Afganistan on yksi maailman vaarallisimmista maista. Maan konflikti on kestänyt vuosikymmeniä. Sen hinnan maksavat siviilit. Tästä huolimatta Suomi katsoo, että Afganistaniin on turvallista palauttaa ihmisiä.

Pommit, itsemurhaiskut, uskonnollisiin ja etnisiin vähemmistöihin kohdistuva vaino, pakkoavioliitot, pakkovärväys ja naisiin kohdistuva väkivalta ovat päivittäisiä vaaroja.

Palautusten jatkaminen tietäen mikä maan turvallisuustilanne on, ei ole pelkästään julmaa, se on vastuutonta ja kansainvälisen oikeuden vastaista.

Allekirjoita vetoomus: palautukset on pysäytettävä!

Tavoitteesta
Allekirjoitusta
Päivää jäljellä
FacebookTwitterWhatsApp

Hyvä sisäministeri Maria Ohisalo ja Maahanmuuttoviraston ylijohtaja Jari Kähkönen,

Vaadin, että palautukset Afganistaniin pysäytetään, sillä Afganistan ei ole siviileille turvallinen.

FacebookTwitterWhatsApp

Palautukset Afganistaniin ovat kansainvälisen oikeuden vastaisia, sillä palautuskiellon periaatteen mukaan ketään ei saa palauttaa alueelle, jossa häntä uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus, vaino tai muu epäinhimillinen tai ihmisarvoa loukkaava kohtelu.

Afganistan on yksi maailman vaarallisimmista maista siviileille. YK:n Afganistanin avustusoperaatio UNAMA raportoi, että alkuvuonna 2021 siviiliuhrien määrä Afganistanissa kasvoi  merkittävästi edellisestä vuodesta. Yli tuhat ihmistä loukkaantui ja 573 siviiliä kuoli. Myös nais- ja lapsiuhrien määrä kasvoi.

Yleisimmät syyt siviilien loukkaantumisille ja kuolemille olivat itsemurhapommittajat ja tienvarsipommit sekä taistelujoukkojen kohtaamiset.

Vuosikymmeniä jatkunut konflikti

Konflikti Afganistanissa on jatkunut pian 40 vuotta. Viime aikoina maassa on käyty alustavia rauhanneuvotteluita, mutta niistä huolimatta maa on edelleen äärimmäisen vaarallinen siviileille. Väkivaltaisuudet hankaloittavat paikallisten elämää ja avustusjärjestöjen toimintaa. Tämä heikentää ihmisten hyvinvointia entisestään.

Väkivaltaisuuksien lisäksi maata koettelevat luonnonkatastrofit heikentävät Afganistanin humanitaarista tilannetta. Maan heikko terveydenhuoltojärjestelmä ja koronapandemia lisäävät epävarmuutta.

Palautusten jatkaminen Afganistaniin on julmaa

Vuosikymmeniä jatkuneen konfliktin myötä miljoonat afgaanit ovat hakeneet turvaa maan ulkopuolelta. Sisäisessä paossa elää tällä hetkellä lähes viisi miljoonaa ihmistä, usein täysillä pakolaisleireillä. Heillä ei välttämättä ole pääsyä puhtaaseen veteen, sanitaatioon, terveydenhuoltoon tai työhön. Vuonna 2020 Afganistaniin palasi vapaaehtoisesti tai palautettiin pakolla noin 900 000 ihmistä.  Palautetut ovat vaarassa joutua vakavien ihmisoikeusloukkausten uhreiksi.

Myös Maahanmuuttoviraston oman selvityksen mukaan maan yleinen turvallisuustilanne jatkuu epävakaana.

Palautusten jatkaminen Afganistaniin tietoisena laajalle levinneestä konfliktista ei ole pelkästään julmaa, se on vastuutonta ja kansainvälisen oikeuden vastaista.  Allekirjoita vetoomus ja vaadi, että Suomi keskeyttää palautukset Afganistaniin.