Something went wrong submitting the form. Please reload the page and try again.
Toimittaja Raman Pratasevitš vapautettava välittömästi
Vetoomus

Toimittaja Raman Pratasevitš vapautettava välittömästi

Valko-Venäjän viranomaiset tekaisivat pommiuhan ja pakottivat matkustajakoneen tekemään välilaskun Minskiin – vain pidättäkseen maanpaossa eläneen toimittaja Raman Pratasevitšin ja tämän tyttöystävän Sofia Sapegan.

Heidät on vangittu yksinomaan poliittisista syistä. Pratasevitšia uhkaa jopa 20 vuoden tuomio ja hän on suuressa vaarassa joutua kidutetuksi.

Allekirjoita vetoomus: Pratasevitš ja Sapega on vapautettava välittömästi.

Tavoitteesta
Allekirjoitusta
Closing soon
Ole mukana luomassa laajaa kansainvälistä painetta – jaa vetoomusta
FacebookTwitterWhatsApp

Hyvä valtionsyyttäjä Andrei Shved

Vaadin, että

• Raman Pratasevitš, Sofia Sapega ja muut mielivaltaisesti pidätetyt ja vangitut vapautetaan välittömästi.

• viranomaiset varmistavat, ettei Pratasevitšia tai Sapegaa kiduteta tai pahoinpidellä, että uskottavat väitteet kidutuksesta tutkitaan perusteellisesti ja että he saavat esteettä ja viipymättä tavata valitsemaansa asianajajaa.

Ole mukana luomassa laajaa kansainvälistä painetta – jaa vetoomusta
FacebookTwitterWhatsApp

PÄIVITYS 28.6.2021: Raman Pratasevitš ja Sofia Sapega on siirretty viime viikolla kotiarestiin. Lavastettujen televisiotunnustusten ja todennäköisen kidutuksen jälkeen, tämä on huojentava tieto. Pratasevitšin isän tietojen mukaan, syytteet ovat kuitenkin yhä voimassa.

Tausta

26-vuotias Raman Pratasevitš on tunnettu toimittaja ja bloggaaja. Hän toimi päätoimittajana Telegramin NEXTA-kanavalla, jossa jaettiin tietoa rauhanomaisista mielenosoituksista ja järjestäytymisestä viime elokuun vilpillisinä pidettyjen presidentinvaalien jälkeen esimerkiksi laajamittaisten Internet-sulkujen aikana.

Toukokuun 23. päivä Pratasevitš ja hänen tyttöystävänsä Sofia Sapega olivat palaamassa lomamatkaltaan Kreikasta Vilnaan. Kun Ryanairin kone oli ylittämässä Valko-Venäjän ilmatilaa, Valko-Venäjän ilmailuhallinto vaati konetta laskeutumaan välittömästi Minskiin väitetyn pommiuhan takia. Valko-Venäjän MIG-hävittäjät “saattoivat” matkustajalentokonen Minskin lentokentälle. Muiden matkustajien lausuntojen mukaan maanpaossa elänyt Pratasevitš oli tajunnut koneen kääntyessä tulevansa pidätetyksi ja ollut silminnähden peloissaan.

Raman Pratasevitšin ja Sofia Sapegan pidätys on johtanut kansainväliseen tyrmistykseen. On ilmiselvää, että molemmat on pidätetty kostona Pratasevitšin hallinnolle kriittisestä toimittajantyöstä.

Valko-Venäjän hallinto vainoaa toisinajattelijoita yhä ankarammin. Viime vuoden presidentinvaalien jälkeisissä mielenosoituksissa on pidätetty yli 30 000 ihmistä ja tuhannet ovat kertoneet kidutuksesta ja kaltoinkohtelusta. Valkovenäläisten ihmisoikeusjärjestöjen mukaan maassa on yli 400 mielipiteidensä vuoksi vangittua. Useat ovat saaneet vuosien tuomioita osoitettuaan mieltä hallintoa vastaan.

Pratasevitšia uhkaa jopa 20 vuoden vankeus ja hän on suuressa kidutuksen ja kaltoinkohtelun vaarassa. Päivä pidätyksensä jälkeen, Pratasevitš antoi valtiontelevisiossa lausunnon, jossa “tunnusti” syyllisyytensä ja kertoi tulleensa hyvin kohdelluksi – kasvot samanaikaisesti näkyvästi ruhjeilla. Amnesty uskoo, että “tunnustus” ei ole vapaaehtoinen, vaan saatu kiduttamalla.

Allekirjoita vetoomus nyt ja vaadi valtionsyyttäjä Andrei Shvediä vapauttamaan Raman Pratasevitš ja Sofia Sapega välittömästi.