Etusivu Vetoomus Turkki: Poikkeustila lopetettava – pidetään meteliä!

Turkki: Poikkeustila lopetettava – pidetään meteliä!

Vuonna 2016 Turkin hallitus julisti poikkeustilan, jonka tarkoituksena oli suojella kansalaisia verisen vallankaappausyrityksen jälkeen. Poikkeustila antoi hallitukselle kuitenkin mahdollisuuden johtaa maata vaarallisella ja yksinvaltaisella tavalla.

Turkin kansalaiset elävät nyt keskellä pelon ja uhkailun ilmapiiriä. Hallituksen, jonka pitäisi suojella kansalaisiaan, loukkaakin nyt heidän oikeuksiaan.

Hyvä ulkoministeri Timo Soini ja hallitus, vaadin että

• Suomi kaikissa yhteyksissään Turkin viranomaisiin korostaa valtion velvollisuutta suojella ihmisoikeuksia, oikeusvaltiota ja vapaata kansalaisyhteiskuntaa.
  • Kanssakäyminen Turkin kanssa ei voi jatkua entiseen tapaan maan rikkoessa kansainvälisiä velvoitteitaan.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

05000100001500020000

Hallitus käyttää valtaansa hiljentääkseen ja vangitakseen ihmisoikeuspuolustajia, toimittajia, asianajajia ja tutkijoita – mukaan lukien Amnestyn Turkin osaston kunniapuheenjohtajan Taner Kiliçin, joka on ollut vangittuna viime kesäkuusta lähtien. Tarkoituksena on vaientaa ne, jotka uskaltavat kyseenalaistaa hallituksen toimia.

Satoja järjestöjä on suljettu. Järjestöjä, jotka ovat tarjonneet elintärkeää tukea muun muassa HLBTI-ihmisille ja -yhteisölle, väkivaltaa kokeneille naisille, lapsille ja pakolaisille. Oikeusjärjestelmä on rikki. Oikeuslaitokseen ei voi enää luottaa, sillä se ei toimi enää riippumattomasti ja oikeudenmukaisesti.

Turkin kansalaisille tulee taata sananvapaus, mahdollisuus keskustella heitä kiinnostavista aiheista ja puolustaa ihmisoikeuksia ilman pelkoa. Heidän täytyy saada elää yhteiskunnassa, joka on oikeudenmukainen ja turvallinen kaikille.

Miljoonat ihmiset seisovat turkkilaisten rinnalla ja puhuvat heidän puolestaan – meitä ei voi vaientaa! Äänemme on vahva ja me vaadimme loppua hallituksen lietsomalle pelon ilmapiirille. Näytetään yhdessä, että maailma katsoo. Turkin ihmisoikeuspuolustajat, toimittajat ja kansalaisyhteiskunta eivät ole yksin.

Allekirjoita vetoomus, me viemme sen perille! On aika pitää meteliä.