puolustajien oikeuksia ei kunnioiteta koska …

3. Kerro, että haluat Turkin viranomaisten

• Luopuvan syytteistä METU Priden puolustajia vastaan
  • aloittavan puolueettoman tutkinnan poliisien liiallisesta voimankäytöstä 1.5.2019 METU Priden puolustajia vastaan ja tuomaan syylliset oikeuden eteen

Chile: Gustavo Gatica

Jorge Abbott Charme

Fiscalía Nacional, Catedral 1421-1453

Santiago de Chile,

(Voit kirjoittaa tähän koulusi osoitteen tai ryhmän)

Hyvä valtakunnansyyttäjä Jorge Abbott Charme / Dear National Prosecutor Jorge Abbott Charme,

1. Kerro jotain, mikä tekee kirjeestä henkilökohtaisen:

• Voit kertoa, miksi olet järkyttynyt tavasta, jolla Gustavo Gaticaa on kohdeltu. Voit myös kertoa jotain itestäsi.

As a young person myself … – Nuorena ihmisenä …

2. Muistuta häntä valtion velvollisuudesta kunnioittaa ihmisten oikeutta sanan- ja mielipiteen vapauteen sekä rauhanomaiseen kokoontumisvapauteen. Voit kertoa, miksi Gustavo Gatican oikeuksia ei mielestäsi kunnioiteta.

Esimerkkilauseita:

I feel that the human rights of Gustavo Gatica are not respected because … – Minusta tuntuu, että Gustavo Gatican oikeuksia ei kunnioiteta koska …

3. Kerro, että haluat Chilen viranomaisten

• tutkivan väkivaltaan syyllistyneiden poliisien ja väkivallan sallineiden komentajien osuus Gustavo Gatican ampumiseen
  • saattamaan syylliset vastuuseen

Solidaarisuusviestit

Solidaarisuusviestejä kirjoitetaan suoraan ihmisoikeusloukkauksia kokeneille ihmisille. Viesteillä on tarkoitus osoittaa heille tukea ja kertoa, että heitä ajatellaan. Koska solidaarisuuskortit on tarkoitettu ihmisten tueksi ja kannustukseksi, on niiden kohdalla toivottavaa, että viestit kirjoitetaan ohjeessa mainituilla ensisijaisilla kielillä. Kielivaatimus ei kuitenkaan ole ehdoton, joten kannustavia viestejä voi kirjoittaa myös suomeksi tai millä tahansa muulla kielellä; tärkeintä on, että kirjeitä ja kortteja syntyy.

Mikäli solidaarisuuskorttien kirjoittaminen tuntuu vaikealta ja aikaa on, voitte miettiä yhdessä luokan kanssa mitä haluaisitte sanoa. Voit myös miettiä seuraavia kysymyksiä:

• mikä saisi vastaanottajan tuntemaan itsensä vahvemmaksi?
  • miten voitte näyttää viestillä, että tuette viestin vastaanottajaa?
  • miten voitte ilmaista uskonne henkilön tarinan kohdalla keskeisiin ihmisoikeuksiin käyttämällä sanoja tai esimerkiksi kuvia tai valokuvia?

Solidaarisuuskortteja kirjoittaessanne voitte käyttää joko Amnestylta saamianne valmiita korttipohjia tai askarrella omat kortit. Tekstin lisäksi korteissa voi mielellään käyttää kuvia, värejä, tarroja – vain luovuus on rajana.

Malliviestejä Paing Phyo Minille

Stay strong!

You are not alone!

I / We support you and your colleagues.

I am/we are thinking of you and your colleagues.

Your work has inspired me/us, and I/we will keep fighting for human rights.

You have not done anything wrong. Freedom of expression belongs to everyone.

Pysy vahvana!

Et / Ette ole yksin!

Minä tuen / Me tuemme sinua ja kollegojasi.

Sinä ja kollegasi olette ajatuksissani / ajatuksissamme.

Sinun työsi on inspiroinut minua / meitä, ja minä jatkan / me jatkamme ihmisoikeuksien puolustamista.

Et ole tehnyt mitään väärää. Ilmaisunvapaus kuuluu kaikille.

HUOMIOITAVAA

Viestit lähetetään Paing Phyo Minin käymän yliopiston ylioppilaskunnalle, josta hänen ystävänsä toimittaa ne hänelle.

Paing Phyo Min laulaa ja soittaa kitaraa. Hänen lempiartistinsa on Htoo Ein Thin. Lisäksi hän fanittaa Taylor Swiftiä. Musiikin lisäksi hän harrastaa lukemista, kirjoittamista, runoutta ja kuvataidetta.  Sinäkin voit käyttää luovuutta viestissäsi tai kertoa omista luovista harrastuksistasi.

Jotkut viesteistä saatetaan julkaista Peacock Generation -ryhmän Facebook-sivulla, josta niitä voidaan jakaa myös muualle. Jos et halua viestiäsi julkaistavan, kirjoita siihen selkeästi: “Please do not share this online”.

Viesteissä tulee välttää punaisen tai vihreän värin käyttöä. Värit liittyvät Myanmarin puolueisiin. Jos viestit tulkitaan puoluepolitiikkaan liittyviksi, niiden varsinainen tarkoitus tukea Paing Phyo Miniä jää varjoon.

Malliviestejä Priden puolustajille

Stay strong!

You are not alone!

I am/we are thinking of you and your colleagues

Your work has inspired me/us, and I/we will keep fighting for human rights.

Everyone should be allowed to be themselves.

