Etusivu Vetoomus Tšetšenian homofobinen vaino pysäytettävä!

Tšetšenian homofobinen vaino pysäytettävä!

Tšetšenian viranomaiset ovat jälleen kiihdyttäneet homoina tai lesboina pitämiensä ihmisten vainoa. Arviolta 40 henkilöä on pidätetty ja heitä on kidutettu Argunin kaupungin hallintorakennuksessa. Ainakin kahden ihmisen kerrotaan kuolleen kidutuksen seurauksena.

Muistikuvat vuoden 2017 vainoista ovat vielä liiankin tuoreita: silloisessa ajojahdissa kymmeniä ihmisiä pidätettiin, kidutettiin ja tapettiin. Ainuttakaan henkilöä ei kuitenkaan ole asetettu syytteeseen hirmuteoista ja rankaisemattomuuden kulttuuri rohkaisee tšetšeeniviranomaisia jatkamaan vainoa.

Allekirjoita vetoomus: homofobinen vaino on välittömästi pysäytettävä ja siihen syyllistyneet asetettava oikeuden eteen!

Arvon presidentti Vladimir Putin,

Vaadin, että

• Aloitatte välittömästi tehokkaan ja perusteellisen tutkinnan Tšetšenian tasavallan homofobisista pidätyksistä, kidutuksesta ja tapoista sekä varmistatte, että kaikki rikoksiin syyllistyneet tuodaan oikeuden eteen.
  • Otatte käyttöön kaikki mahdolliset keinot taataksenne kaikkien niiden henkilöiden turvallisuuden, jotka saattavat altistua vaaralle todellisen tai väitetyn seksuaalisen suuntautumisensa takia Tšetšeniassa.
  • Tuomitsette tiukimmalla mahdollisella tavalla kaikki mahdolliset viranomaisten esittämät ja seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvät homofobiset kommentit.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Russian LGBT Network -järjestön mukaan Venäjään kuuluvan Tšetšenian tasavallan viranomaiset kiihdyttäneet uudestaan homoina tai lesboina pitämiensä ihmisten vainoa. Ainakin kaksi ihmistä on kuollut kidutukseen sitten joulukuun 2018.

Russian LGBT Network on vahvistanut tiedot, joiden mukaan tšetšeeniviranomaiset ovat pidättäneet ja vanginneet nelisenkymmentä ihmistä Argunin kaupungin hallintorakennukseen. Pidätettyjä henkilöitä on kidutettu ja kohdeltu kaltoin. Luotettavien lähteiden mukaan, viranomaiset ovat myös tuhonneet joidenkin uhrien passit estääkseen heitä pakenemasta maasta.

Venäjän viranomaisten haluttomuus tutkia vuoden 2017 ajojahdin hirmutekoja on ruokkinut väkivaltaa: koska yhtään henkilöä ei ole vieläkään asetettu oikeuden eteen, on tšetšeeniviranomaisilla hyvä syy uskoa, ettei seurauksia tulisi nytkään. Vuoden 2017 vainojen aikana sata ihmistä kaapattiin ja tapettiin. Lukuisat ihmiset pakenivat Tšetšeniasta.

Taustaa

Huhtikuussa 2017, venäläinen riippumaton sanomalehti Novaja Gazeta julkaisi jutun, jossa kertoi yli sadan homoseksuaaliksi väitetyn miehen tulleen kaapatuksi Tšetšeniassa osana viranomaisten koordinoimaa kampanjaa. Miehiä kidutettiin, pahoinpideltiin ja pakotettiin paljastamaan muita tuntemiaan LHBTI-ihmisiä.

Novaja Gazeta kertoi, että vahvistetun tiedon mukaan ainakin kolme henkilöä olisi tapettu, mutta lähteiden mukaan kuolleita olisi paljon enemmän. Niin venäläis- kuin tšetšeeniviranomaiset kiistivät toistuvasti väitteet. Myös silloisen vainon ainoan tunnetun uhrin Maksim Lapunovin tapauksen alustava rikostutkinta keskeytettiin.

Elokuussa 2018, 15 ETYJ:in jäsenmaata päätti aloittaa vakavien ihmisoikeusloukkausten selvittämisen. Kun Venäjä ei vielä marraskuuhun mennessä ollut vastannut ETYJ:in tiedusteluihin, päätti 16 ETYJ:in jäsenvaltiota käynnistää Moskovan mekanismin ja pyysi professori Wolfgang Benedekia tuottamaan raportin väitetyistä ihmisoikeusloukkauksista ja rankaisemattomuudesta Tšetšenian tasavallassa.

Raportti julkaistiin 20.12.2018. Se vahvisti väitteet vakavista ihmisoikeusloukkauksista Tšetšeniassa. Se kiinnitti huomiota erityisesti häirintään, vainoon, laittomiin pidätyksiin, kidutukseen, tahdonvastaisiin katoamisiin ja laittomiin teloituksiin, jotka kohdistuvat ennen kaikkea LHBTI-yhteisöön, ihmisoikeuspuolustajiin, juristeihin, riippumattomaan mediaan ja kansalaisyhteiskunnan toimijoihin.

Raportin mukaan Tšetšeniassa vallitseva rankaisemattomuuden kulttuuri on yksi perimmäisistä syistä ihmisoikeusloukkauksiin. Raportti antoi Venäjälle lukuisia suosituksia: sen tulisi aloittaa tutkinta väitteistä, perustaa erillinen tutkintakomitea selvittämään tapahtumat riippumattomasti ja läpinäkyvästi ja aloittaa tutkinta Maksim Lapunoviin kohdistuneista rikoksista.

Kahdeksan päivää raportin julkaisun jälkeen, tšetšeeniviranomaiset jatkoivat LHBTI-ihmisten vainokampanjaa.

“Emme voi kääntyä kenenkään puoleen” – homomiehet Tšetšeniassa ovat välittömän suojelun tarpeessa