Amnesty on antanut 16.6.2025 sosiaali- ja terveysministeriölle lausunnon hallituksen luonnoksesta esitykseksi ambulanssikuljetusten ja ensihoitopalveluun sisältyvien kuljetusten järjestämis- ja rahoitusvastuun uudistamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksumuutoksia koskevaksi lainsäädännöksi.
Ensihoitokuljetusten ja muiden Kelan korvaamien sairaankuljetusten rahoittamisesta vastaisivat jatkossa hyvinvointialueet. Hyvinvointialueilla olisi mahdollisuus periä kuljetuksista asiakasmaksuja nykyisen sairausvakuutuslain mukaisen omavastuun sijaan. Samalla alennettaisiin valtion rahoitusosuutta kuljetuksista 51,4 prosentista 49,6 prosenttiin ja korotettaisiin asiakkaiden maksuosuutta. Asiakasmaksu olisi enintään 38,70 euroa, kun nykyinen omavastuuosuus on 25 euroa. Asiakasmaksut kerryttäisivät jatkossa asiakasmaksujen maksukattoa nykyisen sairausvakuutuslain mukaisen matkakaton sijaan.
Lisäksi esitetään ensihoitopalvelusta perittävän maksun ulottamista sellaiseen ensihoitopalvelun käyntiin, joka ei sisältäisi hoitoa tai johtaisi kuljetukseen. Asiakasmaksu voitaisiin periä aina, kun ensihoitopalvelu olisi mennyt hätäilmoituksen perusteella paikan päälle. Lisäksi maksu voitaisiin periä silloin kun joku muu henkilö olisi tehnyt hätäilmoituksen, jonka perusteella ensihoito olisi mennyt paikan päälle ja tehnyt asiakkaalle hoidontarpeen arvion, mutta ei olisi antanut ensihoitoa tai kuljetusta. Kyseessä olisi uusi asiakasmaksu, jonka taso 38,70 euroa olisi merkittävä.
Uusi asiakasmaksu kuljetuksista ja ensihoitopalvelusta on pienituloisten julkisten palveluiden asiakkaiden kannalta kohtuuttoman suuri. Kuljetusten osalta olisi kyse erittäin merkittävästä 55 prosentin korotuksesta. Osalla pienituloisista ihmisistä korkea asiakasmaksu voi nostaa kynnystä soittaa ambulanssia, mikäli henkilöllä ei ole varaa asiakasmaksuun.
Asiakkaiden kannalta olisi hankalaa, että jatkossa osa terveyspalveluiden käyttöön liittyvistä matkoista kerryttäisi asiakasmaksukattoa, kun taas Kela-taksin käyttö kerryttäisi yhä matkakattoa. Asiakasmaksukaton täyttymisen seuranta on asiakkaan vastuulla, joten on mahdollista, että matkojen jakautuminen kahden eri maksukaton kerryttämiseen vaikeuttaa entisestään asiakasmaksukaton täyttymisen seurantaa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen määrät sekä asiakasmaksuihin liittyvät käyttövarat ja tulorajat sidottaisiin jatkossa hyvinvointialueiden hintaindeksiin ja indeksitarkistukset tehtäisiin vuosittain. Amnesty ei pidä tasasuuruisten asiakasmaksujen sitomista hyvinvointialueiden hintaindeksiin perusteltuna. Esitysluonnoksen mukaan indeksimuutoksen odotetaan nostavan tasasuuruisten asiakasmaksujen tasoa nopeammin kuin nykysääntelyn nojalla. Amnesty ei myöskään kannata asiakasmaksujen vuosittaisia indeksitarkistuksia.
Esityksellä tavoitellaan sosiaali- ja terveyspoliittisia tavoitteita palvelujen saatavuuden paranemisesta. Amnesty katsoo, että esitetyt muutokset ovat ristiriidassa tämän hyvän tavoitteen kanssa.
Amnesty korostaa, että ehdotettuja muutoksia ei voi tarkastella irrallaan tällä vaalikaudella tehdyistä muutoksista, joiden vuoksi julkisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita käyttävien pienituloisten ihmisten taloudellinen tilanne on vaikeutunut ja joiden vuoksi julkisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden käyttö on yhä kalliimpaa.
Kokonaisuutena jo tehdyt muutokset yhdistettynä esitysluonnoksessa ehdotettuihin muutoksiin heikentäisivät pienituloisten ja haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten ja perheiden mahdollisuuksia käyttää tarvitsemiaan terveydenhuollon palveluita ja lisäisivät palveluita tarvitsevien pienituloisten taloudellista ahdinkoa. Tämä ei ole perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta hyväksyttävää.