Etusivu Vetoomus Venäjä: Tappouhkaus koronauutisoinnista – toimittaja hengenvaarassa

Venäjä: Tappouhkaus koronauutisoinnista – toimittaja hengenvaarassa

Novaja Gazeta -lehden toimittaja Jelena Milašina sai tappouhkauksen huhtikuussa kirjoitettuaan artikkelin koronavirustoimista Tšetšeniassa.

Tšetšenian presidentti Ramzan Kadyrov julkaisi tappouhkauksensa Instagramissa vain päivä Jelenan jutun julkaisun jälkeen. Presidentti nimitti Novaja Gazetan toimittajia “lännen sätkynukeiksi”. Hän vetosi suoraan Venäjän hallitukseen ja turvallisuuspalveluun, jotta he “pysäyttäisivät nämä epäihmiset, jotka provosoivat meidän kansaamme”. Hän jatkoi uhkaustaan toteamalla, että jollei Venäjä tätä tee, jonkun Tšetšeniassa on hiljennettävä Jelena.

Allekirjoita vetoomus ja vaadi, että Jelena Milašinan turvallisuus taataan!

Arvoisa presidentti Putin,

Vaadin, että

• uhkaukset Jelena Milašinaa vastaan tuomitaan julkisesti, ja että hänen turvallisuutensa taataan.
  • sananvapautta suojellaan ja toimittajille taataan oikeus raportoida koronaviruspandemiasta ja siihen liittyvistä viranomaistoimista.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Novaja Gazeta -lehden tutkiva toimittaja Jelena Milašina kirjoitti huhtikuussa 2020 artikkelin, joka käsitteli viranomaisten toimia koronaviruksen torjumisessa Tšetšeniassa. Tšetšenian presidentti Ramzan Kadyrov julkaisi tappouhkauksensa Instagramissa 13. huhtikuuta, vain päivä Jelenan julkaiseman jutun jälkeen. Presidentti nimitti Novaja Gazetan toimittajia “lännen sätkynukeiksi”, ja vetosi suoraan Venäjän hallitukseen ja turvallisuuspalveluun, jotta he “pysäyttäisivät nämä ihmisiä provosoivat epäihmiset”. Hän jatkoi uhkaustaan toteamalla, että jollei Venäjä tätä tee, jonkun Tšetšeniassa on tehtävä rikos Milašinan hiljentämiseksi.

Presidentin lehdistösihteeri vähätteli Jelena Milašinaan kohdistunutta uhkaa ja kutsui reaktiota “tunteelliseksi, mikä on ymmärrettävää pandemian aikana”. Lisäksi Venäjän yleisen syyttäjän virasto määräsi Jelenan artikkelin poistettavaksi Novaja Gazeta -lehden sivuilta.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Jelenaan kohdistuu uhkailua. Vuonna 2015 samankaltainen tilanne syntyi, kun hän kirjoitti artikkelin 17-vuotiaasta tšetšenialasistytöstä, joka pakkonaitettiin häntä kolme kertaa vanhemmalle, naimisissa olevalle poliisille. Artikkelin levittyä presidentti Ramzan Kadyrov ilmaisi tukensa poliisille ja syytti Jelenaa valehtelusta. Lisäksi Tšetšenian hallituksen omistama Grozny-Inform -uutismedia julkaisi Jelenasta jutun, jossa vertasi tätä vuonna 2006 salamurhattuun Anna Politkovskajaan.

Vuonna 2017 Jelena ja Novaja Gazeta -lehti olivat mukana paljastamassa homofobista vainoa Tšetšeniassa.

Helmikuussa 2020 Jelenan ja hänen seurassaan olleen ihmisoikeusasianajaja Marina Dubrovinan kimppuun hyökättiin Tšetšenian pääkaupungissa Groznyssa. Tuntematon ihmisjoukko hakkasi Jelenaa ja Marinaa samalla kun he kuvasivat hyökkäyksen kameralle.

Hyökkäyksen tutkinta on pysähtynyt, ja valvontakameroiden kuvamateriaali on tietojen mukaan “hävinnyt”. Myös presidentti Kadyrov viittasi hyökkäykseen Instagram-videossaan, ja kutsui sitä “pelkäksi huliganismiksi, ei rikokseksi”. Kadyrov totesi myös, että tapauksella ei ole “yhtäkään todistajaa eikä todistusaineistoa”.

Toimittajien syytteet ovat Venäjällä arkipäivää

Venäjän viranomaisilla on pitkä historia sananvapauden rajoittamisessa. Ainakin kuusi Novaja Gazetan toimittajaa on tapettu työnsä takia presidentti Vladimir Putinin noustua valtaan vuonna 2000.

Lisäksi maa kontrolloi kaikkia tiedotusvälineitä ja syytteitä nostetaan erikoisin perustein. Esimerkiksi “HLBTI-propaganda”, “separatismin edistäminen” tai “uskonnollisten tunteiden loukkaaminen” kuuluvat kaikki viranomaisten syytepalettiin. Yksittäisiä toimittajia häiritään myös muilla tekaistuilla syytteillä. Näitä ovat esimerkiksi terrorismin puolustaminen tai huumekauppa.

Vaadimme Venäjän viranomaisia kunnioittamaan omaa perustuslakiaan sekä kansainvälisiä ihmisoikeusvelvoitteita. Ketään ei tule asettaa syytteeseen journalismista tai viranomaisten arvostelusta.

Allekirjoita vetoomus Jelena Milašinan puolesta!