Etusivu Koulujen kirjemaraton Kenen puolesta toimimme?

Kenen puolesta toimimme?

Paing
Phyo
Min

Myanmar: Paing Phyo Min

Paing Phyo Min on 22-vuotias myanmarilainen opiskelija. Hän tekee satiirista runotaidetta Peacock Generation-ryhmän jäsenenä. Paing Phyo Min tuomittiin kuudeksi vuodeksi vankilaan ryhmän armeijaa kritisoineen esityksen vuoksi.

Mitä vaadimme

Vaadimme Paing Phyo Minin vapauttamista. Vetoamme hänen puolestaan Myanmarin valtionkansleriin.

METU-Priden
puolustajat

Turkki: METU-Priden puolustajat

METU-yliopisto Turkissa yritti kesällä 2019 kieltää Pride-tapahtumien järjestämisen kampuksellaan. Kun opiskelijat vastustivat kieltoa rauhanomaisella mielenosoituksella, heitä pahoinpideltiin ja heidät pidätettiin. Vuosien ajan sateenkaarioikeuksia puolustaneen opiskelijaryhmän jäseniä uhkaa nyt jopa kolmen vuoden vankeusrangaistus.

Mitä vaadimme

Vetoamme opiskelijaryhmän puolesta Turkin oikeusministeriin. Vaadimme opiskelijoita vastaan nostettujen syytteiden kumoamista ja mielenosoituksen hajottaneiden poliisien liiallisen voimankäytön tutkimista.

Gustavo
Gatica

Chile: Gustavo Gatica

Gustavo Gatica on 22-vuotias chileläinen opiskelija. Syksyllä 2019 hän osallistui epätasa-arvoa ja hintojen nousua vastustaviin viikkoja kestäneisiin mielenosoituksiin. Viranomaiset tukahduttivat mielenilmaukset väkivaltaisesti. Gustavo Gatica sokeutui poliisien kumiluodeista.

Mitä vaadimme

Vetoamme Gustavo Gatican puolesta Chilen valtakunnansyyttäjään. Vaadimme ihmisoikeusloukkauksiin syyllistyneiden poliisien ja etenkin väkivallan sallineiden komentajien saattamista vastuuseen.