Etusivu Vetoomus Taistelu Amazonin sademetsästä: neljä naista vastaan teollisuusjätit

Taistelu Amazonin sademetsästä: neljä naista vastaan teollisuusjätit

Maailman suurimman sademetsän ja hiilinielun Amazonin arvo koko maailmalle on kiistaton – mutta taistelu sen kohtalosta Ecuadorissa käydään epäsuhtaisessa asetelmassa: neljä naista vastaan kaivos- ja öljyteollisuus.

Amazonin naiset-kollektiivia edustavien Patricia Gualingan, Nema Grefan, Salomé Arandan ja Margoth Escobarin kimppuun on hyökätty. Heidän henkeään on uhattu. Siitä huolimatta, viranomaiset eivät ole järjestäneet aktivisteille tarvittavaa suojelua tai aloittaneet oikeusprosessia hyökkääjiä vastaan.

Allekirjoita vetoomus ja tue ympäristönsuojelijoita: Ecuadorin on pystyttävä suojelemaan ihmisoikeuspuolustajia tehokkaammin!

Arvon valtakunnansyyttäjä Diana Salazar,

Vaadin, että

• Teette kaikkenne varmistaaksenne nopean, perusteellisen ja riippumattoman tutkinnan Particia Gualingaan, Nema Grefaan, Salome Arandaan ja Margoth Escobariin kohdistuneista hyökkäyksistä ja häirinnästä.
  • Aloitatte tutkintaohjeiden kehittämisen ihmisoikeuspuolustajiin kohdistuville rikoksille, jotta koordinaatio rikostukinnasta vastaavien mekanismien ja viranomaisten välillä vahvistuu.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Voisitko kuvitella, että sinua ja perhettäsi uhattaisiin joka päivä työsi takia?

Näin käy Amazonin alueella asuville Patricia Gualingalle, Nema Grefalle, Salomé Arandalle ja Margoth Escobarille, koska he suojelevat maailman suurinta sademetsää. Heidän työnsä uhkaa kaivos- ja öljyteollisuuden poliittisia ja taloudellisia intressejä alkuperäiskansojen alueilla Ecuadorissa. Vuonna 2018 joukko tuntemattomia henkilöitä hyökkäsi heitä vastaan ja lähetti tappouhkauksia. Jo yli vuoden ajan Ecuadorin viranomaiset ovat epäonnistuneet naisten suojelemisessa ja hyökkääjien tunnistamisessa.

Kuvassa Amazonin naiset: vasemmalta oikealla Salomé Aranda, Nema Grefa, Patricia Gualinga ja Margoth Escobar

Kymmenet naiset Ecuadorissa työskentelevät yhdessä suojellakseen Amazonia, joka on koti sadoille alkuperäiskansoille, tuhansille eläinlajeille ja johon kuuluu puolet maailman sademetsistä. Öljy- ja kaivosteollisuus sekä hakkuut uhkaavat ympäristöä ja alkuperäiskansojen oikeuksia.

Naiset joutuvat uhmaamaan valtavia poliittisia ja taloudellisia intressejä tehdäkseen työtään. Maassa, jossa ihmisoikeuspuolustajia ja aktivisteja kohtaan tehtyjä hyökkäyksiä ei usein rangaista eikä mikään viranomainen takaa heidän suojeluaan. Patrician, Neman, Salomén ja Margothin kaltaiset ihmiset joutuvat päivittäin vaarantamaan henkensä puolustaakseen luontoa ja ihmisoikeuksia.

Presidentti Lenín Morenolla ja valtakunnansyyttäjä Diana Salazarilla on mahdollisuus puuttua tilanteeseen. Heidän täytyy taata oikeutta ja suojelua kaikille, jotka puolustavat ihmisoikeuksia ja ympäristöä Ecuadorissa.

Rankaisemattomuudesta ja uhkailuista huolimatta Amazonin naisiin kuuluva Patricia Gualinga vakuuttaa etteivät he luovuta: ”Me toimimme yhdessä ja jatkamme taisteluamme Äiti Maan puolustamiseksi.”

Vetoa valtakunnansyyttäjä Salazariin oikeuden ja suojelun takaamiseksi ihmisoikeuspuolustajille!

Lue lisää työstämme ilmastokriisin pysäyttämiseksi