Etusivu Vetoomus Sri Lanka: 13 ihmisen hirttäminen estettävä!

Sri Lanka: 13 ihmisen hirttäminen estettävä!

Sri Lankan presidentti Maithripala Sirisena on allekirjoittamassa tällä viikolla määräykset 13 kuolemaantuomitun teloittamisesta. Amnestyn saamien tietojen mukaan ensimmäiset kaksi teloitusta saatetaan panna toimeen jo tulevana lauantaina 29.6.

Nämä olisivat ensimmäiset teloitukset Sri Lankassa 43 vuoteen. 13 kuolemaantuomittua henkilöä on tuomittu huumausainerikoksista ja teloitukset onkin ajoitettu keskelle Sirisenan lanseeraamaa huumeidenvastaista viikkoa.

Allekirjoita vetoomus ja vaadi Sirisenaa pysäyttämään teloitukset!

Arvon presidentti Maithripala Sirisena,

Vaadin, että

• Jätätte allekirjoittamatta määräykset 13 kuolemaantuomitun vangin teloittamisesta ja varmistatte, että Sri Lanka ei palaa 43 vuoden jälkeen teloittajien joukkoon.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Sri Lanka ei ole toimeenpannut kuolemantuomiota sitten vuoden 1976. Mutta nyt maa on ottamassa valtavaa takapakkia ihmisoikeustiellään.

Presidentti Maithripala Sirisena ilmoitti jo maaliskuussa 2019, että Sri Lanka on todennäköisesti aloittamassa teloitukset uudelleen. 20. kesäkuuta Sirisena lanseerasi uuden huumeidenvastaisen viikon, jonka aikana maa olisi päättämässä 13 huumerikoksista tuomitun henkilön teloittamisesta.

Amnestyn saamien tietojen mukaan ensimmäiset teloitukset saatettaisiin toteuttaa jo lauantaina 29.6.

Rikosta ei hyvitetä toisella: kuolemantuomiot eivät ratkaise huumerikollisuuteen liittyviä ongelmia, mutta avaavat portit peruuttamattomalle ihmisoikeusloukkaukselle.

Allekirjoita vetoomus ja estä teloitukset!

Tutustu huhtikuiseen raporttiin kuolemantuomioon liittyvistä ongelmista Sri Lankassa

Amnesty vastustaa kuolemanrangaistusta kaikissa olosuhteissa

Amnesty International vastustaa kuolemanrangaistusta ja sen toimeenpanoa kaikissa olosuhteissa. Kuolemanrangaistus on julma, epäinhimillinen ja ihmisarvoa alentava rangaistus, joka loukkaa oikeutta elämään äärimmäisellä tavalla. Amnesty on kampanjoinut kuolemanrangaistuksen lopettamisen puolesta jo yli 40 vuotta.

Lue lisää kuolemanrangaistuksen vastaisesta työstämme