Pidätetyt ihmisoikeuspuolustajat Turkissa tarvitsevat apuasi

Kymmenen ihmisoikeuspuolustajaa pidätettiin 5. heinäkuuta, kun he osallistuivat työpajaan Istanbulissa. Yksi pidätetyistä on Amnestyn Turkin osaston toiminnanjohtaja İdil Eser. He eivät kuulu vankilaan: allekirjoita vetoomus!

Hyvä oikeusministeri Abdulhamit Gül,

Vaadin, että vangitut ihmisoikeuspuolustajat ja kouluttajat vapautetaan välittömästi ja ehdoitta.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Pidätys tapahtui vain kuukausi sen jälkeen, kun pitkäjänteinen ihmisoikeuksien puolustaja Amnestyn Turkin osaston puheenjohtaja Taner Kılıç pidätettiin. Pidätykset ovat osa Turkin hallinnon mielivaltaisia toimia viime vuoden vallankaappausyrityksen jälkeen.

Kymmenen nyt pidätettyä ihmisoikeuspuolustajaa ovat asianajaja Günal Kurşun (Human Rights Agenda Association), İdil Eser (Amnesty International Turkey), İlknur Üstün (Women’s Coalition), asianajaja Nalan Erkem (Citizens Assembly), Nejat Taştan (Equal Rights Watch Association), Özlem Dalkıran (Citizens’ Assembly), asianajaja Şeyhmuz Özbekli ja Veli Acu (Human Rights Agenda Association), sekä kouluttajat, ruotsalainen Ali Gharavi ja saksalainen Peter Steudtner.

Vastoin Turkin lakia pidätettyjen ei annettu ottaa yhteyttä asianajajaansa ensimmäisen vuorokauden aikana, eikä perheeseensä ensimmäisen 28 tunnin aikana.

Kaikkia kymmentä pidätettyä syytetään ”aseelliseen terroristijärjestöön kuulumisesta”. Nämä väitteet ovat perusteettomia ja järjettömiä. Tämä on hyökkäys Turkin ihmisoikeusliikettä vastaan.

Allekirjoita vetoomus ja vaadi Turkin oikeusministeriä vapauttamaan mielipidevangit. Turkin ihmisoikeusliike on ajettu ahtaalle ja pidätetyt ihmisoikeuspuolustajat tarvitsevat kipeästi tukeamme!