Etusivu Vetoomus Puola: Aborttilain tiukennus asettaa tytöt ja naiset hengenvaaraan

Puola: Aborttilain tiukennus asettaa tytöt ja naiset hengenvaaraan

Puolan aborttilaki on jo nyt yksi Euroopan tiukimmista. Silti Puolan parlamentti suunnittelee lakialoitetta, joka tiukentaisi nykyistä lakia entisestään. Vetoa Puolan päättäjiin: aborttilain kiristysehdotuksesta on luovuttava

Hyvä Puolan presidentti Andrzej Duda ja parlamentti,

• vaadin, että hylkäätte aborttilain suunnitellut tiukennukset, jossa nykyisestä laista poistuisi mahdollisuus aborttiin mikäli kyseessä on vakava tai kuolemaan johtava sikiövaurio.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Puolassa abortti on sallittu ainoastaan, jos hedelmöittyminen on raiskauksen tai insestin seuraus tai alkiolla todetaan vakava, todennäköisesti kuolemaan johtava kehityshäiriö. Abortti on laillinen myös silloin, mikäli naisen henki ja terveys vaarantuu raskauden takia. Vaikka edellä mainitut perusteet täyttyisivät, tytöillä ja naisilla on suuria vaikeuksia saada abortti.

Puolan parlamentti suunnittelee tällä hetkellä lakialoitetta, jossa ehdotetaan lisärajoituksia jo äärimmäisen tiukkaan aborttilakiin. Jos lakialoite etenee, nykyisestä laista poistuu mahdollisuus aborttiin mikäli kyseessä on vakava tai kuolemaan johtava sikiövaurio. Tämä asettaa raskaana olevien naisten terveyden vakavasti uhatuksi.

Me tiedämme voimamme! Pysäytetään lakialoitteen eteneminen yhdessä!

Lokakuussa vuonna 2016 ihmiset ympäri Puolaa vastustivat kaduilla ja verkossa parlamentin lakiehdotusta, joka olisi kieltänyt abortit lähestulkoon kokonaan. Kansanliike sai aikaan valtavan kansainvälisen huomion ja tuen, ja tuolloin parlamentti hylkäsi lakialoitteen.

Meidän on tehtävä sama uudelleen. Painostetaan parlamentti hylkäämään epäinhimillinen lakiehdotus!