Etusivu Vetoomus Ihmisoikeus­puolustajat Turkissa tarvitsevat apuasi

Ihmisoikeus­puolustajat Turkissa tarvitsevat apuasi

He ovat omistaneet elämänsä meille kaikille kuuluvien oikeuksien puolustamiselle. Nyt on meidän vuoromme puolustaa heidän oikeuksiaan. Allekirjoita vetoomus ja vaadi, että kaikki ihmisoikeuspuolustajat vapautetaan ja syytteistä heitä vastaan luovutaan!

Hyvä oikeusministeri Abdulhamit Gül,

Vaadin, että syytetyt ihmisoikeuspuolustajat vapautetaan välittömästi ja ehdoitta.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

9.6.2017. Sen piti olla täysin tavallinen päivä Amnestyn Turkin osaston puheenjohtajalle Taner Kılıçille. Hänen työtään on ihmisoikeuksien puolustaminen, mutta tuona päivänä hänet heitettiin vankilaan syytettynä absurdein perustein ”aseelliseen terroristijärjestöön kuulumisesta”.

Vain kuukautta myöhemmin kymmenen ihmisoikeuspuolustajaa pidätettiin Istanbulissa kesken ihmisoikeusaktivisteille tarkoitettua työpajaa. Pidätettyjen joukossa olivat myös Amnestyn Turkin osaston toiminnanjohtaja İdil Eser ja Özlem Dalkıran, joka oli aikoinaan ollut perustamassa Amnestyn Turkin osastoa. Nyt hän vaikutti Avaaz- ja Citizens’ Assembly -järjestöissä.

Yli kolmen kuukauden vankeuden ja kansainvälisen protestiaallon jälkeen İdil ja Özlem vapautettiin takuita vastaan. Heidän oikeudenkäyntinsä kuitenkin jatkuu vielä ja Taner on edelleen vangittuna. Tanerin osalta esitettiin tammikuun lopussa absurdi näytelmä, jossa oikeusistuin ensin vapautti Tanerin – ja välittömästi vangitsi tämän uudestaan.

Vaikka ihmisoikeuspuolustajat eivät ole tehneet mitään väärää, heitä uhkaa jopa 15 vuoden vankeus syytettyinä ”terroristijärjestön jäsenyydestä”. Turkin viranomaiset haluavat rankaista heitä, kuten he rankaisevat satoja toimittajia pidättämällä ja tehtailemalla syytteitä. Oikeudenkäynneillä annetaan mielikuva, että ihmisoikeuspuolustajat ovat jotenkin vaarallisia ja heidät on pysäytettävä. Tämä on naurettavaa.

Turkissa syytetyt yksitoista ihmisoikeuspuolustajaa ovat ystäviämme ja kollegojamme. He toimivat, jotta Turkissa kaikkia kohdeltaisiin oikeudenmukaisesti. Hyökkäys heitä vastaan jättää kaikki haavoittuvaisiksi Turkin viranomaisten mielivallalle

Nyt on meidän vuoromme puolustaa ihmisoikeuspuolustajia, emmekä me luovuta ennen kuin he kaikki ovat vapaita. Osoita Turkin hallinnolle, että maailma katselee: allekirjoita vetoomus.