Ihmisoikeus­puolustajat Turkissa tarvitsevat apuasi

He ovat omistaneet elämänsä meille kaikille kuuluvien oikeuksien puolustamiselle. Nyt on meidän vuoromme puolustaa heidän oikeuksiaan. Allekirjoita vetoomus ja vaadi, että kaikki ihmisoikeuspuolustajat vapautetaan ja syytteistä heitä vastaan luovutaan!

Hyvä oikeusministeri Abdulhamit Gül,

Vaadin, että syytetyt ihmisoikeuspuolustajat vapautetaan välittömästi ja ehdoitta.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Allekirjoituksia nyt: 19081

05500110001650022000

5.7.2017. Sen piti olla täysin tavallinen työpäivä Amnestyn Turkin osaston toiminnanjohtajalle İdil Eserille ja hänen kollegoilleen. Päivän ohjelmaan kuului rutiininomainen ihmisoikeusaktivisteille tarkoitettu työpaja, jonka poliisi keskeytti tekemällä ratsian ja pidättämällä työpajan kouluttajat ja osallistujat. Pidätys tapahtui vain viikkoja sen jälkeen, kun Amnestyn Turkin osaston puheenjohtaja Taner Kılıç pidätettiin.

Yli kolmen kuukauden vankeuden ja kansainvälisen protestiaallon jälkeen heidät vapautettiin takuita vastaan. Heidän oikeudenkäyntinsä kuitenkin jatkuu vielä ja Taner on edelleen vangittuna.

Tanerin ja İdilin lisäksi syytettyinä ovat asianajaja Günal Kurşun (Human Rights Agenda Association), İlknur Üstün (Women’s Coalition), asianajaja Nalan Erkem (Citizens Assembly), Nejat Taştan (Equal Rights Watch Association), Özlem Dalkıran (Citizens’ Assembly), asianajaja Şeyhmuz Özbekli ja Veli Acu (Human Rights Agenda Association), sekä kouluttajat, ruotsalainen Ali Gharavi ja saksalainen Peter Steudtner. He ovat kaikki omistautuneita ihmisoikeuspuolustajia, eivätkä he ole tehneet mitään väärää.

Siitä huolimatta heitä uhkaa jopa 15 vuoden vankeus syytettyinä ”terroristijärjestön jäsenyydestä”. Turkin viranomaiset haluavat rankaista heitä, kuten he rankaisevat satoja toimittajia pidättämällä ja tehtailemalla syytteitä. Oikeudenkäynneillä annetaan mielikuva, että ihmisoikeuspuolustajat ovat jotenkin vaarallisia ja heidät on pysäytettävä. Tämä on naurettavaa.

Turkissa syytetyt ihmisoikeuspuolustajat ovat ystäviämme ja kollegojamme. He toimivat, jotta Turkissa kaikkia kohdeltaisiin oikeudenmukaisesti. Hyökkäys heitä vastaan jättää kaikki haavoittuvaisiksi Turkin viranomaisten mielivallalle.

Nyt on meidän vuoromme puolustaa ihmisoikeuspuolustajia, emmekä me luovuta ennen kuin he kaikki ovat vapaita. Osoita Turkin hallinnolle, että maailma katselee: allekirjoita vetoomus.