Etusivu Vetoomus Missä Latifa on?

Missä Latifa on?

“Teen tämän videon, koska se voi olla viimeinen video, jonka teen.”

Näiden pahaenteisten sanojen jälkeen Dubain prinsessa Latifa al-Maktoum aloitti pakomatkansa Yhdistyneistä arabiemiirikunnista. Ennen lähtöään Latifa kuitenkin kuvasi videon, jossa hän kertoi isänsä hirmuvallasta Dubaissa – ja mahdollisesta kohtalostaan, mikäli jäisi pakomatkalla kiinni.

Matka päättyi Intian erikoisjoukkojen rynnäkköön Goan rannikolla. He luovuttivat Latifan sekä hänet pakoon auttaneen Tiina Jauhiaisen ja aluksen miehistön Arabiemiraattien viranomaisille. Jauhiainen ja miehistö vapautuivat parin viikon päästä, mutta kukaan ei ole kuullut Latifasta sitten maaliskuun.

Allekirjoita vetoomus: Latifan olinpaikka on paljastettava ja Latifa vapautettava!

Arvoisa pääministeri ja Dubain hallitsija Sheikh Mohammed Bin Rashid al-Maktoum; arvoisa presidentti Sheikh Khalifa bin Zayed Al Nahyan,

Vaadin, että Yhdistyneet arabiemiirikunnat

• paljastaa Latifan olinpaikan, myöntää hänelle täyden ja rajoittamattoman liikkumisvapauden sekä vapauden pitää yhteyttä ulkomaailmaan, koska hänen olinpaikkansa jatkuva salaaminen saattaa merkitä tahdonvastaista katoamista.
  • tutkii väitteet hänen pahoinpitelystään vankeudessa ja saattaa vastuuseen kaikki ne viranomaiset, jotka saattavat olla osallisina Latifan pitämiseen eristysvankeudessa.
  • tutkii viipymättä väitteet yhdessä Latifan kanssa kiinniotettuihin kohdistuneista ihmisoikeusloukkauksista, tuo niihin syyllistyneet oikeuteen kansainväliset normit täyttävässä oikeudenkäynnissä ja tarjoaa uhreille asianmukaisen hyvityksen.
  • kunnioittaa ja ylläpitää naisten yhtäläisiä oikeuksia miesten kanssa, ja toimii syrjivän lainsäädännön ja yhteiskunnallisten käytäntöjen poistamiseksi.

Arvoisa pääministeri Narendra Modi,

Vaadin, että Intia

• tutkii erikoisjoukkojen osuuden tapahtumissa ja varmistaa, että ihmisoikeusloukkauksiin syyllistyneet tuodaan vastuuseen.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Dubain prinsessa Latifa al-Maktoum oli päättänyt paeta isänsä diktatuuria jo toistamiseen, mutta sitä ennen hän kuvasi itsestään videon. “Jos katsotte nyt tätä videota, niin se ei ole hyvä juttu: olen joko kuollut tai todella pahassa jamassa.” Hän tiesi mistä puhui.

16-vuotiaan Latifan ensimmäinen pakoyritys Dubaista vuonna 2002 päättyi Omanin rajalle, ja Latifa päätyi telkien taakse. Kolmen vuoden vankeuden aikana häntä pahoinpideltiin ja kidutettiin.

Vapautumisensa jälkeen Latifa eli omien sanojensa mukaan vankina isänsä hallitsemassa Dubaissa – yhdessä Yhdistyneiden arabiemiirikuntien emiraateista. Hän ei ollut vapaa matkustamaan emiraatin ulkopuolelle tai nauttimaan muista oikeuksistaan tiukan valvonnan alla.

Tämän vuoden helmikuussa Latifa aloitti toisen pakoyrityksensä Dubaista. Hänellä oli tukenaan ja apunaan ystävänsä Tiina Jauhiainen. He ajoivat ensin Omanin läpi tavatakseen ranskalais-amerikkalaisen Hervé Jaubertin ja purjehtivat sen jälkeen Jaubertin Nostromo-aluksella Arabianmeren halki kohti Intian Goaa. Kansainvälisillä vesillä Goan edustalla, noin 40 kilometrin päässä Intian rannikosta, Intian erikoisjoukot kuitenkin valtasivat aluksen ja pahoinpitelivät Jaubertin ja kaikki kolme miehistön jäsentä.

Latifa Al Maktoum ja Tiina Jauhiainen

Latifa al-Maktoum ja Tiina Jauhiainen

Latifa, Jauhiainen, Jaubert sekä miehistö luovutettiin heitä vastaan tulleille Arabiemiraattien viranomaisille ja kuljetettiin takaisin Arabiemiraatteihin. Kaksi viikkoa kestäneiden kuulustelujen ja vankeuden jälkeen muut vapautettiin, mutta Latifasta ei ole sittemmin kuultu eikä hänen ole annettu ottaa yhteyttä ulkomaailmaan. Latifan olinpaikka ei ole myöskään julkisessa tiedossa.

Latifaa kidutettiin ja pidettiin vankeudessa vuosikausia ensimmäisen pakoyrityksen jälkeen. Mikä pahinta, ulkomaailma ei tiennyt Latifan tilanteesta mitään.Tällä kertaa tietää: emme saa jättää Latifaa yksin. Vetoa Latifan vapauttamiseksi ennen kuin on liian myöhäistä!

Syrjivä lainsäädäntö Arabiemiraateissa

Arabiemiraattien sukupuolen perusteella syrjivät lait ovat räikeässä ristiriidassa maan kansainvälisten ihmisoikeussitoumusten kanssa. Arabiemiraatit on mukana kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskevassa CEDAW-sopimuksessa, joka velvoittaa kieltämään naisten syrjinnän, myös lainsäädännössä. Arabiemiraatit on mukana myös kidutuksen vastaisessa yleissopimuksessa, joka kieltää pidätettyjen julman ja epäinhimillisen kohtelun.

Kansainvälisistä velvoitteistaan huolimatta, Arabiemiraattien lainsäädäntö laahaa pahasti perässä: vuonna 2005 – vain vuosi CEDAW:iin liittymisen jälkeen – voimaan tulleen lain mukaan vaimon tulee totella aviomiestään ja pitää huolta kotitaloudesta. Laki määrittää millä ehdoilla naimisissa olevalla naisella on oikeus lähteä kodistaan tai osallistua työelämään. Vuodelta 1987 peräisin olevan rikoslain artiklan 53.1. mukaan aviomiehellä on oikeus kurittaa vaimoaan.