Myanmarin armeijan sorrolle loppu
Vetoomus

Myanmarin armeijan sorrolle loppu

Liki 800 kuollutta. Yli 3800 pidätettyä. Heidän joukossaan toimittajia, lääkäreitä, opiskelijoita, oppositiopolitikkoja ja armeijaa kritisoineita.

Myanmarin armeija kaappasi maassa vallan helmikuun alussa – ja on pitänyt siitä kiinni voimakeinoin ja kansalaisiaan sortaen.

Maailman täytyy estää verilöylyn jatkuminen. Hallitusten ja yritysten pitää varmistaa, että eivät omalla toiminnallaan tue armeijan hirmutekoja: kaikki asevienti ja taloudellinen yhteistyö armeijan kanssa on lopetettava. Julmuuksiin syyllistyneet on tuotava oikeuteen.

Allekirjoita vetoomus ja vaadi Suomen hallitusta puuttumaan kriisiin.

Tavoitteesta
Allekirjoitusta
Päivää jäljellä
Vaikutuksemme perustuu joukkovoimaan: jaa viestiä läheisellesi
FacebookTwitterWhatsApp

Hyvä pääministeri Sanna Marin,

Vaadin, että Suomi ja sen hallitus tekee kaikkensa, että

• muu maailma EU:n tavoin asettaa Myanmarin asevientikieltoon ja että kaikki taloudellinen yhteistyö Myanmarin armeijan kanssa lopetetaan

• diplomaattinen paine Myanmarin ympärillä kovenee: Myanmarin armeijan ihmisoikeusloukkaukset on pysäytettävä ja niihin syyllistyneet asetettava oikeuden eteen.

• Myanmariin saadaan kohdennettua enemmän humanitaarista apua, niin maahan jääneille kuin sieltä paenneille. Koronaviruspandemia, sotilasjuntan sorto ja aseelliset konfliktit ovat vaikeuttaneet humanitaarista tilannetta nopeasti.

Vaikutuksemme perustuu joukkovoimaan: jaa viestiä läheisellesi
FacebookTwitterWhatsApp

Tausta

Armeija on johtanut Myanmaria vuosikymmeniä aseinaan väkivalta ja julmuus, joiden turvin se on riistänyt maan luonnonvaroja henkilökohtaiseen hyötyynsä.

Vuonna 2015 maassa valittiin ensimmäistä kertaa vuosiin siviilihallitus – joskin armeija piti käsissään yhä suuren osan parlamentin paikoista ja vallasta.

Mutta helmikuun ensimmäisenä päivänä 2021 Myanmarin demokraattinen käänne tuli loppuun, kun armeija kaappasi vallan. Samana päivänä uuden parlamentin piti aloittaa tehtävässään. Pääministeri Aung San Suu Kyi ja presidentti Win Myint pidätettiin.

Seuranneissa protesteissa arviolta miljoona ihmistä osoitti mieltään sotilasvallankaappausta vastaan, pääosin rauhanomaisesti.

Myanmarin armeija ja poliisi on vastannut mielenosoituksiin voimalla ja verilöylyllä. Ihmisiä siepataan, pidätetään ja kidutetaan. Armeija ja poliisi käyttävät mielenosoittajia vastaan taistelukäyttöön tarkoitettuja aseita: konekivääreitä, tarkka-ampujan kivääreitä ja puoliautomaattisia aseita. Armeija jatkaa sotimistaan Rakhinen kaltaisilla etnisten vähemmistöjen asuttamilla alueilla, tappaen siviilejä ja ajaen loput kodeistaan. Armeija on katkaissut Internet-yhteydet piilotellakseen hirmutekojaan.

Siitä huolimatta myanmarilaiset eivät ole luovuttaneet, vaan palaavat kaduille. Liity heidän rinnalleen ja vaadi heidän vapauttaan ja oikeuksiaan.

Allekirjoita vetoomus: hallitusten ja yritysten ympäri maailman tulee estää verilöylyn jatkuminen.