Etusivu Vetoomus Sateenkaari + Neitsyt Maria = kahden vuoden tuomio?

Sateenkaari + Neitsyt Maria = kahden vuoden tuomio?

Puolalaista Elżbieta Podleśnaa uhkaa jopa kahden vuoden tuomio Neitsyt Mariaa esittävän ja sateenkaaren värein koristellun julisteen hallussapidosta. Tai kuten viranomaiset asian esittävät, “uskonnollisten tunteiden loukkaamisesta”.

Ainoa loukattu taho on oikeustaju. Absurdit syytteet loukkaavat sananvapautta: julisteen hallussapito tai sen viesti eivät täytä rikoksen tunnusmerkkejä. Elżbietan kodin ratsaaminen aamukuudelta tai pidättäminen tunneiksi ilman selkeää perustetta eivät myöskään tue kuvaa oikeuden toteutumisesta.

Allekirjoita vetoomus: aktivistien tarkoitushakuisen häirinnän on loputtava ja Elżbietan syytteet kumottava.

Arvon sisäministeri Joachim Brudziński,

Vaadin, että

• Elżbieta Podleśnaa koskeva rikostutkinta lopetetaan välittömästi, syytteet hylätään ja häneltä takavarikoidut työvälineet palautetaan hänelle
  • hänen ja muiden aktivistien rauhanomaisen aktivismin ja kansalaisvaikuttamisen häirintä lopetetaan

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Piirustus Elzbieta PodlesnastaElżbieta Podleśnan huhtikuinen maanantaiaamu ei ollut se perinteisin. Hän oli juuri edellisenä iltana palannut aktivismikiertueeltaan Hollannista ja Belgiasta, jossa hän oli vieraillut paikallisten Amnestyn osastojen luona. Aamukuudelta paikallinen poliisi aloitti ratsian Elżbietan asunnolla ja hänet pidätettiin tunneiksi ilman selkeää perustetta.

Poliisit löysivät asunnolta julisteen, jossa Neitsyt Marian sädekehä oli koristeltu sateenkaaren värein. Samoja julisteita oli liimattu ympäri Płockin kaupunkia edeltävinä viikkoina. On epäselvää mitä poliisi odotti Elżbietan asunnolta löytävänsä, sillä etsintäluvan perusteita ei ole täsmennetty – mutta julisteen löytymisen myötä Elżbietaa vastaan ollaan nostamassa syytteet “uskonnollisten tunteiden loukkaamisesta”. Elżbietan tietokone, matkapuhelin ja muistikortit takavarikoitiin eikä hän ole saanut niitä takaisin.

Aktivistien häirintä on lopetettava

Syytteet ja rikostutkinta ovat absurdeja ja ongelmallisia ainakin kahdesta näkökulmasta. Ensinnäkin, julisteen hallussapito tai sen viesti eivät täytä minkään rikoksen tunnusmerkkejä, vaan ovat sananvapauden yleisesti ja kansainvälisesti hyväksyttyjen määritelmien suojelemia. Maa ei voi yksipuolisesti rajoittaa kansalaistensa sananvapautta näin tarpeettomasti.

Toisaalta, pidätys ja syytteet on syytä nähdä Puolan kontekstissa. Elżbieta Podleśna on tunnettu ihmisoikeuspuolustaja, joka puolustaa kansalaisyhteiskunnan toimintaa maassa.

Vuonna 2016 valtaan palanneen Laki ja oikeus -puolueen aikakaudella kokoontumisvapautta on kavennettu. Amnesty on raporteissaan todennut kokoontumisvapauden tarpeettoman rajoittamisen, virkavallan liiallisen voimankäytön ja mielenosoittajiin kohdistettujen oikeustoimien rapauttavan kansalaisyhteiskunnan toimintaedellyksiä. Se lienee myös pidätysten ja oikeustoimien perimmäinen tarkoitus hallinnolle kriittisten soraäänten hiljentämisen lisäksi. Samalla hallinto on antanut etuoikeuden “toistuville” mielenosoituksille, jotka ovat usein hallitukseen myönteisiä ja joiden aikana muille mielenosoituksille ei anneta lupia.

Elżbieta ja muut kaduille uskaltautuneet kansalaisaktivistit on palkittu aktivismistaan lukuisilla sakko- ja hallinnollisilla tuomioilla. Mutta heille pelissä onkin Puolan kansalaisyhteiskunnan elinvoimaisuus ja tulevaisuus.

Elżbietaa vastaan esitetyt syytteet ovat kätevä keppihevonen hänen aktivisminsa estämiselle. Varmista, että niin ei käy. Allekirjoita vetoomus.

Lue lisää Puolan oikeusvaltion tilasta: Puolan korkeimman oikeuden puheenjohtaja ja tuomari Małgorzata Gersdorf puolustaa Puolan oikeusvaltiota