Etusivu Vetoomus Sudan: Pelastetaan Noura teloitukselta!

Sudan: Pelastetaan Noura teloitukselta!

19-vuotias Noura Hussein raiskattiin. Kun Nouraa yritettiin raiskata toisen kerran, hän puukotti raiskaajan itsepuolustukseksi. Noura sai teosta kuolemantuomion, ja hänet voidaan teloittaa minä hetkenä hyvänsä.

Hänellä on enää vain kymmenen päivää aikaa valittaa tuomiosta. Yhdessä voimme pelastaa hänet – vetoa Nouran puolesta!

Hyvä Sudanin presidentti Omar al-Bashir ja oikeusministeri Mohammed Bushara Dousa,

• Vaadin, että Nouran kuolemantuomio kumotaan.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Noura Hussein pakotettiin naimisiin 16-vuotiaana. Pakkoavioliitosta sopivat hänen isänsä sekä Nouran tuleva aviomies. Noura pakeni tilannetta tätinsä luokse. Kolmen vuoden jälkeen hänen isänsä huijasi Nouran takaisin ja hän joutui vasten tahtoaan muuttamaan aviomiehensä kotiin.

Koska Noura ei suostunut yhdyntään miehen kanssa, tämä raiskasi hänet. Aviomiehen kaksi veljeä ja serkku pitelivät Nouraa paikoillaan aviomiehen raiskatessa hänet ensimmäisen kerran. Seuraavana aamuna mies yritti raiskata Nouran uudelleen, jolloin Noura pakeni keittiöön, sai käsiinsä veitsen ja puukotti miehen. Aviomies kuoli myöhemmin vammoihinsa.

Noura kertoi tapahtuneesta välittömästi perheelleen. Nouran isä ilmiantoi Nouran poliisille ja tapahtumien seurauksena koko perhe hylkäsi hänet.

Oikeus katsoi Nouran syyllistyneen murhaan, vaikka todellisuudessa hän puolusti itseään raiskaukselta sekä mieheltä, jonka kanssa hänet oli pakotettu naimisiin alaikäisenä. Tuomio kuvastaa myös oikeusistuimen näkemystä, jonka mukaan avioliitossa ei voi tapahtua raiskausta.

Noura ei ole rikollinen, hän puolusti itseään raiskaajaa vastaan.

Kuolemanrangaistus on äärimmäisen julma ja epäinhimillinen tuomio. Raiskauksen uhrit tarvitsevat tukea, eivät kuolemantuomiota. Allekirjoita vetoomus – estetään yhdessä Nouran teloitus!