Liity SMS-verkostoon
Vetoomukset perille 72 tunnissa

Liity SMS-verkostoon

Kun jokainen hetki on tärkeä, Amnestyn pikavetoomuskirjoittajat kaikkialla maailmassa tarttuvat toimeen. Tekstiviesti on nopein tapa toimia hädässä olevan ihmisen puolesta.

Hätäviestiverkoston kautta vetoomukset lähtevät matkaan viimeistään 72 tunnin kuluessa. Kun kidutus, teloitus ja muut vakavat ihmisoikeusloukkaukset uhkaavat, olemme valmiina. Mitä useampi on mukana, sitä merkittävämpi on hätäviestiverkoston voima. Tule mukaan!

Katso uusin SMS-vetoomus

Tule mukaan ja liity hätäviestiverkostoon!

Tekstaa ”vetoomus liity etunimi sukunimi” numeroon 16499

Esimerkki: VETOOMUS LIITY VEERA VIRTANEN

Hätäviestiverkoston jäsenenä saat enintään 20 vetoomuspyyntöä vuodessa ja osallistut vastaamalla viestiin (sekä viestin vastaanotto että lähettäminen 0,90€/viesti).Vuodessa maksat enintään 36€ ja kuukaudessa keskimäärin 3€.

Amnesty vie vetoomuksesi perille

Allekirjoitettuasi vetoomuksen toimitamme sen perille tilanteen mukaisella nopeudella, kaikkialle maailmaan. Amnesty välittää hyvän uutisen sinulle tekstiviestillä. Palvelu toimii Telian, DNA:n, Elisan ja Saunalahden liittymillä.

Usein kysyttyjä kysymyksiä hätäviestiverkostosta.

Onnistuimme!

Ali Feruz

Ali Feruz on vapaa!

Ihmisoikeusaktivisti, Novata Gazetan toimittaja ja avoimen homoseksuaali Ali Feruz pidätettiin Venäjällä maaliskuussa 2017 maahanmuuttoon liittyvistä syistä. Vielä samaisena kesänä häntä uhkasi palautus Uzbekistaniin, jossa homoseksuaalisuus on rikos. Tämä olisi altistanut hänet vakaville ihmisoikeusloukkauksille. Elokuussa 2017 Moskovan kaupungin tuomioistuin peruutti päätöksen palautuksesta, mutta päätti pitää Feruzin vangittuna Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käsittelyn ajaksi.

Tammikuussa 2018 Moskovan kaupungin tuomioistuin peruutti päätöksen palautuksesta Uzbekistaniin. Kuukautta myöhemmin Ali Feruz kuljetettiin yllättäen Moskovan lentokentälle, josta hän jatkoi matkaa vapaana ihmisenä kohti Saksaa.

Kiitos kaikille SMS-vetoomuksen allekirjoittaneille ja työtämme tukeneille!

Onnistuimme!

Kuvassa Oleg Sentsov halaa henkilöä median edustajien ympäröimänä.

Ukrainalainen elokuvaohjaaja Oleg Sentsov vapautettiin

Sentsov, Krimin valtauksen näkyvä kriitikko, vangittiin toukokuussa 2014 keskellä yötä ja siirrettiin kaikessa hiljaisuudessa laittomasti Venäjälle oikeudenkäynteihin, jossa hänet tuomittiin 20 vuoden vankeuteen “terrorismirikoksista”.

Amnesty kampanjoi aktiivisesti Sentsovin vapautumisen puolesta; käynnistimme SMS-vetoomuksen Sentsovin puolesta kesällä 2018. Sentsov vapautettiin lopulta syyskuussa 2019 osana Venäjän ja Ukrainan vankienvaihtoa.

Oleg Sentsov ehti istua vankilassa yli viisi vuotta ennen vapautumistaan. Kiitos kaikille SMS-vetoomuksen allekirjoittaneille!