Etusivu Vetoomus Sri Lanka: 13 ihmisen hirttäminen estettävä!

Sri Lanka: 13 ihmisen hirttäminen estettävä!

Sri Lankan presidentti Maithripala Sirisena allekirjoitt kesäkuussa määräykset 13 kuolemaantuomitun teloittamisesta. Teloitukset oli tarkoitus toimeenpanna jo 29.6., mutta Sri Lankan korkein oikeus pysäytti teloitukset, jotta vastaajat saisivat mahdollisuuden hakea muutosta tuomioonsa. Käsittely pidetään lokakuun 30. päivä.

Nämä olisivat ensimmäiset teloitukset Sri Lankassa 43 vuoteen. 13 kuolemaantuomittua henkilöä on tuomittu huumausainerikoksista ja teloitukset oli ajoitettu keskelle Sirisenan lanseeraamaa huumeidenvastaista viikkoa.

Allekirjoita vetoomus ja vaadi Sirisenaa pysäyttämään teloitukset!

Arvon presidentti Maithripala Sirisena,

Vaadin, että

• Jätätte allekirjoittamatta määräykset 13 kuolemaantuomitun vangin teloittamisesta ja varmistatte, että Sri Lanka ei palaa 43 vuoden jälkeen teloittajien joukkoon.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Sri Lanka ei ole toimeenpannut kuolemantuomiota sitten vuoden 1976. Mutta nyt maa on ottamassa valtavaa takapakkia ihmisoikeustiellään.

Presidentti Maithripala Sirisena ilmoitti jo maaliskuussa 2019, että Sri Lanka on todennäköisesti aloittamassa teloitukset uudelleen. 20. kesäkuuta Sirisena lanseerasi uuden huumeidenvastaisen viikon, jonka aikana maa olisi päättämässä 13 huumerikoksista tuomitun henkilön teloittamisesta.

Ensimmäisiä teloituksia oltiin toimeenpanemassa lauantaina 29.6., mutta korkein oikeus pysäytti teloituksien toimeenpanon, jotta syytetyt saavat valittaa tuomioistaan. Käsittelyt pidetään 30. lokakuuta.

Rikosta ei hyvitetä toisella: kuolemantuomiot eivät ratkaise huumerikollisuuteen liittyviä ongelmia, mutta avaavat portit peruuttamattomalle ihmisoikeusloukkaukselle.

Allekirjoita vetoomus ja estä teloitukset!

Tutustu huhtikuiseen raporttiin kuolemantuomioon liittyvistä ongelmista Sri Lankassa

Amnesty vastustaa kuolemanrangaistusta kaikissa olosuhteissa

Amnesty International vastustaa kuolemanrangaistusta ja sen toimeenpanoa kaikissa olosuhteissa. Kuolemanrangaistus on julma, epäinhimillinen ja ihmisarvoa alentava rangaistus, joka loukkaa oikeutta elämään äärimmäisellä tavalla. Amnesty on kampanjoinut kuolemanrangaistuksen lopettamisen puolesta jo yli 40 vuotta.

Lue lisää kuolemanrangaistuksen vastaisesta työstämme