Palautukset Afganistaniin keskeytettävä

“Olen niin peloissani, etten uskalla viedä lapsiani edes heidän isänsä haudalle.” Sadeqa perheineen palautettiin Afganistaniin – kohtalokkain seurauksin. Vaikka Afganistanin turvallisuustilanne on heikentynyt entisestään, Suomi jatkaa palautuksia entiseen malliin. Allekirjoita vetoomus: palautukset keskeytettävä!

Hyvä sisäministeri Risikko,

Vaadin, että palautukset Afganistaniin keskeytetään, kunnes palauttaminen on turvallista.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

030006000900012000

Vuonna 2015 Sadeqan* aviomies kaapattiin Afganistanissa. Kaappauksen takana oli ryhmittymä, joka vastusti hänen työtään. Perhe maksoi lunnaat saadakseen hänet elävänä takaisin ja pakeni yhdessä Norjaan.

Norjassa perhe sai kielteisen päätöksen turvapaikkahakemukseensa. Perheelle annettiin kaksi vaihtoehtoa: palata “vapaaehtoisesti” tai joutua säilöön, jonka jälkeen heidät pakkopalautetaan. Perhe valitsi ensimmäisen vaihtoehdon ja palasi Afganistaniin, jossa he yrittivät aloittaa uuden elämän pitäen matalaa profiilia. Isä aloitti uudessa työssä välttääkseen huomiota.

Vain muutama kuukausi myöhemmin perheen isä katosi. Hänet oli tapettu. Sadeqa epäilee, että murhan takana on sama ryhmä, joka kaappasi hänen aviomiehensä ennen pakomatkaa.

Sadeqa on yksi tuhansista afganistanilaisista, joita on viime aikoina palautettu Afganistaniin Euroopasta siitä huolimatta, että he ovat todellisessa hengenvaarassa kotimaassaan. Tämä loukkaa kansainvälisen oikeuden ehdotonta palautuskieltoa, joka on kirjattu myös Suomen perustuslakiin.

Vuonna 2016 Afganistanissa kuoli tai loukkaantui enemmän siviilejä kuin kertaakaan sitten vuoden 2009.

Vuonna 2016 Afganistanissa kuoli tai loukkaantui enemmän siviilejä kuin kertaakaan sitten vuoden 2009, jolloin siviiliuhreja alettiin järjestelmällisesti tilastoida. Pommit, itsemurhaiskut, uskonnollisiin ja etnisiin vähemmistöihin kohdistuva vaino, pakkoavioliitot, lapsisotilaiden pakkovärväys, naisiin kohdistuva väkivalta ja kidutus ovat päivittäisiä vaaroja.

Tänä vuonna Afganistanin turvallisuustilanne on heikentynyt entisestään. Tuhannet siviilit ovat loukkaantuneet tai kuolleet hallituksen joukkojen ja hallituksen vastaisten ryhmittymien, kuten Talibanin, välisissä taisteluissa. Afganistanin pääkaupunki Kabul on tällä hetkellä maan vaarallisin paikka siviileille, siitä huolimatta Suomi palauttaa sinne ihmisiä. Lapset, nuoret, sukupuolensa ja seksuaalisuutensa perusteella syrjintää kokevat sekä etniset vähemmistöt ovat erityisessä vaarassa.

Tästä kaikesta huolimatta Suomen hallitus katsoo, että Afganistaniin on turvallista palauttaa ihmisiä.

Palautusten jatkaminen Afganistaniin tietoisena laajalle levinneestä konfliktista ei ole pelkästään julmaa, se on vastuutonta ja kansainvälisen oikeuden vastaista. Allekirjoita vetoomus ja vaadi, että Suomen hallitus keskeyttää palautukset Afganistaniin.

*Sadeqan nimi muutettu hänen turvallisuutensa takaamiseksi.