Etusivu Vetoomus Translain täytyy taata itsemäärämisoikeus kaikille

Translain täytyy taata itsemäärämisoikeus kaikille

Uusi hallitus on asettanut itselleen tavoitteeksi translain kokonaisuudistuksen käynnistämisen. Uuden lain myötä sukupuolen juridinen vahvistaminen ja lääketieteelliset hoidot erotetaan toisistaan ja lisääntymiskyvyttömyysvaatimuksesta luovutaan.

Tämä on hienoa! Tärkeä etappi transihmisten syrjinnän vastaisessa työssä voi olla pian saavutettu.

Uutta lakia säädettäessä on kuitenkin huomioitava itsemääräämisoikeuden toteutuminen kaikille. Myös alle 18-vuotiaalla on oltava oikeus omaa identiteettiä vastaavaan sukupuolimerkintään.

Hienoa, uusi hallitus!

Hallitusohjelmakirjaukset translain uudistamisesta näyttävät erinomaista suuntaa.

Varmistattehan kuitenkin, että

• uusi laki takaa itsemääräämisoikeuden toteutumisen kaikille, ja juridisen sukupuolen vahvistamisen 18 vuoden ikärajasta luovutaan.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Itsemääräämisoikeus kaikille – Ei unohdeta lapsia ja nuoria!

Translain kokonaisuudistuksessa ei saa unohtaa lasten ja nuorten oikeuksia. Hallitusohjelmaan on nyt kirjattu, että uuden lain myötä juridisen sukupuolen vahvistaminen perustuen omaan selvitykseen olisi edelleen mahdollista vain 18 vuotta täyttäneille.

Nykytilanteessa trans- ja muunsukupuoliset lapset ja nuoret joutuvat odottamaan vähintään 18 vuoden ikää, ennen kuin he voivat hakea sukupuolimerkinnän muuttamista henkilöllisyystodistukseen. Ikärajasta luopuminen mahdollistaisi sukupuolimerkinnän muuttamisen myös alle 18-vuotiaille trans- ja muunsukupuolisille lapsille ja nuorille.

18 vuoden ikärajasta luopuminen sukupuolen juridisessa vahvistamisessa on keskeistä lapsen oikeuksien toteutumiseksi. Sukupuolen juridista vahvistamista koskevan lainsäädännön tulee turvata lapsen edun toteutuminen ja suojella lasta ympäröivän yhteiskunnan syrjinnältä.

Kannusta hallitusta viemään translain uudistaminen maaliinsa niin, että kaikkien itsemääräämisoikeus toteutuu, ja juridisen sukupuolen vahvistamisen 18 vuoden ikärajasta luovutaan.

Lue lisää transihmisten oikeuksista