Etusivu Vetoomus Kreikka, älä sulje Pikpan leiriä!

Kreikka, älä sulje Pikpan leiriä!

Pikpa on solidaarisuudelle perustuva avoin leiri Lesboksen saarella. Kreikan viranomaiset aikovat sulkea ja häätää sen asukkaat lokakuun aikana. Näin ei saa tapahtua!

Pikpan toimintaa pyörittävät vapaaehtoiset ja turvaa hakevat itse. Leirin asukkaissa on erityisen haavoittuvassa asemassa olevia, kuten kidutuksen uhreja, sateenkaariväestöä tai perheitä. Leirillä asuu tällä hetkellä noin 100 ihmistä. Heistä 21 on yksintulleita lapsia. Toistaiseksi viranomaiset eivät ole kertoneet minne leirin asukkaat sijoitetaan, mikäli Pikpa suljetaan.

Kreikan tulisi vaalia turvaa hakeville tarkoitettuja avoimia ja turvallisia tiloja, ei sulkea niitä. Allekirjoita vetoomus!

Hyvä maahanmuuttoministeri Notis Mitarachi,

Vaadin, että

• Päätös sulkea Pikpan leiri perutaan ja leirillä asuville taataan suoja ja tuki;
  • Kansalaisjärjestöille ja avustustyöntekijöille luodaan puitteet, joissa he voivat tarjota tukea ja välttämättömiä palveluita turvaa hakeville ihmisille

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa nollalla ja siinä tulee olla vähintään kuusi merkkiä. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Pikpa aloitti toimintansa vuonna 2012. Se on tarjonnut majoitusmahdollisuuden ja muita palveluita yli 30 000 turvapaikanhakijalle tai pakolaiselle Lesboksen saarella. Leirillä heille on tarjolla turvallinen asumus, terveydenhuoltoa, mielenterveyden palveluita, lakiapua sekä lapsille mahdollisuus käydä koulua. Pikpa on tarjonnut vaihtoehtoisen lähestymistavan turvapaikanhakijoiden vastaanottamiseen verrattuna liian täyteen ahdetulle Morian vastaanottoleirille, jossa elinolosuhteet olivat epäinhimilliset.

Lesboksen saarella sijaitseva Morian vastaanottoleiri paloi syyskuussa 2020 ja jätti tuhannet turvaa hakevat ilman suojaa. Heidät on nyt siirretty väliaikaiselle leirille, joka on pystytetty saarelle tulipalojen jälkeen. Väliaikaisen leirin elinolosuhteet ovat heikot ja leiri ei ole turvallinen varsinkaan haavoittuvassa asemassa oleville.

Pikpan leirin tekemä työ on saanut tunnustusta esimerkiksi YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:ltä, joka palkitsi leirin perustajan vuonna 2016. Amnesty International on tehnyt yhteistyötä Pikpan kanssa vuosien ajan.

Turvapaikanhakijoita ja pakolaisia avustavien tahojen toimintaa on vaikeutettu Kreikassa viime aikoina. Turvaa hakevia auttaneita on asetettu rikossyytteisiin. Lisäksi huhtikuussa 2020 Kreikan hallitus otti käyttöön aiempaa tiukemmat säännöt, joilla säännellään kansalaisjärjestöjen toimintaa. Näillä säännöillä rajoitetaan huomattavasti järjestöjen toimintakykyä.

Lue lisää Amnestyn pakolaistyöstä