Tietoa meistä

Mikä Amnesty?

Amnesty International on kansainvälinen ihmisoikeusjärjestö, jonka tavoitteena on maailma, jossa Yhdistyneiden kansakuntien ihmisoikeusjulistuksessa lausutut oikeudet ja vapaudet toteutuvat kaikille ihmisille.

Perustettu vuonna 1961. Yli seitsemän miljoonaa jäsentä ja tukijaa yli 150 maassa ympäri maailmaa.

Amnestyn tehtävänä on tehdä ihmisoikeudet tunnetuiksi, tutkia vakavia ihmisoikeusloukkauksia sekä kampanjoida niitä vastaan kaikkialla maailmassa. Järjestöllä on ollut merkittävä rooli kidutuksen kieltämisessä kaikkialla maailmassa, kansainvälisen rikostuomioistuimen perustamisessa ja kuolemantuomion käytön merkittävässä vähentymisessä. Vuonna 1977 Amnesty International sai Nobelin rauhanpalkinnon.

Amnesty International sai alkunsa englantilaisen juristin Peter Benensonin artikkelista ”Unohdetut vangit”. Hän kirjoitti 28.5.1961 The Observer –sanomalehteen kuudesta poliittisesta vangista ja haastoi lukijat tekemään puolueetonta ja rauhanomaista työtä mielipidevankien vapauttamiseksi. Artikkeli kosketti monia ihmisiä ja yhden miehen vetoomuksesta syntyi joukkoliike.

50 vuotta myöhemmin Amnesty International on maailman suurin riippumaton ihmisoikeusjärjestö, jolla on 7 miljoonaa tukijaa globaalisti. Amnestyn Suomen osastolla on yli 40 000 tukijaa. 120 000 ihmistä osallistuu ihmisoikeustyöhön vastaamalla erilaisiin toimintapyyntöihin.

Amnesty tekee laajaa tutkimustyötä eri maiden ihmisoikeustilanteesta. Tietojen perusteella Amnesty esittää eri maiden hallituksille ja viranomaisille konkreettisia suosituksia ongelmien ratkaisemiseksi. Kampanjointi pitää sisällään esimerkiksi säännöllistä yhteydenpitoa viranomaisiin ja poliitikkoihin, tiedon levittämistä, asenteiden muokkaamista ja ihmisoikeuskasvatusta. Samaan aikaan Amnesty toimii aktiivisesti yksittäisten, vakavien ihmisoikeusloukkausten kohteeksi joutuneiden ihmisten tilanteen parantamiseksi.

Amnesty Suomessa

Amnestyn Suomen osasto on yksi ensimmäisistä Amnesty Internationalin osastoista. Se perustettiin vuonna 1967.

Amnestyn Suomen osaston toimintaa johtaa korvauksetta toimiva johtokunta, johon kuuluvat puheenjohtaja, sihteeri, taloudenhoitaja ja viisi jäsentä. Osaston ylin päättävä elin on jäsenistön vuosikokous.

Amnestyn toimisto sijaitsee Helsingissä, Hietaniemenkadulla. Toimistolla työskentelee 25 henkilöä asiantuntijatehtävissä ja noin 20 osa-aikaista televarainhankkijaa. Lisäksi järjestö työllistää vuosittain suuren joukon katuvarainhankkijoita. Toiminnanjohtaja Frank Johansson johtaa toimiston työtä ja ihmisoikeustyön johtaja Niina Laajapuro vastaa asiantuntijana vaikuttamistyön sisällöistä.

Käytännön kampanjatyöstä suuren vastuun kantavat vapaaehtoiset aktiivit, joita Amnestyssa toimii useita satoja. Tarjolla on monipuolisia mahdollisuuksia osallistua ihmisoikeustyöhön ja hyödyntää siinä omaa osaamistaan. Verkkovetoomukset ja uutiskirjeet antavat mahdollisuuden olla mukana ja seurata toimintaa tiiviisti sillonkin, kun aikaa on niukasti eikä omalta lähialueelta löydy Amnestyn toimintaryhmiä.