Yli sata homoksi epäiltyä siepattu, kidutettu tai tapettu Tšetšeniassa. Vaadi oikeutta!

Tšetšeniassa vainotaan homoiksi oletettuja miehiä osana järjestelmällistä vihakampanjaa. Jo kolme miestä on tapettu. Vaadi Venäjän viranomaisia puuttumaan tilanteeseen viipymättä.

Arvoisa tutkintakomitean puheenjohtaja Aleksandr Bastrykin,

Venäjän viranomaisten on perusteellisesti tutkittava tiedot homoiksi oletettujen miesten sieppauksista ja tapoista ja varmistettava, että mahdollisiin rikoksiin syyllistyneet tuodaan oikeuden eteen.

Seksuaalisen suuntautumisensa vuoksi vainottujen ihmisten turvallisuus on taattava ja Tšetšenian viranomaisten karkean syrjivät lausunnot on tuomittava ehdottomasti.

Venäjän ja Tšetšenian viranomaisten on kansainvälisten ihmisoikeussopimusten velvoittamana tutkittava viharikokset ja asetettava niihin syyllistyneet syytteeseen.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

05000100001500020000

Venäläinen riippumaton sanomalehti Novaja Gazeta uutisoi 1. huhtikuuta, että yli sata homoseksuaaliksi oletettua miestä on siepattu Tšetšeniassa osana järjestelmällistä kampanjaa. Lehden tietojen mukaan miehiä on kidutettu, pahoinpidelty ja heidät on pakotettu paljastamaan tuntemiensa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten nimiä. Novaja Gazetan lähteiden mukaan vähintään kolme miestä on jo tapettu.

Joidenkin lähteiden mukaan osa siepatuista miehistä on palautettu perheidensä luo. Mahdollisesti koska sieppaajat eivät kyenneet varmistamaan heidän seksuaalista suuntautumistaan. Alueella vallitsevan homovastaisen ilmapiirin vuoksi he ovat kuitenkin vakavassa vaarassa. Venäläinen kansalaisjärjestö Russian LGBTI network on vahvistanut Novaja Gazetan tiedot ja tarjoaa apua alueelta pakeneville.

Tšetšenian viranomaisten reaktiot uutiseen ovat vaihdelleet kiistämisestä vitsailuun ja verhottuihin uhkauksiin. Venäjän presidentin hallinnon tiedottaja Dimitri Peskov kertoi 3. huhtikuuta, että sisäministeriö ”tarkistaa tietoja ei-perinteisen suuntautumisen omaavien miesten vainosta”.

Kansainväliset ihmisoikeussopimukset velvoittavat Venäjän ja Tšetšenian viranomaisia tutkimaan viharikokset ja asettamaan niihin syyllistyneet syytteeseen.

”Kunniamurhat” ovat yhä yleisiä Tšetšeniassa

Tšetšeniassa perheenjäsenen oletettu tai todellinen homoseksuaalisuus mielletään usein loukkaukseksi perheen ”kunniaa” kohtaan. Homomiehet ovat todellisessa vaarassa joutua oman perheensä surmaamiksi. Rankaisemattomuus on yleistä, eivätkä murhiin syyllistyneet yleensä joudu vastaamaan teoistaan oikeudessa.

Seksuaalivähemmistöihin kohdistuva vihapuhe on maassa yleistä. Tšetšenian ihmisoikeusneuvoston jäsen Kheda Saratova on todennut Tšetšenian ja maan oikeusjärjestelmän suhtautuvan ”ymmärryksellä” henkilöihin, jotka surmaavat homoksi epäillyn sukulaisensa. Saratova totesi myöhemmin tulleensa väärinymmärretyksi ja kertoi ettei pystynyt tuolloin ajattelemaan selkeästi. Hän oli sanojensa mukaan yhä shokissa saatuaan tietää, että Tšetšeniassa on homomiehiä.

Ramzan Kadyrovin johtama Tšetšenia on surullisen kuuluisa ihmisoikeusloukkauksistaan. Hallitusta kritisoivat toisinajattelijat, ihmisoikeuspuolustajat ja toimittajat vaiennetaan uhkauksilla ja väkivallalla.