Etusivu Vetoomus Tšetšenialainen ihmisoikeuspuolustaja Oyub Titiev vapautettava

Tšetšenialainen ihmisoikeuspuolustaja Oyub Titiev vapautettava

Kun Tšetšenian sodan uhrien ja kadonneiden kohtalo oli pimennossa, Oyub Titiev keräsi tiedonmuruja löytääkseen heidät. Yli 20 vuotta myöhemmin, hän selvittää ja tuo päivänvaloon ihmisoikeusloukkauksia Memorial-järjestössä.

Kunnes tammikuussa 2018 Oyub pidätettiin: poliisi väitti löytäneensä huumeita Oyubin autosta. Tekaistut huumesyytteet ovat nyky-Venäjällä yleinen keino mustamaalata ja häiritä ihmisoikeuspuolustajia. Titieviä uhkaa jopa kymmenen vuoden vankeustuomio.

Allekirjoita vetoomus: Oyub Titiev on välittömästi vapautettava ja Venäjän lopetettava ihmisoikeuspuolustajien häirintä!

Arvon presidentti Vladimir Putin; arvon valtionsyyttäjä Juri Tšaika,

Vaadin, että

• Oyub Titiev vapautetaan välittömästi ja ehdoitta. Häntä vastaan nostetut perusteettomat syytteet on kumottava. Oyub Titiev on mielipidevanki, jonka pidätys liittyy hänen oikeutettuun ihmisoikeustyöhönsä.
  • varmistatte, että Memorial, muut ihmisoikeusjärjestöt ja ihmisoikeuspuolustajat saavat toimia ilman kostotoimien pelkoa Tšetšeniassa ja muualla Venäjällä.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Oyub Titiev johtaa Tšetšenian pääkaupunki Groznyin Memorial-järjestöä, jonka tehtävänä on tuoda päivänvaloon menneitä ja nykyisiä ihmisoikeusloukkauksia Tšetšeniassa. Titiev on pitkän linjan toimija: kun ensimmäinen Tšetšenian sota raunioitti Groznyita, Titiev kulki taistelukentillä etsimässä sodan uhreja. Titiev kokosi tiedonmuruja yhteen ja selvitti kadonneiden ja kuolleiden olinpaikkoja.

Vakaumuksesta tuli ammatti, kun Titiev liittyi Memorialin palvelukseen 2002. Hän oli aikaisemmin auttanut järjestön työntekijä Natalia Estemirovaa tutkimaan armeijan ihmisoikeusloukkauksia kotikylässään Kurchaloissa ja sen lähiseuduilla.

Heinäkuussa 2009 pahin mahdollinen tapahtui. Estemirova kaapattiin ja tapettiin Groznyissa. Memorialin työ Groznyissa lakkautettiin. Memorialin Groznyin toimiston johtajan oli paettava Tšetšeniasta, kun häntä ja hänen perhettään uhkailtiin. Oyub Titiev ja muut työntekijät kuitenkin vaativat Memorialin johtoa Moskovassa jatkamaan työtä Tšetšeniassa ja joulukuussa 2009 toiminta käynnistyi uudelleen. Titiev otti samalla Groznyin toimiston johdettavakseen.

Estemirovan murha oli valtava järkytys ja osoitus ihmisoikeuspuolustajien kohtaamasta vaarasta alueella. Uhkauksia satelee alueen korkeinta johtoa myöten: Tšetšenian tasavallan presidentti Ramzan Kadyrov kutsui Titieviä ja tämän kollegaa tv-lähetyksessä “kansan ja valtion vihollisiksi” ja antoi vuonna 2014 heille “varoituksen, joka tulisi olemaan viimeinen”.

Tšetšenian parlamentin puhemies syytti vuonna 2017 “eri komiteoiden ja keskusten pseudopuolustajia ja valemedian edustajia” kansainvälisten sanktioiden voimaansaattamisesta. Sanktiot johtivat muun muassa Kadyrovin sosiaalisen median tilien sulkemiseen. Kaksi viikkoa myöhemmin, Titiev pidätettiin.

