Etusivu Tietoa meistä Mitä Amnesty tekee?

Mitä Amnesty tekee?

Me olemme maailman suurin ihmisoikeusjärjestö. Teemme ihmisoikeudet tunnetuiksi sekä tutkimme, paljastamme ja pysäytämme ihmisoikeusloukkaukset joka puolella maailmaa.

Me haluamme, että ihmisoikeudet toteutuvat kaikille ja kaikkialla.

Amnesty on maailman suurin ihmisoikeusjärjestö. Teemme ihmisoikeudet tunnetuiksi sekä tutkimme, paljastamme ja pysäytämme ihmisoikeusloukkaukset joka puolella maailmaa.

Suomen Amnestyn osasto on perustettu vuonna 1967 ja olemme yksi liikkeen varhaisimpia kansallisia toimistoja.  Me tuomme päivänvaloon  globaalit ja paikalliset ihmisoikeusloukkaukset viipymättä, tehokkaasti ja vaikuttaen.

Liikkeellämme on ollut merkittävä vaikutus:

• kidutuksen kieltämisessä kaikkialla maailmassa
  • kansainvälisen rikostuomioistuimen perustamisessa
  • kuolemantuomion käytön vähentymisessä

Viimeisen vuoden aikana:

• Joka kolmas osastomme vetoomuksista tuotti tulosta
  • Kymmeniä väärin perustein vangittua mielipidevankia vapautettiin, esimerkiksi Etiopiassa, Venäjällä, El Salvadorissa ja Turkissa.
  • Taiwaniin ja Australiaan on luotu uusi tasa-arvoinen avioliittolaki
  • Chilessä uudistettiin aborttilakia; Irlannissa päätettiin kansanäänestyksestä aborttilain uudistamiseksi.
  • Palmuöljy-tutkimuksemme pakotti työolosuhteiden parantamiseen Indonesiassa

tukijaa ympäri maailman

175 000+

tekoa ihmisoikeuksien puolesta Suomessa vuonna 2017

valtiota, joissa toimii paikallinen Amnestyn tiimi

me vaikutamme

Me tunnemme asiamme

Tutkimustyömme antaa vaikuttamiselle vankan pohjan: me tiedämme, mistä puhumme.

Me saamme aikaan

Meitä kuunnellaan, meidän mielipidettämme arvostetaan, ja meiltä kysytään, kun lakeja muutetaan.

Me paljastamme totuuden

Viestimme, raporttimme ja työmme paljastaa ihmisoikeus­loukkaukset kaikkialla – ja pakottaa laiminlyöjät tarttumaan toimeen.

Me olemme ihmisten liike

Yli seitsemän miljoonaa aktivistiamme ovat selkärankamme. Liikkeemme sana painaa.

prioriteetit suomessa

Amnestyn Suomen osaston prioriteetit vuonna 2018

ihmisoikeus­puolustajat

sukupuolen itsemäärämisoikeus

pakolaiset ja siirtolaiset

naisiin kohdistuva väkivalta

MITEN VOIN VAIKUTTAA?

Anna äänesi kuulua: joka kolmas vetoomuksemme tuottaa tulosta. Sinun mukanaolosi parantaa vaikuttamisen mahdollisuuksiamme.

Tee lahjoitus

Työmme perustuu yksittäisten ihmisten tukeen. Emme ota vastaan julkishallinnon tai poliittisten organisaatioiden rahoitusta.

Liity mukaan toimintaamme

Tilaa uutiskirjeemme, jaa vetoomuksemme lähipiirillesi – tai lähde mukaan paikallisryhmä- ja vapaaehtois­toimintaamme!

Amnesty suomessa

Amnestyn Suomen osaston toimintaa johtaa korvauksetta toimiva johtokunta, johon kuuluvat puheenjohtaja, sihteeri, taloudenhoitaja ja viisi jäsentä. Osaston ylin päättävä elin on jäsenistön vuosikokous.

Amnestyn toimisto sijaitsee Helsingissä, Hietaniemenkadulla. Toimistolla työskentelee 25 henkilöä asiantuntijatehtävissä ja noin 20 osa-aikaista televarainhankkijaa. Lisäksi järjestö työllistää vuosittain suuren joukon katuvarainhankkijoita. Toiminnanjohtaja Frank Johansson johtaa toimiston työtä ja ihmisoikeustyön johtaja Niina Laajapuro vastaa asiantuntijana vaikuttamistyön sisällöistä.

Käytännön kampanjatyöstä suuren vastuun kantavat vapaaehtoiset aktiivit, joita Amnestyssa toimii useita satoja. Tarjolla on monipuolisia mahdollisuuksia osallistua ihmisoikeustyöhön ja hyödyntää siinä omaa osaamistaan. Verkkovetoomukset ja uutiskirjeet antavat mahdollisuuden olla mukana ja seurata toimintaa tiiviisti sillonkin, kun aikaa on niukasti eikä omalta lähialueelta löydy Amnestyn toimintaryhmiä.