Testamenttilahjoitus

Miltä haluaisit maailman näyttävän 50 vuoden päästä?

Joko kuolemantuomio on kielletty kaikkialla maailmassa? Onko homous yhä rikos Ugandassa, entä saako Venäjällä puhua vapaasti? Vieläkö lähes puolet suomalaisnaisista joutuu kokemaan väkivaltaa? Uskomme, että kun tinkimätön työ ihmisoikeuksien puolesta eri puolilla maailmaa jatkuu, muutos on mahdollinen. Tee testamenttilahjoitus Amnestylle – jätät arvokkaan lahjan tuleville sukupolville.

Tervetuloa Amnestyn testamentti-iltaan 13.9. klo 17.30-19.30.

Testamenttilahjoituksista saadut varat ohjataan Amnesty Internationalin tutkimustyöhön, kampanjointiin ja vaikuttamistyöhön. Voit tehdä Amnestylle yleisen testamenttilahjoituksen tai ohjata lahjoituksesi tiettyyn ihmisoikeusteemaan. Mikäli haluat ohjata lahjoituksesi tiettyyn tarkoitukseen toivomme, että otat yhteyttä meihin. Näin pystymme varmistamaan, että Amnesty käyttää lahjoituksesi toivomustesi mukaisesti.

Kaikenkokoisilla testamenttilahjoituksilla on tärkeä merkitys Amnestyn ihmisoikeustyölle. Yleishyödyllisenä yhdistyksenä Amnesty on riippuvainen lahjoituksista ja jäsenmaksuista. Emme maksa veroa vastaanotetuista testamenttilahjoituksista, vaan varat käytetään kokonaisuudessaan Amnestyn toimintaan.

Kaikissa testamenttilahjoitusta koskevissa asioissa sinua auttaa varainhankintapäällikkömme osoitteessa nora.huhta@amnesty.fi tai p. 09-586 0440.

Otathan meihin yhteyttä, mikäli
• haluat saada lisätietoa testamenttilahjoittamisesta.
• tarvitset kumppaniasianajajan apua testamentin laatimisessa.
• haluat kertoa jo muistaneesi Amnestya testamentissasi tai haluat ohjata testamenttilahjoituksesi tiettyyn tarkoitukseen

Kaikki testamenttilahjoituksiin liittyvät keskustelut käydään luottamuksellisesti.

Kuinka testamentti tehdään?

Amnesty on mukana järjestöjen Hyvä testamentti -kampanjassa. Hyvä testamentti -sivuilla löydät käytännön ohjeita testamentin laatimiseen ja saat maksutta neuvoa asiantuntevalta asianajajalta.

Testamentti on tahdon ilmaus siitä, kenelle ja miten haluat omaisuutesi jakaa. Jos et ole laatinut testamenttia, omaisuutesi jaetaan perimisjärjestyksessä. Jos sinulla ei ole lain mukaisia perillisiä, omaisuutesi luovutetaan valtiolle.  Testamentin tekeminen on tärkeä tapa varmistaa, että toiveesi toteutuvat juuri niin kuin sinä haluat.

Pätevän testamentin voi täysin vapaasti tehdä itse ja pyytää todistajiksi kaksi esteetöntä henkilöä. Jotta testamentin oikeusvaikutukset olisivat sellaiset kuin oli tarkoitus ja jotta testamentti varmasti täyttäisi muotovaatimukset, on kuitenkin erittäin suositeltavaa tehdä testamentti ammattitaitoisen asianajajan kanssa. Apua testamentin tekemiseen saa asianajotoimistoista.

Testamentti on tehtävä kirjallisesti kahden todistajan ollessa yhtä aikaa läsnä. Sen jälkeen kun testamentin tekijä on allekirjoittanut testamentin tai tunnustanut siinä olevan allekirjoituksen omakseen, todistajien on todistettava testamentti nimikirjoituksillaan. Todistajaksi ei kelpaa testamentin tekijän tai saajan lähisukulainen tai puoliso.

Testamenttiin on myös hyvä merkitä päiväys esimerkiksi siltä varalta, että henkilö tekee myöhemmin uuden testamentin.

Henkilö, jolla ei ole rintaperillisiä voi määrätä kaikesta omaisuudestaan. Rintaperillisillä on aina oikeus lakiosaan eli testamentista huolimatta heillä on oikeus saada puolet heille muutoin tulevan perinnön arvosta.

Voit tehdä erityis- tai osatestamentin.

• Erityistestamentilla määräät jollekin tarkoin määritellyn osan omaisuudestasi.
• Yleistestamentissa saajan oikeudesta saada omaisuutta ei määrätä yksityiskohtaisesti. Perijä saa siis koko omaisuutesi, määräosan siitä tai sen, mitä muiden määräysten täyttämisen jälkeen on jäänyt jäljelle.
• Testamentti voi myös sisältää sekä erityis- että yleistestamentin. Voit esimerkiksi testamentata määrätyn rahasumman yhdelle ja lopun omaisuutesi toiselle saajalle.
• Testamenttisi voi myös sisältää ehtoja.
• Testamenttia voi aina halutessaan muuttaa tai sen voi peruuttaa.

Suosittelemme sinua tutustumaan tarkasti testamentin muotovaatimuksiin ja ottamaan tarvittaessa yhteyttä meihin, Hyvä testamentti-asianajajaan tai Amnestyn kumppaniasianajajaan.

Amnestyn kumppaniasianajajat

Edunsaajan asemassa Amnesty ei anna lainopillisia neuvoja testamentin laatimisesta, mutta Amnestyn kumppaniasianajajat auttavat sinua testamenttia ja testamenttilahjoituksia koskevissa kysymyksissä sopimushintaan.

Asianajotoimisto Paul Perovuo
Unioninkatu 39 A 14