Poliisi pysäytti Titievin aamulla 9.1.2018 ja väitti löytäneensä 180g marihuanaa tämän autosta. Titiev pidätettiin eikä hän saanut ottaa yhteyttä asianajajaansa useaan tuntiin. Koska alkuperäisessä etsinnässä oli tehty niin paljon proseduraalisia virheitä, etsintä näyteltiin ja lavastettiin uudelleen “todistajan” läsnäollessa poliisiasemalla.

Oikeudenkäyntiä vailla oikeutta

Titievin oikeudenkäynnin tarkoitushakuisuus on ilmeistä. Presidentti Kadyrov ehti jo viime elokuussa todeta ”kertovansa nyt virallisesti ihmisoikeuspuolustajille: kunhan oikeus antaa päätöksensä [Titievin oikeusjutussa], Tšetšeniasta tulee heille terroristien tavoin kielletty alue.”

Oikeudenkäynnin absurdiutta kuvaa, että syyttäjän todistajina toimii 60 poliisien erikoisjoukon jäsentä ja todistaja, joka ei kyennyt tunnistamaan Titieviä ilman uusintayrityksiä. Kaikki pidätyspaikan ja poliisilaitoksen väliset valvontakamerat olivat pidätyspäivänä korjauksessa. Yksi sinetöidyistä todisteita sisältäneistä kasseista on hävinnyt, yhteen on ilmestynyt pidätyspäivän jälkeisenä päivänä Titievin päästä irroitettuja hiuksia.

Tästä huolimatta, puolustuksen vaatimukset vapauttamisesta kaikuvat kuuroille korville ja vuoden 2019 puolella pidetyissä seitsemässä kuulemisessa Titievin pidätysvankeutta on jatkettu.

Ulkomaalaisista agenteista lavastuksiin

On ilmeistä, että Oyub Titievin pidättämisen syy on hänen hallinnolle epämieluisa ihmisoikeustyönsä. Ihmisoikeuspuolustajien ja aktivistien häirintä Venäjällä ja Tšetšeniassa on yleistä. Vielä Putinin kolmannen presidenttikauden alussa ihmisoikeuspuolustajat pyrittiin hiljentämään leimaamalla heidät ulkomaisiksi agenteiksi ja vaikeuttamalla mielenosoitusten järjestämistä, mutta nyt tekaistut syytteet, oikeudellinen häirintä, väkivalta ja sillä uhkailu ovat yleistyneet merkittävästi. Mikäli Titiev tuomitaan, voi hän saada jopa kymmenen vuoden rangaistuksen.

Oyub Titievin pidätys ei ole ainoastaan räikeä vääryys, mutta jättää myös ihmisoikeusloukkausten uhrit ja näiden omaiset täysin Tsetsenian mielivaltaisten vallanpitäjien armoille. Ramzan Kadyrov on tehnyt selväksi, että Oyub Titievin oikeudenkäynnin päätyttyä ihmisoikeuspuolustajilla ei ole enää mitään asiaa ”hänen alueelleen”.

Titiev ei ainoastaan vastannut Memorialin toimiston pyörittämisestä, vaan tarjosi myös konsultaatiota ihmisoikeusloukkausten uhreille. Hän tarjosi oikeusapua ja valmisteli raportteja ihmisoikeusloukkauksista. Hän matkusti onnettomuuspaikoille ympäri Tšetšeniaa, joissa hän haastatteli kidutuksen ja väkivallan uhreja sekä kadonneiden henkilöiden omaisia. Memorialin työn ansiosta satoja Tsetseniassa selvittämättä jätettyjä ihmisoikeusrikoksia,kuten tahdonvastaisia katoamisia, on viety Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen.

Allekirjoita vetoomus: Oyub Titiev on välittömästi vapautettava ja hänen ihmisoikeustyönsä turvattava!