Etusivu Vetoomus Turkki: Lopeta laittomat palautukset Syyriaan!

Turkki: Lopeta laittomat palautukset Syyriaan!

Viime kuukausien aikana Turkki on palauttanut pakolaisia hengenvaaralliseen Syyriaan. Palautukset rikkovat kansainvälistä oikeutta.

Teoriassa kaikki syyrialaiset saavat Turkissa väliaikaisen suojeluaseman. Sen saadakseen heidän pitää rekisteröityä viranomaisille ja saada Turkin myöntämä henkilöllisyystodistus. Monen syyrialaispakolaisen henkilöllisyystodistus on kuitenkin umpeutunut tai se on peruutettu. Samaan aikaan viranomaiset ovat tehneet henkilöllisyystodistuksen uusimisesta käytännössä mahdotonta.

Nyt Turkin viranomaiset käyttävät muun muassa henkilöllisyystodistuksen puutetta tekosyynä laittomille palautuksille. Tämän täytyy loppua – allekirjoita vetoomus!

Hyvä sisäministeri Süleyman Soylu

Vaadin, että:

• syyrialaisten pakolaisten laittomat palautukset lopetetaan välittömästi.
  • niille, joiden henkilöllisyystodistukset ovat umpeutuneet tai peruutettu, annetaan mahdollisuus uusia todistuksensa.
  • jokainen laiton palautus Syyriaan tutkitaan perusteellisesti.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Turkissa asuu eniten pakolaisia maailmassa. Neljästä miljoonasta pakolaisesta suurin osa – 3,6 miljoonaa ihmistä – on kotoisin Syyriasta.

Teoriassa jokaiselle syyrialaiselle pakolaiselle on myönnetty väliaikainen suojeluasema Turkissa. Suojeluaseman saa rekisteröitymällä viranomaisille. Rekisteröitymisen jälkeen pakolaiset saavat myös Turkin viranomaisten myöntämän henkilöllisyystodistuksen. Henkilöllisyystodistus on pakolaiselle elintärkeä, sillä sen avulla pääsee esimerkiksi terveydenhuollon piiriin ja kouluun.

Huijaukset saattavat johtaa oleskeluluvan menettämiseen

Amnestyn tietojen mukaan moni syyrialainen on huijattu allekirjoittamaan sopimus vapaaehtoisesta paluusta. Useissa tapauksissa sopimus on kirjoitettu vain turkiksi. Lisäksi samalla, kun ihminen poistuu Turkista Syyriaan, hänen väliaikainen oleskelulupansa lakkautetaan. Tämä selviää useimmille vasta silloin, kun he pyrkivät palaamaan takaisin Turkkiin.

Moni syyrialainen on palannut kotiseudulleen esimerkiksi hakemaan vanhempia sukulaisiaan turvaan tai uusimaan passejaan. Heille ei kerrottu Turkista lähtemisen seurauksista.

Henkilöllisyystodistuksen uusiminen on mahdotonta

Turkin maahanmuuttoviranomaiset linjasivat viime tammikuussa, että heille, jotka ovat menettäneet väliaikaisen oleskelulupansa, pitää antaa mahdollisuus sen uusimiseen. Uusiminen on kuitenkin osoittautunut mahdottomaksi, riippumatta siitä, palasiko henkilö Syyriaan pakotettuna vai vapaaehtoisesti.

Henkilöllisyystodistuksen uusiminen ei onnistu edes silloin, kun väliaikainen oleskelulupa on vain vanhentunut.

Palautuksien pelätään lisääntyvän lokakuun jälkeen

Heinäkuussa 2019 Istanbulin kunnallishallinto ilmoitti, että kaikki syyrialaiset, jotka eivät ole rekisteröityneet Istanbuliin, joutuvat poistumaan kaupungista elokuuhun mennessä. Maahanmuuttoviranomaiset kuitenkin pidensivät poistumisaikaa lokakuun 2019 loppuun saakka.

Istanbulissa on yli puoli miljoonaa rekisteröitynyttä syyrialaista. Lisäksi kaupungissa on tuhansia syyrialaisia, joilta rekisteröinti uupuu tai he ovat rekisteröityneet johonkin toiseen kaupunkiin.

Erityisessä vaarassa ovat ne, joilla ei ole voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta Turkissa. Nämä ihmiset pelkäävät palautusta Syyriaan niin paljon, että he ovat loukussa kodeissaan. He eivät uskalla tehdä töitä, ostaa ruokaa tai mennä lääkäriin.

Turkki ei ole turvallinen

EU katsoo, että Turkki on riittävän turvallinen maa, johon pakolaiset ja turvapaikanhakijat voivat hakeutua. Tämä ei ole totta.

Amnesty International ja lukuisat muut järjestöt ovat keränneet todisteita siitä, että Turkki on käännyttänyt pakolaisia hengenvaaralliseen Syyriaan vuosina 2014-2018. Palautuskiellon loukkaaminen ja turvaa hakevan käännyttäminen vaarallisiin oloihin rikkoo sekä Turkin omia lakeja että kansainvälisiä velvoitteita, joita maa on sitoutunut noudattamaan.

Yksikään syyrialainen ei ole turvassa Turkissa. Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat kuitenkin he, joilta puuttuu rekisteröinti ja henkilöllisyystodistus.

Näytä tukesi syyrialaisille pakolaisille – allekirjoita vetoomus.

Päivitys 29.11.2019

Palautusuhka on yhä todellinen. Turkin viranomaiset ovat suunnitelleet palauttavansa pakolaisia niin sanotulle ”turva-alueelle” Pohjois-Syyriaan. Kyseessä on kuitenkin aktiivinen konfliktialue, jonne Turkki hyökkäsi lokakuun 2019 alussa. Hyökkäys pakotti 160 000 ihmistä pakenemaan.

Vaadi Turkkia keskeyttämään palautukset – allekirjoita vetoomus.