Valkovenäläiset ihmisoikeus­puolustajat on vapautettava välittömästi

Päivää jäljellä
FacebookTwitterWhatsApp

Hyvä valtionsyyttäjä Andrei Shved,

Vaadin, että Valko-Venäjän viranomaiset vapauttavat Ales Bjaljatskin, Vladimir Labkovitšin, Nina Labkovitšin ja Valiantsin Stefanovitšin sekä muut mielivaltaisesti pidätetyt vangit välittömästi.

FacebookTwitterWhatsApp

Valko-Venäjän viranomaiset ovat kuluneen vuoden aikana pidättäneet seitsemän ihmisoikeusjärjestö Vjasnan työntekijää ja vapaaehtoista, jotka odottavat tutkintavankeudessa pahimmillaan vuosikausien tuomiota.

Pidätettyinä ovat puheenjohtaja Ales Bjaljatski, varapuheenjohtaja Valiantsin Stefanovitš, aktivismikoordinaattori Marfa Rabkova (pääkuvassa), Gomelin osaston johtaja Leanid Sudalenka, asianajaja Vladimir Labkovitš ja tämän puoliso Nina Labkovitš sekä vapaaehtoiset Tatjiana Lasitsa ja Andrej Tsapiuk.

Valko-Venäjän johto pyrkii toimillaan vaientamaan riippumattoman kansalaisyhteiskunnan ja sen soraäänet. Ilman Vjasnaa on erittäin vaikea saada luotettavaa tietoa maan ihmisoikeustilanteesta – mikä lienee viranomaisten tavoitekin. Esimerkiksi Amnesty on usein riippuvainen Vjasnan laadukkaasta ja riippumattomasta työstä.

Vaadi viranomaisia vapauttamaan Vjasnan työntekijät ja muut vääryydellä vangitut välittömästi!

Mielivaltaiset pidätykset ovat vain viimeisin esimerkki Valko-Venäjän systemaattisesta ihmisoikeuspuolustajiin, riippumattomaan mediaan ja järjestöihin kohdistamasta sorrosta, joka käynnistyi elokuussa 2020 järjestettyjen laajaa kritiikkiä saaneiden presidentinvaalien jälkeen. Pian presidentinvaalien jälkeen kansa valui miljoonapäin kadulle ja vaati presidentinvaalien mitätöimistä. Presidentti Lukasenkan hallinto vastasi voimalla: satoja ihmisiä on päätynyt vankiloihin ja Amnesty on todennut viranomaisten syyllistyneen kidutukseen, mielivaltaisiin pidätyksiin ja liialliseen voimankäyttöön.

Marfa Rabkova oli yksi ensimmäisistä Vjasnan työntekijöistä, joka tuli pidätetyksi, kun syyskuussa 2020 sisäministeriön joukot pidättivät Rabkovan. Häntä uhkaa jopa 12 vuoden tuomio “rikollisjärjestöön kuulumisesta”, “väkivaltaan yllyttämisestä” ja “mielenosoitusten organisoinnista tai rahoittamisesta” – täysin poliittisesti motivoituneista “rikoksista”, joiden varjolla Valko-Venäjän viranomaiset yrittävät estää Rabkovaa ja muita ihmisoikeuspuolustajia toimimasta vapaasti.

Helmikuussa 2021 viranomaiset suorittivat useita ratsioita kansalaisjärjestöjen, ammattiyhdistysten ja riippumattomien tiedotusvälineiden toimistoihin sekä aktivistien koteihin. Myös Amnestyn kumppanin, ihmisoikeusjärjestö Vjasnan toimisto ratsattiin jo tuolloin. Tämä oli selvä merkki sorron eskaloitumisesta.

Maaliskuussa 2021 Valko-Venäjän tutkintakomitea käynnisti tekaistun rikostutkinnan Vjasnan toimista, väittäen pyrkivänsä selvittämään järjestön rahoitusta ja sen myötä syntyvää ”merkittävää uhkaa yhteiskuntajärjestykselle”. Tätä rikosoikeuden artiklaa 342 on käytetty Valko-Venäjällä systemaattisesti kansalaisaktivistien, journalistien ja ihmisoikeustarkkailijoiden painostamiseksi. Amnesty uskoo tämän tekaistun rikostutkinnan olevan syynä myös Ales Bjaljatskin, Vladimir Labkovitšin, Nina Labkovitšin ja Valiantsin Stefanovitšin pidätyksiin.

Amnesty on kampanjoinut Ales Bjaljatskin rinnalla voimakkaasti myös aikaisemmin, esimerkiksi osana Kirjeitä vapaudelle -kampanjaa vuonna 2012. Tuolloin hänet oli pidätetty elokuussa 2011 ja tuomittu neljän ja puolen vuoden vankeusrangaistukseen siksi, että hän oli käyttänyt omaa pankkitiliään Liettuassa ja Puolassa Vjasnan toiminnan rahoittamiseen. Kampanjoinnin avustamana Bjaljatski vapautettiin ennenaikaisesti vuonna 2014.

Vjasnan mukaan Valko-Venäjällä on tällä hetkellä 666 poliittista vankia. Ole mukana lopettamassa sortoa ja vaadi kanssamme Vjasnan työntekijöiden ja kaikkien vääryydellä vangittujen vapauttamista!

PÄIVITYS 17.9.2021: Vetoomuksen tekstejä päivitetty ja vetoomukseen lisätty tiedot kaikista pidätetyistä Vjasnan työntekijöistä ja vapaaehtoisista.