Etusivu Vetoomus Sananvapaus vaarassa Espanjassa

Sananvapaus vaarassa Espanjassa

Räppäri syytteessä poliittisista lyriikoistaan, opiskelija twiittaamastaan meemistä ja dokumentaristi YouTube-kanavansa dokumenttisarjasta? Espanjassa ilmaisunvapaus on koetuksella. Maassa on tuomittu kymmeniä taiteilijoita, toisinajattelijoita ja sosiaalisen median käyttäjiä epämääräisen terrorisminvastaisen lain perusteella, joka murskaa taiteellisen ilmaisunvapauden ja tukahduttaa sananvapauden. Allekirjoita vetoomus!

Hyvä Espanjan oikeusministeri Rafael Català,

Vaadin, että

• Rikoslain pykälä 578 ”terrorismin ihannoinnista ja terrorismin uhrien häpäisemisestä” on kumottava.
  • Rauhanomainen ilmaisu on sallittava ja kaikista pykälän 578 nojalla nostetuista syytteistä, jotka koskevat rauhanomaista mielipiteenilmausta, on luovuttava.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Nyto Rukeli, 23, pidätettiin vuonna 2016. Häntä syytettiin terrorismin ihannoinnista. Rukeli on rap-artisti, ja syytteet perustuvat hänen sanoituksiinsa. ”Minua ei vaienneta edes maan alla, taidetta ei voi vangita”, Rukeli on sanaillut.

Rukelin kanssa samaan aikaan pidätettiin myös yksitoista muuta räppäriä, jotka kuuluivat La Insurgencia -nimiseen kollektiiviin. Ryhmän tavoitteena oli Rukelin mukaan luoda muusikoille foorumi, jossa voisi puhua politiikasta. Jokainen ryhmän jäsen tuomittiin viime vuoden joulukuussa kahden vuoden ja yhden päivän vankeustuomioon. He joutuivat maksamaan myös 4 800 euron sakot, eivätkä saa yhdeksään vuoteen hakeutua julkisiin virkoihin.

Alex García, 23-vuotias elokuvaohjaaja, avasi vuonna 2013 youtube-kanavan nimeltä Resistencia Films, vastarintaelokuvat. Neljä vuotta myöhemmin, heinäkuussa 2017, hän sai tietää, että poliisilla oli hallussaan yli tuhannen sivun aineisto, jossa kaikki kanavan videot oli lueteltu. Poliisi oli myös tallentanut valokuvia, litteroinut videoiden dialogeja ja tehnyt joidenkin haastateltujen biografioita. Garcíaa syytettiin terrorismin ihannoinnista, ja hänet voidaan tuomita kahden vuoden ja yhden päivän vankeuteen sekä sakkoihin ja yhdeksän vuoden julkisten virkojen karenssiin.

Sosiaalisen median käyttäjiä, toimittajia, juristeja ja muusikoita on syytetty Espanjassa rikoslain pykälän 578 perusteella. Pykälä kieltää terrorismin ihannoinnin ja terrorististen rikosten uhrien häpäisyn. Lain tulkinnan seuraukset ovat tuhoisat: lukuisia sakkoja, sulkemista julkisen sektorin ulkopuolelle pitkiksi ajoiksi, vankeustuomioita… Myös sananvapaus kärsii: tuomioiden pelossa monet ovat sensuroineet itseään ja töitään.

Ketään vastaan ei saa nostaa syytettä siksi, että hän sanoo, twiittaa tai laulaa jotain epämiellyttävää tai järkyttävää. Laki hiljentää sananvapauden ja murskaa taiteellisen ilmaisun.

Espanjan hallituksen tulee varmistaa, että terrorismin uhrien oikeudet toteutuvat ilman että sen nimissä tukahdutetaan ilmaisunvapaus. Pykälä 578 on poistettava rikoslaista. Rauhanomainen ilmaisu on sallittava, ja kaikista pykälän 578 nojalla nostetuista syytteistä, jotka koskevat rauhanomaista mielipiteenilmausta, on luovuttava.

Allekirjoita!