Etusivu Vetoomus Oikeusvaltio murenemassa Unkarissa ja Puolassa

Oikeusvaltio murenemassa Unkarissa ja Puolassa

Ihmisoikeuksia vastaan hyökätään Euroopassa yhä rajummin. Erityisesti Unkarissa ja Puolassa tilanne on vuosikausia kestäneen oikeusvaltion alasajon myötä äärimmäisen vakava.

Ihmiset törmäävät Unkarissa ja Puolassa arkielämässään moniin ongelmiin. Yksilönvapauksia sekä sanan- ja tiedotusvälineiden vapautta on rajoitettu ankarasti, tuomioistuinten riippumattomuutta ja koskemattomuutta vastaan on hyökätty ja vähemmistöt kohtaavat toistuvaa syrjintää.

Puolusta yhteisiä oikeuksiamme ja vaadi Euroopan unionin hallituksia varmistamaan ihmisoikeuksien ja oikeusvaltioperiaatteen toteutuminen niin Unkarissa, Puolassa kuin muuallakin unionin alueella.

Arvoisat EU-maiden hallitusten jäsenet

Vaadin, että

• Puututte julkisesti ja selväsanaisesti ihmisoikeuksiin ja oikeusvaltioon kohdistuviin vakaviin uhkiin kaikkialla Euroopassa, erityisesti Unkarissa ja Puolassa.
  • Varmistatte, että artikla 7 (SEU) mukaiset menettelyt etenevät neuvostossa, ja että niiden yhteydessä Unkarille ja Puolalle annetaan vahvoja ja konkreettisia suosituksia  oikeusvaltion heikentämisen pysäyttämiseksi
  • Vahvistatte EU:n mahdollisuuksia puolustaa ihmisoikeuksia ja oikeusvaltioperiaatetta kaikkialla Euroopassa.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa nollalla ja siinä tulee olla vähintään kuusi merkkiä. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Unkarin ja Puolan oikeusvaltioperiaate horjuu

Unkariin ja Puolaan ollaan soveltamassa unionin sisällä ennennäkemätöntä Euroopan unionista tehdyn sopimuksen artiklan 7 mukaista menettelyä. Jäsenmaista koostuva neuvosto on arvioimassa, ovatko maat vaarassa loukata EU:n perusarvoja, eli oikeusvaltioperiaatetta sekä ihmisoikeuksien, ihmisarvon ja tasa-arvon kunnioittamista.

Amnesty International vaatii EU:n jäsenvaltioita ottamaan enemmän vastuuta ja ryhtymään voimallisempiin ihmisoikeustoimiin Puolan ja Unkarin kaltaisissa, oikeusvaltioperiaatetta toistuvasti rikkovissa maissa.