Tiesitkö Australian vankilasaarista?

Australian hallitus on luonut julman järjestelmän, jonka tarkoituksena on estää turvaa hakevien ihmisten pääsy maahan. Tuhannet pakolaiset ja turvapaikanhakijat elävät epäinhimillisissä oloissa, jatkuvassa väkivallan pelossa ja ilman kunnollista terveydenhuoltoa.

Australian maahanmuuttoministeri Peter Dutton,

Naurun ja Papua-Uuden-Guinean käsittelykeskukset on suljettava.
Naurulla ja Manuksella nyt olevat turvapaikanhakijat ja pakolaiset pitää tuoda Australiaan viivyttelemättä.
Ihmisten keskeneräiset hakemukset kansainvälisen suojelun saamiseksi on käsiteltävä oikeudenmukaisesti ja kohtuullisen ajan kuluessa.
On varmistettava, että kaikilla Naurulla ja Manuksella pakolaisaseman saaneilla ihmisillä on oikeus asettua Australiaan.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Lapset ja aikuiset pakenevat sotaa ja vainoa. He tekevät merimatkan päästäkseen Australiaan, turvaan. Australia kuitenkin käännyttää heidät mereltä kaukaisille saarille, Naurulle tai Papua-Uudelle-Guinealle kuuluvalle Manukselle, joille se maksaa käytännössä siitä, että ne pitävät turvaa etsivät ihmiset poissa Australiasta. Australia näkee paljon vaivaa salatakseen julmuudet, eikä esimerkiksi toimittajia päästetä lähellekään leirejä.

Tutkijamme kävivät Naurulla tämän vuoden heinäkuussa ja Manuksella marraskuussa 2013. He onnistuivat pääsemään käsittelykeskuksiksi kutsutuille leireille tarkkailemaan pakolaisten olosuhteita. Se mitä he näkivät, oli pöyristyttävää.

Tuhannet ihmiset elävät alkeellisissa oloissa teltoissa jopa vuosien ajan. Ihmiset elävät kuin vankeudessa, tiukkojen liikkumista ja muita perustoimintoja koskevien rajoitusten alaisina. Paikallisten asukkaiden väkivaltaiset hyökkäykset pakolaisia vastaan ovat tavallisia.

Julmaa ja epäinhimillistä kohtelua

”Kun tulimme tänne, löysimme telttoja viidakosta. Kahdeksan perhettä sijoitettiin yhteen telttaan, siellä oli yhteensä kuusi lasta, pikkulapsia. [–] Suurimman osan päivästä meille ei annettu vettä. He antoivat vain pienen määrän. Se ei riittänyt siinä kuumuudessa. Joskus emme päässeet suihkuun kolmeen päivään. Lapsille tuli iho-ongelmia. Tätä kesti kaksi vuotta”, kertoo eräs miespuolinen turvapaikanhakija Naurulla.

”Olen väsynyt elämääni.”

Terveydenhuolto on olematonta. ”Toisinaan ambulanssi tulee, toisinaan ei, joskus se tulee 20 minuutissa ja joskus menee kolme tuntia. Meitä on kielletty soittamasta ambulanssia leirin asukkaille tai viemästä heitä sairaalaan, sillä sitä pidetään ’avustamisena’, kun meidän tehtävämme on tukea asukkaiden itsenäisyyttä”, kertoo Naurulla toimivan keskuksen työntekijä.

Näin eräs turvapaikanhakija kuvailee vaimonsa synnytystä Naurulla: ”Näin vaimoni makaavan sängyn alla. Sängyssä ei ollut patjaa… Näin hoitajan, australialaisen hoitajan, pelaavan tablettitietokoneella. Vaimoni itki. Pyysin: ”Auttakaa vaimoani. Tämä on kuin vankila, ei synnytyshuone.” Kylpyhuoneessa ei ollut paperia tai käsienpesuainetta. Lähdin ostamaan saippuaa ja paperirullia.”

Itsemurhat ovat tavallisia leireillä. Sekä lapset että aikuiset kertoivat tutkijoille ahdistuksesta, joka oli niin syvää, että he harkitsivat itsemurhaa.

”Olen väsynyt elämääni”, totesi Naurulla 15-vuotias tyttö, joka kertoi yrittäneensä itsemurhaa kahdesti.

Australian hallitus aiheuttaa suunnatonta kärsimystä pakolaisille ja turvapaikanhakijoille ja ponnistelee kätkeäkseen tekonsa muulta maailmalta. Australian hallituksen julmuudet eivät saa jäädä piiloon. Allekirjoita vetoomus ja näytä, että maailma ei sulje silmiään.

Vetoomus on osa Amnestyn kansainvälistä Turvassa-kampanjaa pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden oikeuksien puolesta.

Lue lisää pakolaisten olosuhteista Naurulla.

Liity Turvassa-kampanjan toimintaverkostoon.