Etusivu Vetoomus Tue Venäjän mielenosoittajia

Tue Venäjän mielenosoittajia

Me kutsumme niitä rauhanomaisiksi mielenosoituksiksi; Venäjän viranomaiset joukkomellakoiksi. Rikosoikeudellinen ero termeillä on kahdeksan vuotta vankeutta.

Heinä- ja elokuun aikana kymmenet tuhannet moskovalaiset ovat vaatineet vapaita paikallisvaaleja. Viranomaiset ovat vastanneet vaatimuksiin normaaliin tapaansa joukkopidätyksillä ja oikeudellisella painostuksella. Ainakin 13 henkilöä uhkaa jopa kahdeksan vuoden vankeus “joukkomellakoihin osallistumisesta”.

Vapaita vaaleja ja ilmaisunvapautta täytyy puolustaa. Näytä se Venäjän viranomaisille: vetoa pidätettyjen puolesta.

Hyvä Venäjän Federaation tutkintakomitean puheenjohtaja Aleksándr Ivánovič Bastrýkin,

Vaadin, että

• Kaikista perusteettomista syytteistä rauhanomaisia mielenosoittajia vastaan luovutaan ja heidät vapautetaan välittömästi.
  • Viranomaiset kunnioittavat oikeutta kokoontumisvapauteen ja lakkaavat painostamasta rauhanomaisia mielenosoittajia perusteettomilla syytteillä.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Tausta

Moskovassa läpi heinä- ja elokuun jatkuneet protestit saivat alkusysäyksensä, kun vaalilautakunta hylkäsi usean oppositioehdokkaan ehdokkuuden syyskuun kunnallisvaaleissa. Vaalilautakunnan mukaan ehdokkaat eivät olisi keränneet vaadittavaa määrää nimiä kannatuskortteihinsa, minkä ehdokkaat kiistivät. Näyttää selvältä, että heidän ehdokkuutensa on estetty poliittisin perustein.

Ensimmäiset mielenosoitukset järjestettiin 14. heinäkuuta, jonka jälkeen mielenosoituksia on pidetty joka viikonloppu. Viranomaiset ovat antaneet luvat kahteen mielenosoitukseen (20.7. ja 10.8.), mutta eivät muihin. Suurin mielenosoitus pidettiin 27.7., jolloin mielenosoittajat yrittivät kokoontua Moskovan pormestari Sergei Sobjaninin toimistolla. Vastassaan heillä oli kuitenkin tuhansia poliiseja ja sisäministeriön erikoisjoukkojen sotilaita, jotka yrittivät hajottaa joukon.

Yli 1300 henkilöä pidätettiin. Lukuisat mielenosoittajat saivat vammoja poliisin liiallisesta voimankäytöstä.
Ainakin 13 mielenosoittajaa syytetään “joukkomellakoihin” osallistumisesta, josta voi saada Venäjällä jopa kahdeksan vuoden tuomion. Pääasiassa rauhanomaisten mielenosoitusten leimaaminen “joukkomellakoiksi” venyttää totuutta äärimmilleen. Jos syytteet johtavat oikeudenkäyntiin asti, on erittäin todennäköistä, että syytetyt tuomitaan: Venäjällä vain noin 0,2% vastaajista todetaan syyttömiksi. Ilmeisenä vaarana on, että heistä tulee viranomaisten varoittava esimerkki muille mielenosoittajille.

Siitä huolimatta, tuhannet ihmiset ovat uskaltautuneet kaduille puolustamaan oikeuksiaan. Jaa viestiä ja anna tukesi niille rohkeille, jotka uskaltavat edelleen vaatia oikeuksiaan.

Miten Venäjä rajoittaa kokoontumisvapautta?

Vuoden 2012 jälkeen voimaan tulleet kokoontumisvapautta rajoittavat lait ovat tehneet hallitusta kritisoivien rauhanomaisten mielenosoitusten järjestämisen hyvin vaikeaksi. Kansainvälisten ihmisoikeusnormien ja Venäjän perustuslain vastaisesti mielenilmauksille vaaditaan lupa. Viranomaiset hajottavat rutiininomaisesti ilman lupaa järjestetyt rauhanomaisetkin mielenosoitukset. Eikä luvan saaminen ole läpihuutojuttu: järjestäjien pitää esimerkiksi arvioida osallistujamäärät naurettavalla tarkkuudella ja mielenosoitukset saatetaan siirtää kilometrien päähän varsinaisista kohteistaan.

Luvattomaan mielenilmaukseen osallistumisesta voi seurata suuret sakot tai useiden päivien vankeus. Vuonna 2014 voimaan tulleen lain (artikla 212.1) perusteella toistuva osallistuminen rauhanomaiseen, mutta luvattomaan mielenosoitukseen saattaa johtaa rikossyytteisiin ja jopa viiden vuoden vankeuteen. Vaikka Venäjän perustuslakituomioistuin antoi vuonna 2017 kiistellystä artikla 212.1:sta päätöksen, jonka mukaan toistuvat rikkomukset eivät ole riittävä peruste rikossyytteille ellei kyse ole vakavan vahingon aiheuttamisesta, lain perusteella on jälleen tänä vuonna syytetty useita ihmisiä ainoastaan toistuvan rauhanomaisen mielenilmaisun takia.

Lue lisää Venäjän sananvapaus- ja ihmisoikeustilanteesta