Etusivu Vetoomus Naisten oikeuksien puolustamisesta vankilaan

Naisten oikeuksien puolustamisesta vankilaan

Iranissa naisille on rikos kulkea julkisesti hiuksia peittämättä. 24-vuotias aktivisti Yasaman Aryani halusi tähän muutoksen. Nyt hänet on tuomittu 16 vuoden vankeusrangaistukseen huivipakon vastustamisesta.

Allekirjoita vetoomus ja vaadi Yasamanin vapauttamista!

Arvoisa Iranin korkeimman oikeuden puheenjohtaja Raisi,

Vaadin, että

• vapautatte Yasaman Aryanin ehdoitta
  • vapautatte ehdoitta kaikki naisten oikeuksien puolustajat, jotka on vangittu huivipakon rauhanomaisen vastustamisen takia

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Vuoden 2019 naistenpäivänä Yasaman ja hänen äitinsä riisuivat päähuivinsa ja kävelivät valkoisia kukkia jakaen vain naisille tarkoitetun junanvaunun läpi Teheranissa.

Yasaman puhui toiveestaan: tulevaisuudesta, jossa kaikilla naisilla on vapaus valita, mitä he pukevat ylleen, “minä ilman hijabia, sinä sitä käyttäen”. Kun tästä hetkestä tallennettu video pääsi julkisuuteen, Yasaman pidätettiin ja häntä syytettiin “lahjontaan ja prostituutioon yllyttämisestä”, koska hän oli vastustanut huivipakkoa. Yasamania pidetiin eristyksissä, ja hänen perheensä uhattiin pidättää, ellei hän “tunnusta”. Hänet tuomittiin 16 vuodeksi vankeuteen. Tästä tuomiosta hänen täytyy suorittaa 10 vuotta.

Yasamanin julma rangaistus liittyy viranomaisten yritykseen hiljentää huivipakkoa vastaan kampanjoivat naiset.  Iranin viranomaisten ei pidä antaa ryöstää Yasamanilta hänen elämänsä parhaita vuosia, vain koska hän uskoo, että naisilla tulisi olla vapaus päättää omasta pukeutumisestaan.

Auta vapauttamaan Yasaman vankilasta. Allekirjoita vetoomus.

PÄIVITYS: 5. päivä lokakuuta 2019 Yasaman Aryani siirrettiin Tehranin Evinin vankilaan osastolle, jota hallinnoi Iranin vallankumouskaarti. Osasto on tunnettu siitä, että siellä olevat vankeja kuulustellaan ankarasti, ja he viettävät päivät eristyksissä. On epäselvää, miksi Yasaman siirrettiin vallankumouskaartin hallinnoimalle osastolle ja mitä hänelle siellä tapahtui.