Etusivu Vetoomus Mitä Jamal Khashoggille tapahtui?

Mitä Jamal Khashoggille tapahtui?

Jamal Khashoggi, Saudi-Arabiasta vuosi sitten paennut tunnettu toimittaja vieraili Saudi-Arabian konsulaatissa Istanbulissa lokakuun alussa. Hänen tarkoituksenaan oli hakea rutiininomainen vahvistus käynnissä olevalle avioerolleen, mutta Khashoggi ei koskaan palannut konsulaatista.

Yli kaksi viikkoa katoamisen jälkeen, Saudi-Arabia myönsi tiedusteluviranomaistensa tappaneen Khashoggin – "nyrkkitappelussa". Khashoggin perhe ansaitsee hätävalheita parempaa: vaadi YK:ta aloittamaan riippumaton tutkimus.

Hyvä YK:n pääsihteeri António Guterres,

YK:lla on mahdollisuus varmistaa, että Khashoggin tapausta ei lakaista maton alle ja ettei hänen kohtaloaan kuitata poliittisella sopimuksella. Teillä on valta ja mahdollisuus tutkia asia riippumattomasti.

Vaadin, että

• YK aloittaa riippumattoman selvityksen Khashoggin kuolemasta ja siihen johtaneista syistä.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Tunnettu toimittaja ja Washington Postissa kolumnia kirjoittanut Jamal Khashoggi muutti pois Saudi-Arabiasta viime vuonna. Khashoggi pakeni toisinajattelijoihin kohdistuvaa vainoa ja kiihtyviä pidätyksiä.

Tiistaina 2.10. Khashoggi vieraili Turkin matkansa yhteydessä Saudi-Arabian konsulaatissa hoitaakseen ilmeisesti avioeroonsa liittyviä muodollisuuksia, mutta ei enää koskaan palannut. Turkin viranomaiset tiedottivat lauantaina 6.10, että uskovat Khashoggin tulleen murhatuksi konsulaatissa.

Khashoggin äkillinen katoaminen on järkyttävä osoitus Saudi-Arabian häikäilemättömyydestä – ja samalla osoitus siitä, että saudiaktivistien ja kriittisesti nykyhallintoon suhtautuvien turvallisuus ei ole taattu maan rajojen ulkopuolellakaan.

Saudi-Arabian sortotoimet pyrkivät tukahduttamaan kaikki hallinnolle kriittiset äänet. Oli kyse sitten kansalaisyhteiskunnan toimijoista, toimittajista tai sosiaalisen median aktiiveista, ovat kaikki tulilinjalla ja vaarassa. Saudi-Arabian “uudistusmielisen” verhon takaa paljastuu epäoikeudenmukaisia oikeudenkäyntejä, pitkitettyjä tutkintavankeuksia ja kuolemanrangaistuksia.

Maailman on saatava tietää mitä Jamal Khashoggille tapahtui. Liity mukaan yhteiseen rintamaan – allekirjoita vetoomus!

Päivitys (22.10.)

Lauantaina 20.10. Saudi-Arabia myönsi Khashoggin tulleen tapetuksi konsulaatissa. Saudi-Arabian mukaan Khashoggin ja häntä haastatelleiden henkilöiden välille syntyi tappelu, jonka yhteydessä Khashoggi olisi kuollut. Tiedot ovat ristiriidassa Turkin viranomaisten välittämien tietojen kanssa, joiden mukaan heillä on ääni- ja videotodisteita Khashoggin kiduttamisesta ja tappamisesta. (Lähde: YLE)

Khashoggin omaiset eivät ansaitse sepitettyjä hätävalheita rakkaansa kohtalosta. Olemme päättäneet suunnata vetoomuksen kruununprinssi Mohammed Bin Salmanin sijaan YK:n pääsihteeri António Guterresille: liity mukaan vaatimaan YK:lta tapahtumien riippumatonta selvittämistä.