Sinun viestisi voi muuttaa maailmaa

Tule mukaan Kirjeitä vapaudelle -kampanjaan kirjoittamaan viestejä, jotka voivat muuttaa maailmaa!

Miten Kirjeitä vapaudelle -kampanja toimii?

Ihmiset yli kahdessasadassa maassa kirjoittavat viestejä. Voit kirjoittaa vetoomuskirjeen itse tai allekirjoittaa valmiin vetoomuksen.
Vaikutamme vetoomuksilla päättäjiin, joilla on velvollisuus turvata ihmisoikeuksien toteutuminen.
Näytämme, että välitämme. Voit kirjoittaa tukiviestejä heille, joiden oikeuksia on loukattu.
Ikoni: kolme ihmistä, joista yksi nostaa kättä ilmaan
Viestimme voivat saada aikaan muutoksen ja tuoda toivoa.
"Te annoitte minulle toivon vapaudesta, ja nyt olen vapaa. Olen takaisin perheeni, tyttärieni ja kumppanini luona. Äitini itki onnesta nähdessäni minut. Kiitos jokaiselle teistä, että jaoitte kirjeitä puolestani.” Ihmisoikeuspuolustaja Bernardo Caal Xol vapautui vankilasta maaliskuussa 2022. Ihmiset ympäri maailmaa tukivat Bernardoa Kirjeitä vapaudelle -kampanjassa vuonna 2021.

Epäoikeudenmukaisesti vangittu ihmisoikeuspuolustaja vapautui

Naisten ja sateenkaarioikeuksien puolustaja Vitalina Kovalin järjestämä mielenilmaus joutui äärioikeiston hyökkäyksen kohteeksi naistenpäivänä vuonna 2018 Ukrainanassa. Kirjeitä vapaudelle -kampanjassa lähes 400 000 ihmistä ympäri maailman vetosi hyökkäysten tutkimiseksi. Seuraavana vuonna Vitalina pystyi järjestämään mielenilmauksen ilman häirintää. “Kun keskustelemme aktivismista, meidän ei pidä puhua pienistä tai suurista teoista. Jokainen teko on arvokas.”

Loppu mielenosoituksen häirinnälle

Vuonna 2019 Kirjeitä vapaudelle -kampanjan osallistujat tukivat viesteillään Marinel Ubaldoa, yhtä maailmanlaajuisen ilmastonmuutoksen vastaisen työn nuorista johtohahmoista. “Kirjeitä vapaudelle -kampanja vaikutti suuresti siihen, miten näen oman aktivismini. Se sai minut uskomaan itseeni enemmän. Olen oivaltanut, että määrässä todellakin on voimaa.”

Voimaa nuoren ilmastoaktivistin työhön

Vuoden 2014 Kirjeitä vapaudelle -kampanjan osallistujat kirjoittivat vetoomuskirjeitä nigerialaisen Moses Akatugban puolesta. Kolmen kännykän ryöstöön osallistumisesta kuolemaan tuomittu ja kidutettu Moses vapautettiin toukokuussa 2015. ”En tunne puolestani toimineita ihmisiä entuudestaan, en ole aiemmin nähnyt heitä. Pyysin apua, he vastasivat ja alkoivat toimia minun pelastamisekseni. En tiennyt, että ihmiset voivat yhä tuntea näin suurta rakkautta kanssaihmisiään kohtaan.”

Kuolemaantuomittu Moses vapautui