Let’s make the world a better place for LGBTI+ people together.

Pysy vahvana!

Et / Ette ole yksin!

Sinä ja kollegasi olette ajatuksissani / ajatuksissamme.

Kaikkien pitäisi saada olla oma itsensä.

Tehdään yhdessä maailmasta parempi paikka sateenkaari-ihmisille.

HUOMIOITAVAA

Meliken ja Özgürin mielestä on tärkeää, että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvia tuetaan varsinkin siellä, missä heillä on vaikeaa. Kaikkein tärkeintä on osoittaa, etteivät he ole kamppailussaan yksin.

He toivovat, että kaikki METU-yliopiston sateenkaariryhmän jäsenet saisivat tukea viesteistä.

Meliken ja Özgürin pronominit englanniksi ovat ’they/them’. Käytäthän näitä myös kun viittaat heihin yksikössä.

Malliviestejä Gustavo Gaticalle

ENGLANTI

Stay strong, Gustavo. The fight goes on and your effort has not been in vain.

Gustavo! Your story has inspired me and is an example of courage in defending the right to protest.

I / We support you and all the protesters in your fight for equality.

Gustavo, you rock! I wish you all the best.

ESPANJA

Mucha fuerza Gustavo. La lucha sigue y tu esfuerzo no ha sido en vano.

Gustavo! tu historia me ha inspirado y es un ejemplo de valentía en la defensa por el derecho a la protesta.

Yo te apoyo/Nosotros te apoyamos a ti y todos y todas los manifestantes en su lucha por la igualidad.

Gustavo, tu brillas! Te deseo todo lo mejor.

SUOMI

Pysy vahvana, Gustavo. Kamppailu jatkuu eikä sinun vaivannäkösi ole ollut turhaa.

Gustavo! Tarinasi on inspiroinut minua ja se on esimerkki rohkeudesta puolustaa mielenosoittamisen oikeutta.

Tuen / Tuemme sinua ja kaikkia mielenosoittajia kamppailussanne tasa-arvon puolesta.

Gustavo, sinä rokkaat! Toivon sinulle kaikkea hyvää!

HUOMIOITAVAA

Musiikki, erityisesti rock, on Gustavon intohimo. Hän soittaa bassoa ja hiukan kitaraakin ja opettelee juuri rumpujen ja pianon soittoa. Gustavo kuuntelee mielellään myös podcasteja ja stand-up komediaa.

Gustavo fanittaa jalkapalloa, vaikka ei itse sitä pelaakaan. Hän kannattaa Chileläistä Colo-Colo-joukkuetta.

Ennen näkönsä menettämistä Gustavo harrasti myös valokuvausta.

Muistathan, että Gustavo ei itse pysty näkemään viestejä. Hänen perheensä on kuitenkin hänen apunaan. Voit käyttää viestissäsi pistekirjoitusta tai lähettää ääniviestin osoitteeseen action(at)amnesty.fi . Käytäthän myös kieltä, joka on kunnioittavaa Gustavon vammaa kohtaan.

Mitä voin tehdä kirjeen kirjoittamisen jälkeen?

Kiinnostaako sinua toimia ihmisoikeuksien parissa? Amnesty International Suomen osasto tarjoaa useita toiminnan muotoja, joista voit valita oman tapasi toimia!
SEURAA JA OSALLISTU SOMESSA

Youtube – Amnesty International Suomen osasto

Youtube – Amnesty International

ALLEKIRJOITA VETOOMUKSIA
LIITY JÄSENEKSI

Amnesty on joukko tavallisia ihmisiä, jotka haluavat puolustaa oikeutta, vapautta ja ihmisarvoa. Liittymällä Amnestyn jäseneksi voit vaikuttaa ihmisoikeuksien toteutumiseen.  Suomessa 15 vuotta täyttäneellä on oikeus liittyä jäseneksi yhdistyksiin. Jäsenyys koululaisille ja opiskelijoille maksaa 20 euroa vuodessa.

TILAA AKTIVISTIVIESTI

Aktivistiviesti välittää sinulle ajankohtaista tietoa käynnissä olevista kampanjoista, kertoo Amnestyn järjestämistä koulutuksista, tapahtumista ja tilaisuuksista, sekä vinkkaa kuinka voit osallistua ihmisoikeuksien puolustamiseen ja kampanjointiin omassa arjessasi.

VAPAAEHTOISEKSI PAIKALLISRYHMÄÄN

Paikallisryhmät järjestävät kampanjatempauksia ja -tapahtumia omilla paikkakunnillaan, tekevät vetoomustyötä ihmisoikeuspuolustajien ja ihmisoikeusloukkausten kohteeksi joutuneiden puolesta ja osallistuvat monilla muillakin tavoilla Amnestyn kansainvälisiin ja valtakunnallisiin kampanjoihin. Paikallisryhmien toimintaan ovat tervetulleita kaikki ihmisoikeuksista ja niiden puolustamisesta kiinnostuneet.

HAE SUOMEN AMNESTYN EDUSTAJAKSI NORDIC YOUTH CONFERENCEEN

Pohjoismaissa järjestetään vuosittainen ihmisoikeuksiin keskittyvä nuorten tapaaminen. Konferenssiin voivat osallistua 16–24-vuotiaat ihmisoikeuksista kiinnostuneet nuoret. Hakuaika on keväällä huhti-toukokuussa. Haun aukeamisesta ilmoitetaan mm. Amnestyn Instagram-tilillä ja verkkosivuilla. Lisätietoja Emma Åman emma.aman@amnesty.fi