Etusivu Vetoomus Kiina: Aika sulkea “uudelleen­koulutus­keskukset”

Kiina: Aika sulkea “uudelleen­koulutus­keskukset”

Mitä Kiinan Xinjiangissa tapahtuu? Missä liki miljoona uiguuria, kazakkia ja muihin vähemmistökansoihin kuuluvaa ihmistä on?

Opettelemassa kommunistisen puolueen puheita. Laulamassa Xi Jinpingin nimeä ennen ruokailua. Kidutettuina. Perheidensä tavoittamattomissa "uudelleenkoulutusleireissä". Allekirjoita vetoomus: vaadi Kiinaa kertomaan avoimesti mitä Xinjiangissa tapahtuu ja vapauttamaan vangitut!

Arvoisa presidentti Xi Jinping,

Vaadin, että Kiinan hallitus

• kertoo avoimesti ja tyhjentävästi, mitä Xinjiangin autonomisella alueella tapahtuu.
  • lopettaa mielivaltaiset pidätykset ja vapauttaa henkilöt, jotka ovat pidätettyinä “uudelleenkoulutuskeskuksissa” ilman, että heitä syytetään todellisesta rikoksesta.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

“Uudelleenkoulutuskeskuksia”, joihin on suljettu jopa miljoona henkilöä? Absurdia, mutta totta: Kiina vangitsee muslimivaltaisiin vähemmistöihin kuuluvia henkilöitä salaisiin keskuksiin Luoteis-Kiinan Xinjiangin autonomisella alueella. Vangittujen joukossa on uiguureja, kazakkeja ja muita etnisiä vähemmistöjä, joiden uskonnolliset ja kulttuuriset tavat ja käytännöt ovat tärkeä osa yhteisöjen identiteettiä.

Vähemmistöihin kohdistunut pidätysten aalto vaikuttaa olevan osa Kiinan hallituksen pyrkimystä vahvistaa uskollisuutta valtiota ja maan kommunistista puoluetta kohtaan. Tähän kuvaan eivät Kiinan hallituksen näkökulmasta mahdu vähemmistöjen kulttuuriset tai uskonnolliset ominaispiirteet.

Viranomaiset oikeuttavat toimenpiteitään tarpeellisina estämään “uskonnollista ääriajattelua” ja “terrorismia” sekä varmistaakseen “etnisen yhtenäisyyden” ja kansallisen turvallisuuden. Mutta vaikka valtioilla on oikeus ja velvollisuus pyrkiä estämään väkivaltaisuuksia, sitä estämään pyrkivien toimenpiteiden pitää olla tarpeellisia, suhteessa vaaraan ja kohdistua vain tiettyyn määriteltyyn uhkaan. Tiettyjen etnisten vähemmistöjen tai uskontokuntien edustajien joukkopidätykset Xinjiangissa eivät yksinkertaisesti ole oikeutettuja.

Yli sata haastattelua paljastaa karun kuvan

26-vuotiaalla kazakkiopiskelija Bota Kussaiynilla ja hänen perheellään oli elämä raitellaan perheen muutettua Kazakstaniin vuonna 2013. Mutta marraskuussa 2017 Botan isä matkusti Xinjiangiin lääkärikäynnille eikä koskaan palannut tuolta matkalta. Kolme kuukautta myöhemmin, Botan äiti sai kuulla, että hänen miehensä oli lähetetty “uudelleenkoulutusleirille”. Perhe ei tiedä isän tai leirin tarkkaa sijaintia. Botan Xinjiangissa asuvat sukulaiset eivät uskalla puhua tapahtuneesta ja katkaisivat kaikki välit perheeseen, koska pelkäävät kiinnittävänsä viranomaisten huomion.

Eikä Botan tarina ole ainoa laatuaan. Hän on yksi yli sadasta henkilöstä, jotka uskalsivat jakaa tarinansa meidän kanssamme. Yksi heistä tuhansista, joiden rakkaita on pidätetty Xinjiangissa. Kukaan ei tiedä pidätettyjen oikeaa määrää, mutta luvun arvioidaan pyörivän sadoissa tuhansissa, jopa miljoonassa.

Vangittujen henkilöiden jäljittäminen on liki mahdotonta: uudelleenkoulutuskeskuksia varjostaa vahva salailun kulttuuri eikä virallista dokumentaatiota tai tietoa ole saatavilla. Ihmisiä suljetaan leireille ilman oikeudenkäyntiä toinen toistaan absurdeimmista syistä.

Mutta onneksi haasteet eivät ole tekosyy passiivisuudelle. Allekirjoita vetoomus ja liity mukaan kansainväliseen painostusrintamaan: Kiina, missä ovat Xinjiangissa kadonneet henkilöt?